nedelja, 18.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:35

Za pun život Mosta na Adi još tri velika koraka

Da bi ovaj simbol Beograda skroz bio svrsishodan, neki od najvažnijih preostalih poslova su: postavljanje tramvajskih šina, uređenje saobraćajnica ka Rakovici i izgradnja topčiderskog tunela
Autor: Dejan Aleksićsubota, 20.01.2018. u 17:00
(Фото А. Васиљевић)

Direkcija za građevinsko zemljište raspisala je tender koji obuhvata izmeštanje Topčiderske reke u dužini od oko kilometar i izgradnju nove mostovske konstrukcije u okviru raskrsnice sa Ulicom Pere Velimirovića. Kada ovaj posao bude okončan, moći će da se pređe i na rekonstrukciju i proširenje Bulevara patrijarha Pavla.

Na prvi pogled možda ne deluje tako, ali ovaj obiman posao i te kako je usko povezan sa Mostom na Adi. Kolos preko Save u saobraćaj je pušten pre šest godina. U međuvremenu je uređen i dobar deo pristupnih veza mostu, ali on i dalje nije potpuno funkcionalan. Da bi to i postao, potrebno je da se načini još nekoliko krupnih građevinskih koraka. Osim uređenja saobraćajnica ka Rakovici, most bi trebalo da dobije i tramvajske šine, ali i da se probije i uredi topčiderski tunel do Autokomande. Kakvo je trenutno prolazno vreme za ove poslove?

Uveliko je, osim za izmeštanje Topčiderske reke i izgradnju mosta na raskrsnici sa Pere Velimirovića, u toku i tender za postavljanje šina na mostu. Ponude bi trebalo da budu poznate početkom iduće nedelje. Najpovoljniji ponuđač, podsećaju u Direkciji, imaće zadatak da izgradi dvokolosečnu prugu dugu oko 2.700 metara.

– Tramvajska pruga treba da se postavi preko postojeće konstrukcije mosta i severnih i južnih konstrukcija, ali i da se uklopi u postojeću prugu. Početak buduće deonice je kod Ulice Đorđa Stanojevića. Pruga će ići preko nasipa i postojećom severnom prilaznom konstrukcijom izlaziće na Most na Adi. Dalje će nastavljati sredinom mosta. Na čukaričkoj strani pruga će ići preko izgrađenih južnih prilaznih konstrukcija mosta, a završavaće se u zoni razdvajanja pruga za Banovo brdo i Rakovicu. Na ovom mestu biće uvedene nove veze, kojima će se omogućiti da tramvaji sa Novog Beograda i Banovog brda idu direktno ka Rakovici i centru – objašnjavaju u Direkciji.

U planu su i dva  nova stajališta – „Blok 42” na novobeogradskoj strani i „Petlja Radnička” odmah posle glavnog raspona mosta, na desnoj obali Save. Oba ova stajališta su izgrađena, a projektom je predviđeno opremanje nadstrešnicama i ostalim mobilijarom. Pobednik na tenderu imaće zadatak i da rekonstruiše gornji stroj tramvajskog mosta preko Topčiderske reke zbog izmene rasporeda koloseka pruge. Gornji deo starog mosta biće uklonjen, a postojeći stubovi i krila koristiće se za novi most. Rekonstruisaće se i tramvajski nadvožnjak preko železničke pruge, tako što će se zadržati postojeći vijadukt preko Bulevara vojvode Mišića, ali će se prema Rakovici dodati novi deo vijadukta sa skretnicom za vezu prema Rakovici. Biće podignuta i četiri potporna zida, izgrađena nova ispravljačka stanica na novobeogradskoj strani, a ona koja već postoji na čukaričkoj strani biće rekonstruisana. Da sve ovo završi, izvođač će imati 14 meseci. To znači da, kada se u obzir uzmu sve procedure koje moraju da se ispoštuju pre uvođenja izvođača u posao, Beograđani prvi tramvaj preko Mosta na Adi ne bi trebalo da očekuju pre kasnog proleća ili ranog leta 2019.

Veća nepoznanica trenutno su ipak rokovi za izgradnju saobraćajnica ka Rakovici i topčiderskog tunela.

– Za tunel je urađen plan detaljne regulacije i idejni projekat, a ove godine planirano je raspisivanje tendera za izradu projekata za građevinsku dozvolu i izvođenje – preciziraju u Direkciji.

Kao što se još ne zna koliko će okvirno vremena biti potrebno za izgradnju saobraćajnica neophodnih kako bi Most na Adi zaista bio u potpunosti funkcionalan, nepoznanica je i koliko novca će sve to još zahtevati. Procenjena vrednost radova na postavljanju tramvajskih šina preko Mosta na Adi je dve milijarde dinara, a ta sredstva obezbeđena su od naplate doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta. Posao koji se tiče izmeštanja Topčiderske reke i izgradnja mosta preko nje procenjen je na 250 miliona dinara. Ali, kada je reč o projektima topčiderskog tunela i proširenja Bulevara patrijarha Pavla, njihova vrednost znaće se tek pošto se izradi tehnička dokumentacija.

Nove šine preduslov za uklanjanje starih

Da su se ostvarile optimistične najave nadležnih u gradu iz aprila 2016, prvi tramvaji preko Mosta na Adi trebalo je da prođu još prošle godine. Ovaj optimizam je splasnuo krajem te godine jer je tek u novembru 2016. raspisan tender za postavljanje šina na Mostu na Adi. Već tada se znalo da, ako javni poziv i uspe, taj posao neće moći da bude završen pre polovine 2018. Ali, tender na koji su se javila tri strana konzorcijuma (prvi koji je predvodio „Kolas rejl”, drugi sa „Štrabagom” na čelu i treći predvođen ponuđačem iz Poljske) propao je prošle godine zbog toga što nijedan od njih nije ispunio sve zacrtane uslove.

Kako će posao na Mostu na Adi, ako ovaj drugi tender uspe, biti gotov najranije u prvoj polovini 2019, pre toga neće moći da počnu ni ozbiljni radovi na novom lučnom mostu, onom koji bi trebalo da nasledi Stari savski. Jer dok Most na Adi ne dobije tramvajske šine, ne mogu da budu uklonjene one sa Starog savskog.

Bulevar patrijarha Pavla veza Novog Beograda i obilaznice

Saobraćajnica Patrijarha Pavla u uličnoj mreži grada predstavlja magistralni koridor i pre svega je planirana za odvijanje tranzitnog saobraćaja. Njena uloga je da auto-put, Novi Beograd i Most na Adi saobraćajno poveže sa Ulicom patrijarha Dimitrija, Kružnim putem, Ibarskom magistralom i obilaznicom oko Beograda.


Komentari10
c8f1b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Milan
Nas bivsi/buduci gradonacelnik je svojevremeno bazirao svoju kampanju na strucnoj i argumentovanoj tvrdnji da je ovaj most preskup i nepotreban na toj lokaciji. Odavno je gradjevinska i arhitektonska struka odredila pozicije mostova u odnosu na putne pravce kojima bi se na duge staze ovaj grad opremio kvalitetnom putnom mrezom i saobracaj odvijao nesmetano. Cela inzenjesrska komora Srbije je dala strucno misljenje o ovom nepotrebnom i preskupom mastodontu. Umesto skupog mosta na losoj poziciji moglo se napraviti vise mostova na pravim pozicijama. To je cinjenica lako proveriva ako pogledate cene mostova. To nisu tajni podaci. Nase frime su dale ponudu od 40 miliona evra. To je realna cena mosta koji nece svojom siluetom ugroziti mikroklimu i poremetiti strujanje vazduha/vetrova izuzetno vazno za grad koji polako ostaje bez kiseonika. Ko nije do sada procitao ili uzivo slusao argumentovano obrazlozenje vrhunskih strucnjaka za mostove i saobracaj nema dovoljno informacija za raspravu.
GRADA
Most ce biti u punoj funkciji kada se kompletira dobar deo Magistralnog prstena, odnosno veza Milosev Konak - Autokomanda - Dusanovac-Trscanska - Pancevacki most. Do tada kome odgovara on ce ga koristiti.
Првослав
Ма није га ни требало градити, нама ништа није потребно! Хајде да га срушимо и да се манемо дискусија!
stojan mišić
Nista od ovoga ne bi bilo da je ispoštovan gup. Ali ovde pet decenija niko nepoštuje zakon o planiranju i izgradnji. Nemanjina ulica sa šest traka je žila kucavica i da je most postavljen gužva ne bi bila tog kapaciteta. Ali sada pravimo vijadukte i menjamo vodotokove zbog nečije bahatosti. A da promenimo i tok reke Save?
Mihailo Vuković
Podsećanja radi , tramvajske šine preko Mosta na Adi je prvobitno bilo planirano da bude samo privremeno rešenje . Samo dok se ne izgradi laki metro na stubovima duž Bul.J. Gagarina . Svi koji moraju da koriste tramvaj sa početne stanice u Bloku 45 , znaju da im do Ekonomskog fakultete treba 40 minuta vožnje . Pod uslovom da nema zastoja . Jer na tom potezu ima mnogo raskrsnica i semafora . To ni danas nije zadovoljavajuće vreme , a s' obzirom da su opštine Surčin i Novi Beograd najbrže rastuće , problem sa prevozom će sa tramvajem postati nerešiv . Isti je slučaj sa prvobitno prioritetno planiranim tunelom od Autokomande , do Mosta na Adi . Celodnevni zastoji na tom potezu su jasan dokaz da je taj tunel preko potrebniji nego onaj od ,, Beograda na vodi '', pa do pančevačkog mosta .

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja