ponedeljak, 27.01.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:00
FILMSKA KRITIKA

Zemlja dokolice i zemlja Vinstona Čerčila

Autor: Dubravka Lakićsubota, 27.01.2018. u 22:00
(Фото Дистрибутерска кућа Тарамаунт филм)

Da se Pol Safranek nije to veče popeo sprat više da nekako utiša prebučnog komšiju sklonog žurkama i noćnim karambolima, ne bi u njegov život tako sudbinski ušetao bonvivan Dušan Mirković. Snalažljivi i životoljubni Srbin, klasična „muvara“ širokog poslovnog opsega, što se snašao čak i u Zemlji dokolice (Leisureland) koju naseljavaju ljudi što su dobrovoljno pristali na smanjivanje do 12 centimetara visine.

Tu je Dušan postao pravi kralj crnog tržišta ispravno procenivši da je Zemlja dokolice, što je smeštena pod staklenim zvonom na američkom tlu (inače originalni naučni eksperiment norveških naučnika koji su ljudskim smanjivanjem pronašli rešenje za problem prenaseljenosti Zemlje), daleko i od obećanog raja i od ljudske ravnopravnosti...

Primera nesavršenosti ovog „najvećeg otkrića u istoriji ljudske civilizacije“ ima napretek u naučnofantastično-humorističko-satiričnom filmu Aleksandra Pejna Smanjivanje (Downsizing). U ulozi Pola Safraneka – tog finog i dobrog, ali životno ne mnogo snalažljivog čoveka – u Pejnovom filmu (s)našao se Met Dejmon. U ulozi Dušana Mirkovića publiku glasno zasmejava uvek veličanstveni Kristof Valc...

To što se i u ovom američkom filmu našao lik Srbina nije iz sasvim pomodnih razloga. Aleksandar Pejn je veliki drugar s nekima od naših filmskih umetnika i radnika koji žive u Americi (između ostalih i sa snimateljem Radanom Popovićem), a on je i grčkog porekla, pa mu je komšijski mentalitet dobro poznat...

Kao celina Pejnovo Smanjivanje je simpatičan film. Ima u njemu i humanizma i empatije, a najviše satire na račun planetarnih dušebrižnika i američke fascinacije novitetima, globalnim zagrevanjem i naučnim dostignućima pristiglim iz Evrope...

                                                                             ***

Britanski biografsko-istorijski Najmračniji čas (Darkest Hour), u režiji Džoa Rajta, čvrsto je istkana filmska drama o prvim danima premijerske vladavine Vinstona Čerčila, koji se tik po imenovanju suočio sa jednom od najtežih i najvažnijih odluka: ili da istraži pogodnosti mirovnog sporazuma sa nacističkom Nemačkom ili da bude odlučan u borbi za ideale i slobodu svog naroda.

I kako to samo Britanci umeju da urade kada se dohvate i istorijskih tema i istorijskih ličnosti i ovaj film obiluje činjenicama i faktima, uz romansiranje i upotrebu fikcije u pravoj meri. Glavni junak je Čerčil (izvanredna uloga Gerija Oldmana, sve pohvale maskeru i šminkeru), sa svim svojim vrlinama i manama, sa javnim i unutrašnjim dilemama, sa strahovima i nadanjima, ali i odlučnošću u donošenju odluka tokom tog najmračnijeg časa – početka Drugog svetskog rata. Svi ostali likovi u filmu su u podređenom položaju, ali u punoj funkciji podrške zamašnom glavnom liku. I to, tako postavljeno, besprekorno funkcioniše.

Rajtov film je mračan, kao što je mračno vreme na koje se radnja odnosi, ali je i veoma uzbudljiv, dinamičan, sa izvanrednim tempom, rediteljskom punom snagom, scenografskom izdašnošću i sa maestralnom glumom Gerija Oldmana (nominacija za Oskara), koji Najmračniji čas od početka do kraja nosi na svojim plećima. Dobra bioskopska poslastica za sve one koji vole punokrvne istorijske drame.


Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja