ponedeljak, 09.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:41
ISHRANA

Kurkuma zlatni začin Orijenta

Pripisuju joj se antiupalna, antivirusna, antibakterijska i antikancerogena, kao i izuzetna svojstva u terapiji dijabetesa i degenerativnih bolesti
četvrtak, 15.02.2018. u 20:00
(Фото Пиксабеј)

Kurkuma (curcuma longa) je biljka iz familije đumbira, a najviše se koristi kao začin. Ona je poput đumbira simbol Orijenta (Istočni svet, Bliski i Daleki istok), pa čak ima i veću primenu od njega. Aktivni sastojak kurkume je kurkumin, koji u listi prehrambenih aditiva nosi oznaku E-100 i u industriji služi kao prirodna boja (žuta) za umake, senfove, sireve, margarine itd. U poslednjih nekoliko godina upotreba kurkume beleži konstantan rast, delimično i zato što se koristi i u dijetalnoj ishrani (uglavnom za detoksikaciju), pa i u tradicionalnoj medicini.

Kada uđete u neku lokalnu prodavnicu sa začinima, kurkumu ćete lako prepoznati. Kao začin ona je u praškastom obliku, intenzivne žuto-narandžaste boje i masna je na dodir. To ćete svakako primetiti ukoliko vam prodavačica kurkumu zapakuje u natron kesicu, ali nemojte da vas to zabrinjava. Pazite kako je koristite jer će vam lako ofarbati i tako uništiti majicu ili bluzu. Ukoliko poznajete indijsku kuhinju i koristite kari, nemojte se iznenaditi ukoliko čujete da je osnovni sastojak karija – upravo kurkuma, koja mu daje i boju.

Kao začinski prah, kurkuma ima kalorijsku vrednost 354 kilokalorije na 100 grama, a čak 10 grama otpada na masnoće, dok su 21 gram vlakna. Od minerala sadrži magnezijum, kalcijum, gvožđe, mangan, a od vitamina uglavnom Ce, Be-3, Be-6. Dnevno je kao začin dovoljno koristiti jednu kašičicu ovog začina, pa ne morate brinuti oko kalorija.

Kurkuma kao lek…

Prema poslednjim istraživanjima, ovom začinu se pripisuju antiupalna, antivirusna, antibakterijska i antikancerogena, kao i izuzetna svojstva u terapiji dijabetesa (normalizuje šećer) i degenerativnih bolesti. Ako se potvrde ova istraživanja, kurkuma bi lako mogla da postane prirodno sredstvo br. 1 u borbi protiv dijabetesa.

Kurkumin utiče na bolju cirkulaciju i snižavanje visokog krvnog pritiska, čak i kod bubrežnih bolesnika. Tako upotreba pola grama kurkume tri puta na dan (ukupan sadržaj kurkumina 22 mg) značajno smanjuje krvni pritisak kod obolelih od upale bubrega.

Kao lek u tradicionalnoj ajuverdskoj medicini, kurkuma se koristi kod mnogih bolesti, od poremećaja sistema za varenje, bolesti jetre, preko upale grla, obične prehlade (sa medom), pa sve do čišćenja rana.

Ipak, kako kurkuma deluje i na razređivanje krvi, savetuje se oprez (i naravno konsultacija sa vašim lekarom) kod osoba na terapiji protiv hipertenzije, kod srčanih bolesnika i osoba sa problemima sa žučnom kesom (kurkumin pospešuje lučenje žuči).

…i kao začin

Kurkuma se obično upotrebljava u kiselkastim jelima, kao i u jelima sa dosta povrća i mesnim jelima. Ukoliko volite rižoto ili pilav, slobodno sledeći put ubacite i kašičicu ovog divnog začina. Savetujem da vam teglica sa kurkumom bude na tamnom i ne preterano toplom mestu, recimo u špajzu, a gledajte da ne bude velika (ukoliko uvek možete kupiti svež mleveni začin). Kurkuma neće bitno promeniti ukus jela poput nekih drugih začina (neće ga opteretiti), ali će ga ukrasiti i dati mu prijatan miris. Obično se prilikom pripreme kurkuma dodaje pri kraju, kako bi se zadržao maksimum hranljivih materija.

Ukoliko kurkumu uzimate nepravilno, aktivna supstanca kurkumin samo će „protrčati” kroz telo jer ga organizam veoma teško apsorbuje. Ipak, postoji način da se apsorpcija kurkumina poveća tako što ćete kurkumu obavezno uzimati sa biberom, koji sadrži piperin. Ovako se apsorpcija kurkumina povećava čak 40 puta! Pored navedene uporedne primene sa biberom, takođe se preporučuje i kombinacija kurkume sa nekim zdravim uljem, recimo uljem od maslina ili uljem od koštica grožđa čime se apsorpcija kurkumina u organizmu dodatno povećava.

Recepata sa kurkumom zaista ima mnogo, ali ga ja uglavnom preporučujem (uz biber, naravno) u čorbama, rižotu, voćnim salatama, posnim jelima (od povrća) i jelima sa ribom i belim mesom. Biber, uz kurkumu, takođe koristite sveže mleven. Prijatno!

Jasna Vujičić, 
nutricionista www.nadijeti.com


Komentari0
db467
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja