nedelja, 18.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:35

Komšije uplašene za sudbinu zgrade „Ikarusa”

Stanari Bloka 9 negoduju zbog toga što će na mestu prve srpske fabrike aviona biti sagrađen stambeno-poslovni objekat od oko 8.500 kvadratnih metara
Autor: A. Vu­ko­vić i D. Mu­či­ba­bićnedelja, 04.03.2018. u 20:20
(Фото лична архива)

Za­bri­nu­tost za sud­bi­nu uprav­ne zgra­de pr­ve srp­ske fa­bri­ke avi­o­na „Ika­rus” u Ze­mu­nu po­no­vo je na uli­cu iz­ve­la sta­na­re Blo­ka 9 ko­ji već du­že vre­me po­ku­ša­va­ju da ovo zda­nje ko­je da­ti­ra od 1939. go­di­ne sa­ču­va­ju za po­ko­le­nja. Ži­te­lji okol­nih zgra­da zbu­nje­ni su jer je ba­ger sti­gao i lo­ka­ci­ja se pri­pre­ma za do­la­zak rad­ni­ka, a je­di­nu zva­nič­nu in­for­ma­ci­ju do­bi­li su sa gra­di­li­šne ta­ble ko­ja je po­sta­vlje­na ne­ko­li­ko da­na po­što je plac ogra­đen. Sa lič­ne kar­te gra­di­li­šta mo­že se vi­de­ti da će zda­nje bi­ti sa­ču­va­no, ali će do­bi­ti no­vi iz­gled i dra­stič­no ve­ću kva­dra­tu­ru jer će bi­ti na­do­gra­đe­no.

– Na imo­vi­ni u vla­sni­štvu na­še fir­me ra­di­će se u skla­du sa na­šim in­te­re­si­ma, a na osno­vu od­go­va­ra­ju­ćih odo­bre­nja, po­štu­ju­ći sve za­kon­ske pro­pi­se i po­seb­no vo­de­ći ra­ču­na o am­bi­jen­tu i sa­dr­ža­ji­ma okru­že­nja – krat­ko su od­go­vo­ri­li iz fir­me „Ne­i­mar V” ko­ja za­jed­no sa „Ke­mo­im­pek­som” ga­zdu­je ovom lo­ka­ci­jom.

Vla­sni­ci pla­ca na ko­me se na­la­zi „Ika­ru­so­va” zgra­da ni­su pre­ci­zi­ra­li da li su do­bi­li gra­đe­vin­sku do­zvo­lu i pri­ja­vu ra­do­va, do­ku­ment po­sle ko­jeg mo­gu da poč­nu da zi­da­ju. Na osno­vu po­da­ta­ka sa ta­ble ja­sno je da „Ne­i­mar V” ima pra­vo da poč­ne da zi­da jer je na ime ove fir­me po­čet­kom fe­bru­a­ra iz­da­ta gra­đe­vin­ska do­zvo­la. Na ta­bli ne­ma re­či o na­me­ni bu­du­će zgra­de, a ka­ko sa­zna­je­mo, bi­će to stam­be­no-po­slov­ni obje­kat od oko 8.500 kva­drat­nih me­ta­ra. Za­vr­še­tak grad­nje oče­ku­je se u de­cem­bru na­red­ne go­di­ne.  

„Ne­i­mar V” je ra­ni­je za „Po­li­ti­ku” ob­ja­snio da je u Gram­ši­je­voj uli­ci 3a pla­ni­ra­no po­di­za­nje stam­be­ne zgra­de, ali da ni­je pred­vi­đe­no pot­pu­no ru­še­nje ovog zda­nja, već re­kon­struk­ci­ja, do­grad­nja, na­do­grad­nja i adap­ta­ci­ja objek­ta. 

– Obje­kat „Ika­ru­sa”, ko­ji ne uži­va sta­tus do­bra pod pret­hod­nom za­šti­tom, za­dr­ža­va se i bi­će u sa­sta­vu no­ve stam­be­ne zgra­de – po­tvr­đe­no je tad i iz Grad­ske upra­ve.

Za­kup­ci­ma pro­sto­ra u jed­nom od naj­sta­ri­jih zda­nja na le­voj oba­li Sa­ve još le­tos je, ka­žu kom­ši­je, re­če­no da se ise­le. Me­đu­tim, vla­sni­ci su se, do­da­ju, u me­đu­vre­me­nu pre­do­mi­sli­li i oni su i pro­šle ne­de­lje bi­li tu.

– U zgra­di je jed­na igra­o­ni­ca, vi­đa­li smo ro­di­te­lje sa de­com ka­ko iz­la­ze oda­tle. Ali, te­ren se već pri­pre­ma – ka­že je­dan od sta­na­ra Blo­ka 9.

Na­sled­ni­ci osni­va­ča „Ika­ru­sa” Di­mi­tri­ja Ko­njo­vi­ća sin Slo­bo­dan i kćer­ka Ka­ta­ri­na Agen­ci­ji za re­sti­tu­ci­ju pod­ne­li su zah­tev za vra­ća­nje oče­ve imo­vi­ne.

– Oni po­tra­žu­ju pred­u­ze­će „Ika­rus”, a pred­u­ze­ća se ne vra­ća­ju. Na­sled­ni­ci će bi­ti obe­šte­će­ni, a u me­đu­vre­me­nu dok tra­je po­stu­pak ras­po­la­ga­nje ne­kret­ni­na­ma iz ugla re­sti­tu­ci­je ni­je spor­no – tvr­di Stra­hi­nja Se­ku­lić, di­rek­tor Agen­ci­je za re­sti­tu­ci­ju. 

Za­šti­ti­ti i pre­tvo­ri­ti u mu­zej 

Fa­bri­ka je bi­la sim­bol in­du­strij­skog raz­vo­ja Kra­lje­vi­ne Ju­go­sla­vi­je, u njoj je for­mi­ran pr­vi rad­nič­ki sa­vet, zgra­da je je­di­ni pri­mer art-de­ko sti­la u No­vom Be­o­gra­du i je­dan od naj­sta­ri­jih obje­ka­ta u toj op­šti­ni… – na­bra­ja Mi­o­drag Si­mo­vić raz­lo­ge za oču­va­nje ne­ka­da­šnje uprav­ne zgra­de „Ika­ru­sa” . Od­ra­stao je, ka­že, u kra­ju. Sta­lo mu je da spre­či de­va­sta­ci­ju kul­tur­nog na­sle­đa i za­to je po­kre­nuo pe­ti­ci­ju da se za­šti­ti zda­nje u Gram­ši­je­voj 3a. 

– Zgra­da bi mo­gla da se pre­tvo­ri u mu­zej No­vog Be­o­gra­da ili re­ci­mo da bu­de ogra­nak Mu­ze­ja va­zdu­ho­plov­stva. Ne­ja­sno je za­što zda­nje do sa­da ni­je za­šti­će­no jer ono je naj­pre spo­me­nik raz­vo­ja na­še ze­mlje bu­du­ći da je fa­bri­ka osno­va­na dve de­ce­ni­je po­sle pr­vog le­ta bra­će Rajt. 

Ka­kve dvo­stru­ke stan­dar­de u za­šti­tar­stvu ima­mo naj­bo­lje sve­do­či pri­mer ula­zne ka­pi­je ne­ka­da­šnje fa­bri­ke avi­o­na „Ika­rus” u No­vom Sa­du. Ona je sa­ču­va­na i osta­vlje­na kao spo­men-plo­ča me­stu na ko­me se pred­u­ze­će ne­kad na­la­zi­lo – is­ti­če Si­mo­vić.  

Sa­vez an­ti­fa­ši­sta Sr­bi­je pod­se­ća da je zgra­da „Ika­ru­sa” pri­mer in­du­strij­ske ar­hi­tek­tu­re iz­me­đu dva svet­ska ra­ta i da se na boč­noj fa­sa­di na­la­ze dve spo­men-plo­če: jed­na sa ime­ni­ma rad­ni­ka „Ika­ru­sa” po­gi­nu­lih u NOB-u, a dru­ga sve­do­či o pr­vom rad­nič­kom sa­ve­tu osno­va­nom u toj zgra­di 1950. Oni u sa­op­šte­nju upo­zo­ra­va­ju da „u at­mos­fe­ri ja­ča­nja neo­fa­ši­zma i re­vi­zi­je isto­ri­je” po­sto­je­ća spo­men-obe­lež­ja ne sme­ju bi­ti uklo­nje­na. 


Komentari3
859f5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Vule
Korektno koliko vidim. Ostaje stara fasada Ikarusa kao uspomena na predhodni objekat i istoriju.
Ратко Пићирић
Прва српска фабрика авиона РОГОЖАРСКИ је заузимала блок измећу ул Кн Данила, Далматинске, Ст Новака и Ст Главаша Београду Чудно да новинари нјене вршњакиње ПОЛИТИКЕ то не знају! Одатле је фабрика пресељена и постала ИКАРУС. Нажалост, од следећег српског првенца и поноса српске индустрије са те локације несрећног ИКЛ-а нема ни трага ни гласа!!!
Vladan
Postovani Ratko, daleko ste od sustine. Fabrika koju pominjete jeste postojala i radila u ulici Kneza Danila, medjutim, nasi avioni IK-3, kojim su hrabri piloti poleteli , 6. aprila 1941., proizvedeni su su upravo tu, preko puta danasnjeg hotela "Jugoslavija". Vi to mozete da volite ili ne, ali to je cinjenica. Malo zemalja je u to vreme imalo proizvodnju aviona, dakle, srusiti takvo nesto je genocid nad sopstvenom istorijom. Ne bih vam se obracao, medjutim, vi svojim komentarom, koji, iako navodi tacne podatke, pomaze buducim rusiteljima, bezumnicima, kojima istorija jednog naroda ne znaci nista. Iskreno veruje da tu zgradu nikako ne treba, ne samo rusiti (da bi neko zaradio na prodaji stanova ili poslovnog prostora), vec je neophodno da je zastitimo, napravimo muzej, i pricamo narastajima koji tek dolaze sta je tada bilo.
Preporučujem 42

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja