subota, 23.03.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 15:49
20. SOLUN DOK.

Umetnica nemirnog oka

Omaž Anjes Vardi neumornoj „kumi francuskog Novog talasa” i njenom dokumentarnom filmskom stvaralaštvu koje krasi i njen novi film – „Lica sela”
Autor: Dubravka Lakićčetvrtak, 08.03.2018. u 22:00
Ањес Варда са муралистом Џ. Р. у филму „Лица села“ (Фото прес служба 20. Солунског документарног фестивала)

20. SOLUN DOK.
Solun – Francuska rediteljka, scenaristkinja, dokumentarista, fotograf, producent i montažer – legendarna Anjes Varda, pred kraj prošle godine snimila je novi dugometražni dokumentarni film – „Lica sela“ („Visages Villages“). I ništa to ne bi bilo toliko čudno da Anjes Varda ove godine ne puni 90 leta (Brisel, maj 1928) i da ovaj njen film nije toliko poletan i energičan, poput filmova iz njenih najmlađih dana.

Neumorna „kuma francuskog Novog talasa” ne prestaje da oduševljava. O tome da je u dvorani Olimpion na solunskom Aristotelovom trgu svojom video-porukom digla publiku na noge da i ne govorim. Jer, Anjesin otac je bio Grk, rođen u Solunu, i takva se stvar ne zaboravlja. Neće se zaboraviti ni počast koju je Anjes Vardi u svom 20. izdanju priredio Solunski festival dokumentarnog filma, od ove godine bez onog poznatog naziva „Slike 21. veka” po kojem je bio slavljen. Novi festivalski lider – novi naziv i pravila festivala...

Sa filmom „Lica sela” Anjes Varde počela je ta nova velika dokumentarna filmska fešta, u čijim se programima i u okviru Agore (dokumentarnog filmskog marketa) prikazuje čak 499 novih dela (!). Među njima su i 10 kratkih i dugometražnih dokumentarnih filmova ove neumorne heroine revolucionarnog filmskog pokreta u Francuskoj pedesetih i šezdesetih godina prošlog veka. Poseban omaž program posvećen je upravo Anjes Vardi, čiji opus broji i više od 30 kratkih, dokumentarnih i dugometražnih filmova, mnoge izložbe fotografija čiji je autor i umetničkih instalacija.

Zanimljivo i izazovno je ponovno uranjanje u umetnički svet neumorne žene koju je slučajna i srećna okolnost sada spojila sa 33-godišnjim francuskim vizuelnim umetnikom, poznatim kao Ž. R. Film „Lica sela” i jeste njihovo zajedničko putovanje. Započeto fotografskim projektom o francuskim selima, a završeno svojevrsnom himnom o čudesnim susretima, prijateljstvu, mestima unutar ljudskih lica i srca, lepoti trenutka. Sa himnom o večnosti sećanja.

Obraćajući se porukom solunskoj publici, a govoreći o ovom filmu, Anjes Varda je rekla kako je sa Ž. R. bila u nekoj vrsti „magičnog autobusa” krećući se od sela do sela, upoznavajući ljude i njihove priče u pokušaju da im se što više približi i da ih što bolje razume. „Želela sam da stvorim čvrstu vezu između njih i vas. U svim svojim filmovima sam želela da ljudi mogu što dublje da vide. Ne želim da pokazujem stvari, već želim da vam omogućim da sami vidite”, izjavila je umetnica, koja je za svoja dela osvojila je brojne nagrade i berlinskog „Srebrnog medveda” („Sreća”), venecijanskog „Zlatnog lava” („Bez igde ičega”, odnosno „Bez krova i zakona”), nagradu EFA („Sakupljači i sakupljačice”) i francuskog „Cezara” („Anjesine plaže”), sarađivala sa glumcima Filipom Noareom, Marčelom Manstrojanijem, Katrin Denev, Mišelom Pikolijem, a sa svojim kolegom Žakom Demijem bila u dugovečnom braku u kojem su se rodila deca Rozali i Matje...

„Volim ono što nam život donosi, sva iznenađenja koja priređuje ljudima. Onima koji su nezavisni i originalni, koji brinu o drugim ljudima. To je ono što smatram uzbudljivim i zbog čega neću stati. Ja sam živa dok putujem, živa dok razgovaram sa ljudima”, izjavila je nedavno za „Politiku“ Anjes Varda, komentarišući tada osvajanje „evropskog oskara” za životno delo, a sve to zapravo potvrdila i sa ovim novim filmom.

Za svoj dugi životni i stvaralački vek Anjes Varda ume da kaže: „Dala sam sve od sebe, imajući u vidu da je svaki film avantura, ako zadrži osećaj eksperimenta. Nikada nisam iz filma u film kopirala sebe. Ako i jesam u nekom ’sistemu’ onda je to negde na margini. To je moje mesto.” Ona se sa humorom i setom uvek seća i svojih fotografskih početaka, putovanja u Kubu, u SAD, osnivanja porodične producentske kuće i stvaralačkih muka. Anjes Varda je duhoviti, ogromnim znanjem i iskustvom potkovani vodič kroz vlastiti život, karijeru, prijateljstvo sa Endijem Vorholom, Džimijem Morisonom, Koktoom, Godarom, sa običnim svetom, svojim komšijama koji su statirali u njenim filmovima.

Solunska retrospektiva njenih dokumentarnih dela samo još jednom potvrđuje da Anjes Varda nikada nije prestajala da otkriva film i jedinstveno inovativne filmske slike. Filmovi poput „Pozdrav Kubancima” (1963), „Ujka Jančo” (1967), „Crni Panteri” (1968), „Dagerotipija” (1975) i mnogi drugi koji spadaju u esejistička dokumentarna dela ukazuju na njeno nemirno oko, prirodnu radoznalost. Na njene stavove o društvu, politici i feminizmu. I ova retrospektiva je potvrda da sveukupno stvaralačko delo Anjes Varde ostaje bezvremeno...

 


Komentari0
995c4
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja