sreda, 25.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
nedelja, 18.03.2018. u 22:00 Dragoljub Stevanović
DUALNO OBRAZOVANjE – ČEŠKI PRIMER

I Škoda otvara škole

Oko deset odsto srednjoškolaca uči zanate radeći u velikim kompanijama, dok državne škole uvode mere kako bi podstakle da se mladi što više opredeljuju za tehnička zanimanja
Праг: незапосленост ниска, привреда јака, послодавци траже раднике (Фото Д. Стевановић)

Od našeg specijalnog izveštača

Prag – U Češkoj ima oko 900 državnih srednjih škola, ali je obrazovni sistem drugačiji nego u Nemačkoj, Švajcarskoj i Austriji.

– Mi nemamo klasično dualno obrazovanje, već se trudimo da kroz praksu omogućimo đacima da budu bolje pripremljeni za zaposlenje. Ali naš obrazovni sistem omogućava stranim investitorima i kompanijama da imaju svoje škole gde se odvija tipično dualno obrazovanje. Nemačka „Škoda” je jedna od kompanija koja obrazuje đake u svojim halama za ona zanimanja koja su joj potrebna, a po završetku školovanja naravno sleduje i rad na neodređeno vreme. Oko 10 odsto srednjoškolaca stiče diplomu na ovakav način, spajajući teoriju s praktičnim radom u kompanijama. Firme moraju da poštuju okvirni plan i program koji propisuje država i da mu se prilagođavaju – kaže Marta Stara, načelnica u Ministarstva za obrazovanje, omladinu i sport, s kojom smo razgovarali tokom nedavnog boravka u Pragu, u organizaciji delegacija Evropske unije u Srbiji i Britanskog saveta.

Uvođenje dualnog obrazovanja aktuelno je i kod nas jer su planovi da primena počne od naredne godine. Međutim, kako je praksa pokazala, nemački model je teško dostići ne samo zbog jake privredne razvijenosti već i zbog obaveze nemačkih firmi da učestvuju u dualnom obrazovanju kroz privredne komore. Češka se razlikuje upravo po tome što tamošnje kompanije nemaju tu obavezu.

U pomalo komplikovanom češkom sistemu srednjeg obrazovanja školovanje može trajati dve, tri ili četiri godine. U dvogodišnje zanatske škole idu učenici koji slabije uče, imaju neke zdravstvene probleme ili pripadaju kategoriji osoba s posebnim potrebama. Oni obično postaju pomoćni radnici u raznim zanatima.

Đaci koji se odluče na trogodišnje školovanje postaju kvalifikovani radnici. Od naših domaćina saznajemo da su neke škole toliko dobro opremljene da se u njima obavlja praksa sve tri godine. Čak primaju i porudžbine od firmi, a onda se njihovi proizvodi nađu na tržištu. Ako je reč o pekarskom zanatu, nije retkost da đaci prave kolače, torte i sendviče za razne proslave u svojim radionicama. Neki potom odlaze na te svečanosti da služe kao konobari.

– Naš prioritet kao ministarstva jeste da učvrstimo saradnju škola i poslodavaca. Važno je da poslodavci budu u školskim odborima i da direktori imaju dobru saradnju s privrednicima. Trudimo se i da postignemo odnos prakse i teorije 60 odsto prema 40 odsto – kaže Marta Stara.

Četvorogodišnje stručne škole su naravno cenjenije od trogodišnjih jer se dobijaju veća znanja. Da bi neko postao auto-mehaničar, primera radi, dovoljne su tri godine, ali da bi ovladao elektronikom ili kompjuterskom dijagnostikom potrebna je još jedna godina. To važi i za umetnička zanimanja, a i rad sa staklom, podovima, izrada nameštaja... uče se četiri godine. Do fakulteta se može stići ako se završe četvorogodišnja srednja škola i položi državna matura. Ali i oni koji imaju zanat mogu da nastave obrazovanje.

– Tako i auto-mehaničari ako nastave još jednu godinu i polože državnu maturu mogu da upišu fakultet, ako ne, ostaje im zvanje auto-mehaničara – objašnjava naša sagovornica iz Ministarstva obrazovanja i dodaje da je u Češkoj od prošle godine uveden prijemni ispit za sve srednje škole kako bi više đaka upisivalo trogodišnje zanatske škole, i istovremeno smanjio pritisak na fakultete.

U Češkoj je nezaposlenost niska, privreda je jaka, poslodavci traže radnike, a na tržištu nema dovoljno kvalifikovanih radnika mašinske i tehničke struke. Cilj novih mera je da se do 2025 godine taj trend preokrene u korist tehničkih zanimanja.

Mada Češka, kako kaže naša sagovornica, neće uvoditi klasično dualno obrazovanje oni su iz nemačkog primera izvukli ono što smatraju da je primenjivo i kod njih: đaci koji rade u kompanijama su zaštićeni zakonom o radu. Ako učenik svojim radom donosi profit firmi on ima pravo na 30 procenata minimalne plate, a regulisana su i pravila iz oblasti bezbednosti na radu, pauza, obrok, dužina radnog vremena.

Češke firme su zainteresovane i za petogodišnje ugovore s najboljim đacima, ali se oni mogu sklopiti tek kada učenik napuni 18 godina. Kada je reč o maloletnim licima u potpisivanje ugovora uključen je i nadležni sud koji štiti prava učenika pred kompanijom. Predavač u firmi ne mora da ima pedagoško obrazovanje, ali mu se obično pridodaje pedagog iz škole tako da rade u tandemu.

Ono što jedan od problema školstva u Češkoj jeste što su škole pod upravom regiona ili opština pa se neke odredbe dosta razlikuju. Zato vlada planira da od 1. januara 2019. godine ujednači kriterijume posebno kada je reč o obaveznom broju časova praktične nastave i finansiranju da ne bi sve zavisilo od ličnih veza direktora s upravom regiona.

Još jedna kuriozitet: previđaju se i mešovita odeljenja pa će tako u istoj učionici sedeti budući pčelari, tesari, stolari, koji će imati zajedničku teorijsku nastavu a na praktičnu obuku ići svako za sebe.

 

Komentari2
5962e
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Sasa Trajkovic
To radi država kreira ekonomsku politiku i sprovodi je kroz obrazovanje kadrova koji joj trebaju... kod nas je nažalost obrazovanje postalo veliki biznis pa je kvantitet urušio kvalitet diploma koje se štancuju bez potreba ili pokrića. Krajnje je vreme da se i ovde na univerzitetima uvede red.
Miško
Dobro je da i Škoda sledi naš primer i primere Nemačke i drugih razvijenih zemalja. Ipak treba spomenuti da sama Škoda ima izvoz ravan 80% celokupnog izvoza ukupne srpske mašinske industrije. Dualno školovanje u domaćoj firmi "Mitić i sin" u celini gledano izgleda kao ono izvođenje Hamleta u Mrduši donjoj.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja