sreda, 20.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
nedelja, 18.03.2018. u 21:55 Dubravka Lakić
FILMSKA KRITIKA

Precenjena amfibijska bajka

Film: Oblik vode, režija: Giljermo del Toro, uloge: Seli Hokings, Dag Džons, Majkl Šenon, trajanje: 123 minuta, proizvodnja: SAD, 2017.
Из фил­ма „Об­лик во­де” (Фо­то Ме­га­ком филм)

Još u vreme 74. Venecijanskog festivala na kojem je na kraju osvojio „Zlatnog lava”, za film Giljerma del Tora „Oblik vode” (The Shape of Water) napisala sam da je on zapravo dizajnerski usavršena, a idejno neoriginalna verzija starog, veoma uspešnog sovjetskog (ruskog) filma „Čovek-amfibija”, koji su Vladimir Čobotarjov i Genadij Kazanski režirali prema romanu Aleksandra Beljajeva 1962. godine i da nije slučajno što je Del Toro radnju svog filma smestio baš u tu istu godinu. Jer, i podsvesno i svesno mogu da čine čuda, zar ne (?).

 Ne sećam se da sam pročitala da je neko od mojih zapadnjačkih kolega pomenuo upravo ovaj sovjetski film kao jedan od mogućih Del Torovih uzora, međutim, po objavi o čak 13 osvojenih nominacija za Oskara počelo je naširoko da se piše da na njegov račun stižu optužbe za plagijat pozorišnog komada „Dozvoli da ti čujem šapat” Pola Zindela iz 1969. godine, kao i za kratki film holandskog studenta iz 2015. Plagiranje sudski nije dokazano, ali je neoriginalnost „Oblika vode” isplivala na površinu.

 Naravno, teško je biti originalan u svetu žanra naučne fantastike u kojem se čini da je sve već rečeno i sve već viđeno. A ovaj meksički scenarista, reditelj i producent (imigrant u SAD), i sam pasionirani filmofil, upravo je ovaj žanr odabrao kao svoje trajno filmsko opredeljenje. Kao svoju opsesiju, posledicu velike i zarazne ljubavi prema filmu, kako je to za „Politiku” još 1997. izjavio povodom svog tada tek drugog filma „Mimik” sa Mirom Sorvino.

 Od „Kronosa” i „Mimika”, preko „Đavolje kičme”, „Helboja”, „Panovog lavirinta” i sada „Oblika vode” ( koji je i njegov najbolji film), Giljermo del Toro „pliva” kroz najčešće mračni svet fantastike, negujući i razvijajući sopstveni snoliki stil oslonjen na elemente iz filmske prošlosti, tradicije i pop kulture.

 U slučaju „Oblika vode”, neke vrste retro-horora sa ikonografijom „preslikanom” iz filmova holivudske B-produkcije poput „Stvorenja iz crne lagune”, Del Toro se služi konceptom romantične fantazije. Nalik filmu „Lepotica i zver”, s tim što je lepotica sada nema devojka, a zver zaljubljeno čudovište a ne čovek zarobljen u telu monstruma.

 Radnja filma u kojem se Del Toro dotiče i težnje za globalnom dominacijom i trampovskih snova, narastajuće ksenofobije, militarističkih i pseudonaučnih trendova, kao i američko (ruskih) sovjetskih odnosa, smeštena je u tu već pomenutu hladnoratovsku 1962. godinu. U visoko obezbeđenu vladinu laboratoriju u kojoj se vode tajni eksperimenti, a u kojoj dve junakinje – nema Elajza (Seli Hokings) i njena afroamerička koleginica Zelda (Oktavija Spenser) rade kao čistačice.

 Njima, kao pripadnicama marginalizovanih, neprivilegovanih društvenih grupa, Del Toro priključuje i društvene „otpadnike” poput homoseksualca i slikara Džila (Ričard Dženkings) i to neljudsko biće iz amazonskih prašuma (Dag Džons), smešta ih i u stan iznad bioskopa u kojem se vrte stari popularni filmovi. Konvencionalno pregledno, bez mogućnosti za nadomaštavanje, kreira bajku o ljubavi , ali i otporu potlačenih. Bajku u kojoj preovladavaju petrolej plavi tonovi. Elajzu i čudovište spojila je voda i ona je dala oblik i boju njihove ljubavi...

 Sve to zajedno na kraju čini takozvani moderni holivudski film koji u sebi ima sve potrebne elemente da zabavi, ali i emotivno dirne gledaoca koji ne mora da se opterećuje činjenicom da pred sobom zapravo ima stilski pastiš mnogih filmskih dela iz prošlosti. Na zabavi se zarađuje, a za dobru zabavu i dobru zaradu, uz poštovanje holivudskog trenda forsiranja političke korektnosti, dobijaju se i Oskari. U ovom slučaju, od mogućih 13 samo četiri – za najbolji film, režiju, scenografiju i muziku, koju je komponovao uvek magični Aleksandar Despla.

Komеntari0
4fb6d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja