nedelja, 05.04.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 13:24

Samohodni automobil ubio pešaka

Nesreća se desila u nezgodnom trenutku za ovu industriju, koja pokušava da ubedi javnost i regulatore da su autonomna vozila bezbedna
Autor: J. Kavajasreda, 21.03.2018. u 11:08
„Убер” је привремено повукао сва своја аутономна возила са америчких улица (Фото Бета/АП)

U probnoj vožnji takozvanog samoupravljajućeg automobila, „volvo” kompanije „Uber” udario je preksinoć u Arizoni 49-godišnju ženu koja je u bolnici podlegla povredama. Ovo nije prvi smrtni slučaj povezan sa autonomnim automobilima, ali je prvi put da je stradao pešak. Nesreća se desila u nezgodnom trenutku za industriju u povoju koja pokušava da ubedi javnost da su vozila bez vozača bezbedna.

Za volanom „volva” u Tampi kod Finiksa sedeo je vozač u ulozi kontrolora, da po potrebi u vanrednoj situaciji preuzme komande. Ipak, prema prvim izveštajima policije na osnovu snimka kamere, žena se odjednom iz senke pojavila u saobraćajnoj traci gurajući bicikl tako da je udar bilo teško izbeći ko god da je upravljao. Predstavnica policije nije isključila mogućnost da će protiv vozača biti podignuta optužnica, ali nije mogla da kaže šta će se desiti ako se pokaže da je „kriv” automobil koji je išao brzinom od 65 kilometara na sat.

„Uber” je privremeno povukao sa američkih ulica sva autonomna vozila, što je učinio i pre godinu dana kada je isti model učestvovao u sudaru bez ljudskih žrtava. Istraga je pokazala da je kriv bio vozač drugog, „običnog” automobila.

Vlasti Arizone liberalnom politikom već nekoliko godina privlače preduzetnike iz Silicijumske doline, preotimajući ih Kaliforniji, koja je imala strože propise za testiranje autonomnih vozila. Prošlog meseca odobrene su i probne vožnje bez prisustva vozača, a guverner Arizone se hvalio da poslovna klima bez regulatornih ograničenja pomaže ekonomiji.

Gradonačelnik Tampe juče je, međutim, rekao da je „Uberov” prekid testiranja autonomnih vozila „odgovoran korak”. Izvesno je da novi udes predstavlja ozbiljan udarac za kompanije koje razvijaju tehnologiju, uz obećanja da će promeniti budućnost saobraćaja i smanjiti broj žrtava.

Jedan od glavnih argumenta pobornika automobila bez vozača jeste da vožnja može samo da bude bezbednija kada se izbaci ljudski faktor, jer se mašina ne zamara, ne pije, ne kuca poruke dok vozi i ne trka se sa drugim mašinama. Protivnici tvrde da veštačka inteligencija još nije ni blizu sposobnosti da u nepredviđenim okolnostima donosi zaključke kao čovek.

Direktor „Tesle” Ilon Mask samouvereno je početkom 2016. izjavio da je autopilot funkcija koju su uveli prethodne godine „verovatno bolji od čoveka”. Međutim, za samo nekoliko meseci „tesla” vozila su u ovom režimu napravila tri udesa, uključujući jedan sa smrtnim ishodom. Kompanija je tvrdila da su krivi vozači jer ne koriste funkciju po pravilima, a to je da ruke uvek budu na volanu. Istraga je na kraju utvrdila da tehnologija nije zakazala.

Nova nesreća desila se u vreme dok kompanije nastoje da otklone brojne zakonske prepreke i mnoge su se nadale da će već sledeće godine ponuditi vozila koja samostalno upravljaju, navodi Rojters.

U septembru je Predstavnički dom Kongresa jednoglasno usvojio meru koja proizvođače autonomnih automobila izuzima od propisa koji nalažu da za volanom mora sedeti čovek. Nacrt zakona koji će se tek naći pred Senatom trebalo bi da omogući kompanijama da za tri godine počnu da prodaju do 80.000 ovakvih vozila godišnje ukoliko uspeju da dokažu da su bezbedna koliko i klasična vozila.

Bivši predsednik američke agencije za bezbednost saobraćaja Mark Rozenker izjavio je juče da javnost ne bi trebalo suviše burno da reaguje na udes „Uberovog” vozila. Podsetio je da na američkim putevima godišnje strada 6.000 pešaka i ukupno 40.000 ljudi u više od šest miliona sudara.

„Ova nesrećna okolnost je prepreka koju ćemo morati da savladamo da bismo ponovo zadobili poverenje javnosti”, izjavio je Rozenker.

Pojedina udruženja potrošača iznela su drugačiji stav – da je ovaj incident pokazao da testiranje novih tehnologija na putevima nosi ogromne rizike. Bivši američki sekretar za saobraćaj Entoni Foks rekao je da nesreća u Arizoni predstavlja alarm za celu industriju autonomnih vozila a posebno za vladu, kojoj prioritet mora da bude bezbednost.


Komentari4
15ec4
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Леон Давидович
Најсавршенија аутоматика може да се поквари . И шта ће проузроковати такво стање ?
драган лучић
Кад профит доноси одлуке онда је последица милион мртвих годишње. Више него сви пожари, земљотреси, вулкани, поплаве, тсунамији за 10 или 20 година. Додајте томе једно 5-10 милиона, од лакше повређених, до инвалида. А онда покушајте да израчунате шта ће да буде кад популација нарасте са 7 милјарди на 11 до краја века и кад стотине милиона у Азији и Африци приуште себи да купе аутомобил. Приватни аутомобил је дете профита. Земље у којима је живот без аута немогућ живе неодржив начин живота, могућ само ако се краде од других или од будућих генерација. О ратовима за нафту, загађењу, исцрпљивању ресурса да не говоримо. У Сингапуру се размишља о забрани приватних аутомобила. Али то је специфична земља - тамо је 90% земљишта и 85% станова и кућа у државном власништву. То им не смета да по свим позитивним параметрима буду у првих 5 на свету.
Mrle
Bravo kapitalisti! Koliko će vozača i profesionalnih šofera biti otpušteno u budućnosti? Gazdama nikad dosta....
Srđan
Protivnici parne mašine su imali slična pitanja još pre 300 godina!
Preporučujem 20

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja