nedelja, 29.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 21.03.2018. u 11:44 Dragana Jokić-Stamenković

Od maja finansijsko opismenjavanje u vrtićima i osnovnim školama

Ovim projektom Ministarstvo prosvete želi da deca od malih nogu uče kako da štede i planiraju kućni budžet
(Фото Ж. Јовановић)

Finansijsko opismenjavanje dece u vrtićima i osnovnim školama u Srbiji počeće od maja u 34 osmoletke i osam predškolskih ustanova. Učenje neće krenuti u svim objektima odjednom, već postepeno, kako vaspitači, učitelji i nastavnici budu obučavani za širenje nove vrste pismenosti u domaćem obrazovnom sistemu. Ovaj pilot-projekat Ministarstva prosvete, nazvan Fin-pis – „Uključivanje finansijskog opismenjavanja u sistem obrazovanja i vaspitanja Republike Srbije”, obuhvatiće 1.260 vaspitača, učitelja i nastavnika i 15.000 predškolaca i osnovaca. Obuke nastavnika krenuće po okončanju prolećnog raspusta i sprovodiće se direktno u obrazovnim ustanovama, sem u četiri škole i dva vrtića, gde će oni biti obučeni preko interneta, objašnjava dr Gordana Stepić iz Ministarstva prosvete, inače autor ovog pilot-projekta.

Đaci će od septembra dobiti i radne sveske za novu vrstu pismenosti, a biće štampani i priručnici za učitelje i nastavnike. 

One oblasti koje neće moći da se uklope u nastavu i predaju u okviru redovnih školskih predmeta biće predstavljane đacima na radionicama priređenim na časovima razredne nastave.

– Primere realizacije tih radionica moći će da pronađu na sajtu Fin-pisa. Ovim nastojimo da kod predškolaca i đaka razvijemo takozvani projektni pristup učenju. To znači da će nastavnici za primer uzeti njihove probleme iz svakodnevnog života koji se tiču finansijske pismenosti i zajedno ih rešavati u školi, ali i u njihovom privatnom okruženju, uključujući aktiviranje roditelja i lokalne zajednice. Sadržaji koji će biti prenošeni deci isti su od vrtića do četvrtog razreda osnovnih škola. Osnovno je da ih u tom periodu naučimo da razlikuju želje i potrebe u realnom životu. Predškolci će naučiti da ne mogu odmah da dobiju bicikl čim ga ugledaju u prodavnici, već će im biti objašnjeno da za njega mora da se zaradi i uštedi novac, ali da postoje troškovi, kao što su komunalije i hrana, koji moraju prvo da se plate, pa tek onda može da se štedi novac za taj bicikl, letovanje, poklone… Nastojaćemo da ih od malih nogu naučimo kako da štede i planiraju kućni budžet – ističe dr Gordana Stepić.

Ona dodaje da će stariji osnovci već od petog razreda učiti kako da osmisle potrošački korpu. To će biti jedan od zadataka na časovima matematike. Na času likovnog će kreirati novčanice, dok će na informatici učiti kako da bezbedno kupuju preko interneta. U nižim razredima osmoletki, u okviru predmeta Svet oko nas, finansijska pismenost biće im predočena kroz primere kako treba da se se ponašaju u banci i ko se kojim zanimanjima tu bavi. Ministarstvo je povodom sprovođenja ovog projekta sredinom prošle godine sprovelo i elektronsko istraživanje na uzorku 1.014 zaposlenih u osnovnim školama. Rezultati pokazuju da zaposleni u osmoletkama imaju pozitivan stav o mogućnostima uključivanja finansijskog opismenjavanja u obrazovni sistem.

– Saglasni su da se finansijsko opismenjavanje sprovodi u okviru redovnih školskih predmeta, ali i kroz kroz igru, radionice i realne životne situacije. Zaposleni u osnovnim školama spremni su da se stručno usavršavaju u ovom domenu i smatraju da im je to potrebno jer nisu dovoljno upoznati sa sadržajima iz finansijske pismenosti, nemaju materijale za rad i nisu dovoljno obučeni kako da te sadržaje uključe u nastavu – objašnjava Stepićeva.

Ministarstvo prosvete ovaj projekat sprovodi u saradnji sa Udruženjem banaka Srbije i kompanijom „Viza”.

Teme za predškolce i osnovce do četvrtog razreda

1) potrebe i želje

2) novac

3) zarada

4) budžet

5) štednja

Teme od petog do osmog razreda

1) planiranje i upravljanje finansijama

2) novac i transakcije

3) štednja i investicije

4) finansijski rizici

*izvor Ministarstvo prosvete

Komentari6
8b487
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Љубинка
Наше се образовање годинама "реформише" тако што неко ко има интерес понуди новац за одређени пројекат, и он се по правилу убацује у школски систем. При том се најмање консултују стручњаци, док људе из праксе нико и не пита за мишљење. Није све из ове идеје лоше. Напротив. Проблем је у томе што је основношколско образовање толико лоше да би на листи приоритета ово требало да буде на 115. месту, на пример. Толико је пречих ствари, од преобимног и неповезаног градива, преко функционалне неписмености, до фабриковања оцена и минимизације васпитне улоге школе, а ми у градиво убацујемо финансијску писменост. Наопако. И на крају, зар нама родитељи нису у две реченице објашњавали зашто бицикл не може одмах? И нико од нас се није ваљао по поду продавнице, а ако неко и јесте, једноставно је проглашаван размаженим и неваспитаним дететом. Међутим, деца више нису наша, него државна, па ваљда држава треба да осмисли и тај родитељски део посла.
Ivana
Od malena uciti decu kako da se ponasaju kao sirotinja. Svaka cast !
milica
Kako dete da razume visak novca koji preostaje mesecno od plate i kako ga ulagati,kad vecina porodica sa primanjima ne moze da pokrije mesecne potrebe?
Dragan Nikolic
Ovo je zaista nenormalno , uciti i opterecivati decu sa glupostima....pustite decu da zive normalno , kao i prijemni ispit za srednje skole , ukupno 7 predmeta , pa to nije normalno. Ako vec zelite da kopirate , dodjite kod mene u Nemacku da vidite kako funkcionise obrazovni sistem ovde. Mi se pravimo kao da smo prepametni , ali trenutna situacija pokazuje koliko smo mi dobri ili losi...a Nemcu su stabilni vec 300 godina....
Раденко
Новац и време су Једине две ствари које можемо да контролишемо у нашем животу. Стога је ова иницијатива за сваку похвалу. Образовати од малих ногу да деца знају да новац не пада са неба и не зарађује се у кладионицама , а да је рационална потрошња и штедња новца исправан начин да се не Упадне у финансијско ропство задушујучи се у банкама, које нарочито уз помоч кредитних картица охрабрују младе људе да се задужују. Уз веронауку овакво образовање може само да допринесе да друштво буде много стабилније и хуманије. Сретно.
Boris
Jeste, posebne tehnike su neophodne da bi se sa 30.000din doguralo do prvog, a rashodi preko 100.000... Od malih nogu praksa.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja