nedelja, 24.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
četvrtak, 29.03.2018. u 08:00 Ivan Aranđelović
SERIJE

Kadeti na velikoj vojnoj vežbi

Reditelj Dejan Zečević, čiji film „Izgrednici” gledamo u bioskopima, a seriju „Šifra Despot”, koju je korežirao s Radošem Bajićem na Pinku, 10. aprila počinje snimanje nove sezone „Vojne akademije”
Дејан Зечевић на снимању серије „Шифра Деспот” (Фото „Контраст” студио)

Dok se u bioskopima prikazuje novi film Dejana Zečevića „Izgrednici”, a na Pinku serija „Šifra Despot”, koju je korežirao s Radošem Bajićem, reditelj privodi kraju pripreme za četvrtu sezonu serije „Vojna akademija”. Snimanje počinje 10. aprila i trajaće do polovine jula.

– U trećoj sezoni „Vojne akademije” imali smo duplu priču. Bavili smo se starim junacima, a uveli smo i nove. Zbog dramskog potencijala koji je bio vezan za stare junake, novi likovi bili su samo započeti. U četvrtoj sezoni akcenat će biti na novim junacima i njihovim sudbinama, sa svim onim elementima zbog kojih publika voli seriju, a završiće se neke priče starijih junaka – najavljuje Zečević.

Više pažnje će obratiti na vojni aspekt, poput priprema velike vojne vežbe.

– Trenutno razmišljamo kako da nešto promenimo u seriji, a da to i dalje bude ono što publika želi. U prošlim sezonama dotakli smo mnoge teme i životne situacije. „Vojna akademija” je jedina tinejdžerska serija koja može da se gleda kod nas – ističe reditelj serije čija popularnost leži u tome što slika odrastanje.

Istraživanja auditorijuma pokazuju da mnogo mladih gleda „Vojnu akademiju” i često je komentarišu na društvenim mrežama.

Deca upijaju sve od roditelja, pa i ono što gledaju na TV
Kao roditelj dečaka i devojčice, Zečević (46) zajedno sa suprugom Nikolinom Vučetić Zečević, producentkinjom, vodi račina šta deca gledaju. Dešavalo se da Zečevićev sin prisustvuje snimanju „Vojne akademije” i kada tu scenu vidi na TV seti se kako je snimana.– Ume povremeno da pogleda ono šta tata snima, ali neminovno je da, kao i njegovi vršnjaci, dosta sadržaja gleda na „Jutjubu”. Prevazišao je klasične porodične crtaće, sada prati i superjunake, a nekad raspravljamo i o Marvelovim Osvetnicima. Deca upijaju sve što vide od roditelja, od način na koji žive preko moralnih vrednosti do onoga što mama i tata gledaju na TV ekranu. I u sinu i u ćerki često vidim sebe – iskren je Zečević, koji se trudi da, koliko mu snimanja dozvole, gleda nove serije, često „uzima pelcer” od većine serija, a kada nešto nastavi da gleda, odgleda do kraja.

– Ali, gledaju je i stariji gledaoci koji prepoznaju nešto iz svoje mladosti. Kada smo koncipirali seriju, jedan od prvih rediteljskih zadataka bio je kako uobličiti seriju, a da bude interesantna i mladima i starijima – priča Zečević, koji je do sada režirao serije „Košarkaši” (2005), „Sinđelići”, „Urgentni centar”…

Ipak, „Vojna akademija” mu je produkciono bila najveći izazov:

– U velikoj meri serije se baziraju na dijalozima i na klasičnim situacijama u kojima je suština u odnosima likova. U „Vojnoj akademiji” je školovanje kadeta prilično dinamično i u bilo koji kontekst da postavite junake, imate dinamiku. Normalno školovanje se bazira na sedenju u učionici, a ovde imate junake koji ulaze u „migove”. Dešavanja na vojnim terenima i korišćenje vojne tehnike, s jedne strane, i sve ono što čine odnose među mladima, s druge strane, daju dinamičnu seriju, produkciono vrlo bogatu – objašnjava Zečević i dodaje da je Vojska Srbije uvek pomagala produkciju serije, ali i da se i ekipa serije prilagođava rasporedu vojske.

Komedija laganijeg stila

Reditelj je doskora bio uključen u produkciju serije „Šifra Despot”, koja je prvo emitovana tri puna nedeljno na Pinku, a odnedavno se prikazuje samo nedeljom.

– „Šifra Despot” je projekat Radoša Bajića, u kome mu je bio potreban neko ko će zajedno s njim da izvede njegovu viziju. Angažovan sam da pomognem u iznošenju te određene vizije i potpuno sam se prilagodio onom što je zadato i bez mene – objašnjava naš sagovornik, koji je završio svoj deo snimanja, a ekipa je nastavila da radi.

„Izgrednici” – od reda do anarhije
Zečevićevi „Izgrednici” premijerno su prikazani na 46. Festu, u takmičarskom programu „Srpski film” i nagrađeni priznanjem za scenario, uz nekoliko nagrada kritičara. Film slika život troje studenata koji vođeni idejama profesora sociologije sprovode eksperimente kako bi dokazali teoriju haosa: da ljudska priroda neumitno nazaduje, od reda do anarhije.– Film pruža posmatranje realnosti kroz drugačiju perspektivu. Kao gledalac volim da mi neko predstavi način na koji on vidi stvari. Nisam preterani ljubitelj naturalizma u dokumentarizmu i u igranom filmu, koji je popularan poslednje decenije. „Izgrednicima” me je privukla priča da se tri mlada intelektualca bave svojom okolinom, kroz naučni sistem posmatranja realnosti. Na drugoj strani, tu je bila i mogućnost da rediteljski pristup takvoj temi mora da bude osoben, u nekom smislu čak i eksperimentalan – objašnjava Zečević.Rediteljskim pristupom gledaoci su uvučeni u igru junaka i u sistem teorije zavere i eksperimenta, odvajajući ih od klasičnog realizma jer cilj društveno angažovanih „Izgrednika” nije da ispriča realističnu priču već da uz stilizaciju gledaočevu pažnju usmeri na značenja i da se posle projekcije više brine o sebi nego o junacima.

Kao koreditelj Zečević je više vremena provodio na snimanju, a Bajić u procesu pisanja scenarija i u montaži serije koja se ne može podvesti niti pod sitkom niti pod telenovelu, ali koja poput ranijih Bajićevih serija prikazuje mentalitet ovdašnje sredine.

– U scenariju postoji okvir koji je u osnovi komedija laganijeg stila. Bajić u svojim tekstovima ubacuje mnogo društvenih komentara. Ima dosta toga što se tiče društva u kojem živimo, što publika može da primeti, a što ne ugrožava okvir koji je zadat. Mnoge stvari u seriji daju stav o društvu – kaže reditelj.

Smatra da je izbor glumaca jedna od najvažnijih odluka reditelja:

– Odabir glumaca treba da znači da je reditelj odabrao ljude koji mogu da pomognu, a ne samo da izvršavaju glumačke zadatke. Moj pristup s glumcima je takav da mi zajednički dolazimo do rešenja, razgovaramo o scenariju, karakterima, situacijama... Pogotovu kada snimamo nešto o junacima koji su mlađi od mene, bilo to „Izgrednici” ili „Vojna akademija”, jer mladi glumci bolje od mene poznaju trenutna osećanja mladog čoveka. Uvek se trudim da osluškujem glumce, da izvučem najbolje iz njih, da ih opustim da oni mogu da predlažu i probaju, a da znaju da postoji neko ko ih čuva i brine o smeru u kom će se ceo proces kretati. Poštujem i drugačiji pristup rada, poput Hičkokovog načina rada, gde je mesecima unapred sve isplanirano. Ali, ja nisam takav.

Odlika velikih glumaca

U filmovima i serijama koje snima, Zečević se trudi da glumcima omogući da prikažu dobru količinu životnih sokova. Zato mu je serija „Čizmaši” bila veliki autorski izazov:

– U svom poslu volim stvaranje nekih svetova, ali pod tim ne podrazumevam nečeg izmišljenog. U tim svetovima imate sistem u kojem svi elementi moraju da rade za celinu, bilo da je reč o novom filmu „Izgrednici”, u kom je svaki kadar u zadatom stilu ili da je reč o epohi „Čizmaši”, u kojoj kameru ne možete da postavite bilo gde. Epoha me je uvek privlačila. Imali smo sreću da smo u osnovi „Čizmaša” imali veliko književno delo Dragoslava Mihailovića, a kasnije vrlo dobru scenarističku adaptaciju Đorđa Milosavljevića i sve je krenulo u dobrom pravcu. Radio sam s našim glumačkim velikanima, pre svih, Aleksandrom Berčekom, i imao priliku da pomažem u nastajanju njegove velike uloge. On ima vrlo jednostavan pristup stvarima. Kada neko ima toliko iskustva i talenta, onda s njim radite bez problema. Imate utisak da ne radite s Berčekom već s majorom Čičom, kog je igrao. Odlika dobrih i velikih glumaca je da osetite da radite s likom, a ne s glumcem koji pokušava da ga odglumi.

„Čizmaše” pamti i po saradnji s mladim Miodragom Dragičevićem, glumcem koji je debitovao u „Čizmašima”, još dok je bio na drugoj godini studija glume. Reditelj priča da Dragičević ima ubedljivost koja je vrlo jednostavna i da ga je izabrao na početku kastinga, a kasnije, samo sebe proveravao da li mu je on pravi izbor.

Zečevića je oduvek najviše privlačila igrana struktura, a rastao je uz sve čuvene domaće serije, uz nekolicinu stranih koje su prikazivane.

– Zato su „Čizmaši” bili neka vrsta stare škole, bibisijevskog pristupa dramskom programu koji sam kao mlad dosta pratio. Radujem se napretku igrane strukture na TV kod nas, što dokazuje da se i u Srbiji događa proces koji je u svetu primetan, da serije preuzimaju primat i da u mnogo slučajeva budu interesantnije nego filmovi.

Komеntari0
648e1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja