petak, 16.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:06

Poslednji Vaskrs Glavne železničke stanice

Stanica koja je glavno železničko čvorište u zemlji od 1884. od jula više neće biti glavna, već će to biti Prokop. – Zdanje na uglu Savske i Karađorđeve bi neke buduće praznike trebalo da dočeka kao muzej posvećen istoriji naše zemlje
Autor: Dejan Aleksićponedeljak, 09.04.2018. u 10:07
(Фото Ж. Јовановић)

Oni za koje je vaskršnje praznovanje završeno, sinoć su doputovali s prazničnog mini-odmora. Glavna železnička stanica bila je jedno od mesta na kome su se u nedelju uveče susretali Beograđani koji se vraćaju svojim redovnim obavezama i gosti koji su rešili da praznične dane provedu u prestonici.

Svako u svom filmu i u svojoj žurbi. Tek retki su primećivali da je ove godine atmosfera na stanici, koja skoro 135 godina opslužuje putnike, nešto drugačija nego ranije. Vozova na njoj daleko je manje u odnosu na broj koji se svakog proleća mogao videti na njenim peronima, a ovaj Vaskrs za Glavnu železničku je poslednji, jer na njoj od leta vozova viša uopšte neće biti.

Od jula, stanica na koju puca pogled s vrha Nemanjine, više neće biti glavna železnička, već će to biti Prokop.

– Došla sam da sačekam ćerku koja se s drugarima vraća barskim vozom. Čim sam ušla na stanicu videla sam da mi je nešto čudno, da nema toliko ljudi kao prethodnih godina i da su peroni poluprazni. U redu da hoće da redukuju saobraćaj, ali mislim da ne treba da je ukidaju jer je na odličnom mestu – ocenila je pedesetšestogodišnja Beograđanka Milica Pavlović.

Uskršnja slika sa stanice, nije se svidela ni dvadesetogodišnjoj studentkinji ekonomije Nataši Mirković.

– Otkad sam upisala fakultet redovno koristim voz jer sam iz Subotice, a vozom između ova dva grada imam odličnu vezu za relativno male pare. Nešto sam načula da se priča da će stanica biti ukinuta, ali sam mislila da od tog nema ništa. Ali, kada sam sad videla da je stanica za Vaskrs prazna, a samo pre godinu dana u isto vreme je ovde vrvelo, jasno mi je da će je definitivno zatvoriti. Mislim da je to greška i da će većini odlazak na onu drugu biti baš komplikovan – istakla je Nataša.

Dok je u stanici, sinoć oko pola osam, još bio novosadski voz, delovalo je da na njoj ipak i ima ljudi. Čim je on otišao i čim su se razišli oni koji su putnike pratili, na stanici gotovo da nije bilo ljudi. Tek dvadesetak-trideset koji su i dalje čekali dolazak barskog voza. Malo galame što se mogla čuti nisu oni stvarali, nego grupica veseljaka iz obližnjeg bifea. Bila je to prilično sablasna slika na stanici koja je glavno železničko čvorište u zemlji od 1884.

Na pitanje o tome kako im deluje poslednji Vaskrs na njenim peronima, pozitivne odgovore nemaju ni pojedini radnici u zdanju u Savskoj ulici.

– Šta da kažem? Ne sviđa nam se što je gase. Većina nas na njoj posao radi svim srcem, pogotovu što smo bili svesni da službujemo u jednoj od najlepših staničnih zgrada u zemlji, zgradi koja je puna istorije. Prokop jeste moderan, ali nema dušu kao ova, niti je na takvom mestu. Ali, ne odlučujemo mi... – poverio se jedan od staničnih službenika.

Ova zapažanja radnika na stanici nisu puka sentimentalnost i vezanost za objekat star skoro vek i po, jer je to stanica na koju je istovaren prvi beogradski automobil, stanica kroz koju je prolazio „Orijent ekspres”. To je stanica na koju su se pred svake novogodišnje praznike iskrcavali brojni turisti, ali i stanica koja je mnogima od 1884. bila prva tačka s koje su kretali u svoju beogradsku životnu priču.

Ako je za utehu, zdanje na uglu Savske i Karađorđeve bi neke buduće praznike trebalo da dočeka kao muzej posvećen istoriji naše zemlje.

Praznik pod bombama

Ovogodišnje vaskršnje veče možda neće biti upamćeno kao jedno od lepših u istoriji Glavne železničke, ali ono svakako u toj istoriji ne spada ni u najgore. Tu bi se pre svega mogli svrstati vaskršnji dani 1944. Te godine na Vaskrs Beograd je bombardovan, a jedna od meta bila je i Glavna železnička stanica. Bombama su je najpre oštetili nacisti, a onda tri godine kasnije u toku oslobađanja Beograda od Nemaca. Ovaj drugi udar, kako beleže hroničari, bio je kobniji za stanicu jer je tada ozbiljnije oštećena. Posle rata  je obnovljena, ali deo svoje nekadanje lepote je zauvek izgubila. U toku obnove stanične zgrade polovinom prošlog veka, sa strane koja gleda ka Karađorđevoj uklonjene su dve bočne kule, jedno od glavnih obeležja iz predratnog perioda.


Komentari12
e6485
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Jelena
Malo ko zna, ali glavna stanica za gradove južnije od Beograda odavno je prebačena na Prokop. Ovde pre svega mislim na vozove do Niša, Stalaća, Sofije,... Ovog Uskrsa se i nije moglo kući jer je pruga od Beograda do Resnika bila zatvorena, i bice do 12. aprila. Ja koja putujem sa psom koji ne može u autobus nisam mogla da odem kući za praznike, pošto nemam automobil. Dakle, u trenutku kada je najveća fluktuacija putnika, pruga je zatvorena. Da ne govorim o tome da je povezanost Prokopa sa ostatkom grada gotovo nepostojeća.
miroslav
A kako je samo lepa, koliko dolazaka i ispraćaja ona ima u sećanju? Koliko suza od radosti i tuge, je palo na njene perone? Muzej, dobro odabrana namena, zaslužila je ona to. Koliko nas je samo otišlo u svet sa njenih perona?
Nikola Nesic
Već je te davne 1884. bio je promašaj pozicionirati stanicu uz reku i onemogućiti razvoj grada u budućnosti, čemu smo bili svedoci. Beograd je tada presečen. Sledeće greška je u posleratnom razvoju, i propuštena prilika sa nekompletiranom Terazijskom terasom, čije bi spuštanje u Savski teatar dovelo neminovno i do izmeštanja Glavne stanice. Sada je ovo iznuđeno i neizbežno rešenje, jedino je pitanje da li imamo sredstva za aktiviranje Prokopa, i da li je to sad već greška, sa obzirom da se prilike menjaju ponovo? Mora se napomenuti i da je na mikro planu Glavna železnička stanica radila bez ikakve logike. Prolazilo se kroz ogromna ulazna vrata, da bi se hodnikom širine 2,5 metra izlazilo na perone (bočno) koji izgledaju kao provincijska stanica. Bez natkrivanja i jedinstvenog prostora, ova ideja je u začetku bila osuđena na propast. Što je pre izmestimo, brže ćemo shvatiti njenu uzaludnost u postojanju.
Karlo Polak
Опет ови архитектонски антиталенти сервирају причу како станица одваја град од реке. Станица је удаљена 400 метара од реке широке 250 метара. Да би умео да пројектујеш на нечему што није празна пољана, треба ти бар полуталенат. А планерско шарлатанство и злочин је на било шта у центру Београда гледати као на празну пољану. Надвожњаци, подвожњаци, плитки тунел за колосеке, одавно нису чуда технике. Цела европска цивилизација лоцира железничке станице у центру. Има доста случајева да се саме станичне зграде сравне са земљом, али у тој цивилизацији нико није луд да укине колосеке и возове са те локације. Сада ће нам једина алтернатива бити телепорт и летећи тањири, јер светска пракса је показала да су аутомобили и аутобуси нефункционални у центрима великих градова чак и уз највећа улагања.
Preporučujem 11
Marko
Po čemu je stanica onemogućila razvoj grada, ona je upravo učinila da se brže razvija zbog povoljne lokacije i dobrih veza sa celim gradom, za razliku od Prokopa koji je slepo crevo i promašaj od starta, koji nebulozni komentar...
Preporučujem 8
Драган П.
Ако већ не може да буде у центру, главну жел. станицу требало би направити на месту данашње ж. ст. Нови Београд. Ту се ионако планира градња нове аутобуске станице и природно је да буду једна до друге. Прокоп је на ужасној локацији.
Petar Petrovic
Potpuni promašaj u službi privatnih interesa... Za nas koji smo i sentimentalno vezani za nju, to će uvijek biti i ostati Glavna željeznička stanica.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja