sreda, 14.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 13:03

Besmisleno je ukinuti železničku stanicu

subota, 14.04.2018. u 08:00
Железничка станица треба да остане у центру града (Фото Ж. Јовановић)

Železnica i metro predstavljaju najbrže sisteme prevoza u velikim gradovima. Najvažniji i najskuplji deo tih sistema su stanice na najvrednijim lokacijama sa nasleđem razvoja. Posle toga, po vrednosti slede mostovi, tuneli i zemljište na kojem se nalazi kolosek koji prilazi tim lokacijama, a zatim sve ostalo. Po zdravoj logici, upravo na pomenutu infrastrukturu se sve dograđuje, a već postojeća unapređuje, a nikada ne ukida. Od svega ovoga, Beograd ima samo železnički čvor koji koristi tek desetinu svojih projektovanih kapaciteta. Polovina centralnog dela infrastrukture je u očajnom stanju, uključujući i jedinu železničku stanicu u kulturnom, istorijskom, administrativnom, obrazovnom i turističkom centru prestonice. Da stvar bude gora, taj odavno postojeći i najvažniji deo infrastrukture brzog prevoza je prvi put u istoriji pred ukidanjem, uključujući i prilazne koloseke!

Postoje, više kao spekulacija, navodi da ukidanje zahteva investitor. Ali, to je apsurd: ne postoji investitor koji to zaista jeste, a da zahteva tako nešto! Naročito uzevši u obzir ogromne investicije u obnovu Barske pruge, izgradnju pruge za velike brzine ka Budimpešti, najavu obnove pruge za Zagreb, delimičnu obnovu pruge ka Mladenovcu i Velikoj Plani, a uskoro i obnovu pruge za Požarevac. Kupovinom 21 kompozicije novih modernih vozova švajcarskog proizvođača „Štadler”, železnica je prestala da bude prevoz isključivo najsiromašnijih. Kada se sve ovo ima u vidu, ne postoji zdrava poslovna logika po kojoj bi investitor u najskuplje komercijalne objekte zahtevao da oni više ne budu povezani železnicom.

Svi evropski gradovi sa metro-sistemom, bez izuzetka su svoj metro počinjali da grade sa neke od velikih železničkih stanica. U neku ruku, kao dogradnju već postojećeg sistema brzog prevoza. U Beogradu odavno imamo koloseke čijom bismo obnovom omogućili da se iz Resnika, Rakovice i Železnika stigne do Sajma i Železničke stanice za oko 10 do 15 minuta; iz Ripnja, Vrčina, Ralje, Pazove i Barajeva za oko pola sata; a iz Lazarevca i Mladenovca – za oko sat, čime se znatno rasterećuju ulice i ceo grad postaje funkcionalniji i ekonomičniji. A to je upravo cilj metro-sistema, kao i njegov uticaj na investicije, kako u centralnim delovima, tako i na periferiji sistema.

U ozbiljnim ekonomijama mesta dodira metro-linija sa železničkim stanicama predstavljaju najvrednije lokacije za poslovne zgrade, hotele i tržne centre. Sada, kada iz postojećih železnica još nismo izvukli maksimum, postavlja se pitanje na šta će se u stvari nadograditi neki budući metro?

U Srbiji, nažalost, postoje pojedine netalentovane i ograničene arhitekte, koji nam večito serviraju bajku kako „Železnička stanica sprečava prilaz Beograda obali Save”. Prvi superbrzi voz u Evropi iz Pariza za Lion je pošao sa železničke stanice udaljene od reke Sene taman koliko i naša Glavna stanica od Save, a i dalje polazi odatle. Ako već ne umeju sami, neka prepišu rešenja iz Amsterdama, Pariza, Kelna, Londona, Moskve, kako da železnička stanica ostane tamo gde je više od veka generisala razvoj, a da njen eventualni uticaj na poprečna ulična kretanja bude minimalan.

Karlo Polak, dipl. inž. saobraćaja


Komentari4
ee538
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Milanko Gačić
Decenijama se sračunato uništava cela železnica od strane Vlada, resornih ministara, partijskim dekretima postavljenih generalnih direktora, ostalih direktora, njima potčinjenih uglavnom nesposobnih ali poslušnih rukovodilaca i samih radnika.
Mrkajlo Mrkic
Odlican clanak. Nokad nije kasno da se glupost ispravi. Napredna pamet misli da sve zna...
milan ćurić
Jutros sam komentarisao na ovu temu, ali komentar nije vide dana. Ukratko, pisao sam, da sam kasnih sedamdesetih godina putovao vozom duž Azurne obale Francuske i skoro sve železničke stanice su bile na nekih sto metara od plaža Nice, Kana, Tulona...
Dušan Dodić
Čemu više pisanja o gubitku glavne žel. stanice u Beogradu? Trebalo je to na vreme a ne sada po sistemu ,,Kasno Marko na Kosovo stiže,, i kada su svi ugovori vezani za BG na vodi potpisani, i jedino povlačenje istih je da se vrati novac investitorima gde bi poltičari rekli,dajte novac i eto vam glavne stanice,isto kao i za Niški aerodrom....

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Pogledi /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja