ponedeljak, 12.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 19:38

„Put svile” ne vodi Srbiju u finansijski ćorsokak

MMF upozorio na rizik od zaduženosti zemalja uključenih u izgradnju infrastrukturnih projekata u okviru ove kineske inicijative
Autor: Anica Teleskovićpetak, 13.04.2018. u 22:00
„Кинески мост” на Дунаву (Фото Р. Крстинић)

Veliki plan „Novi put svile”, koji je 2013. godine lansirao kineski predsednik Si Đinping, nije oduševio direktorku Međunarodnog monetarnog fonda (MMF) Kristin Lagard. Učestvujući na forumu u Pekingu, Lagardova je upozorila na rizik od finansijskih teškoća i zaduženosti zemalja uključenih u izgradnju infrastrukturnih projekata u okviru ove kineske inicijative.

I Srbija je deo te inicijative, koja okuplja 70 zemalja, a naši državni zvaničnici su nebrojano puta izjavljivali da je „Jedan pojas – jedan put” za nas od ogromne važnosti i da, kao tranzitna zemlja, želimo da budemo što više deo tog projekta. Posebno u oblasti železničkog i drumskog saobraćaja.

I pre nego što se Srbija priključila „Novom putu svile”, Sporazumom o ekonomskoj i tehničkoj saradnji iz 2009. godine ugovorena je revitalizacija i izgradnja novog bloka Termoelektrane „Kostolac”, vrednosti veće od 700 miliona dolara, ali i izgradnja dela auto-puta na Koridoru 11 – od Obrenovca do Ljiga.

Nakon toga ugovorena je i izgradnja mosta Zemun–Borča preko Dunava, a posle zvaničnog uključivanja u inicijativu „Jedan pojas – jedan put”, kao jedan od kapitalnih projekata dogovorena je modernizacija pruge Beograd–Budimpešta.

Ukupna vrednost najvećih zajedničkih projekata Srbije i Kine dostigla je cifru od šest milijardi dolara, od čega je za projekte na kojima se trenutno radi izdvojeno 2,5 milijardi dolara, isticali su iz Vlade Srbije.

Da li će učešće u toj inicijativi i za Srbiju predstavljati fiskalni rizik, kao što to tvrdi direktorka MMF-a?

„Svakako ’putevi svile’ mogu da odgovore na hitnu potrebu za infrastrukturom širom sveta i donesu finansiranje koje je prekopotrebno zemljama koje ih dobijaju”, rekla je Lagardova na skupu kineskih i stranih zvaničnika.

Ona je, međutim, upozorila da bi ta partnerstva „mogla da dovedu do problematičnog porasta zaduženja datih zemalja” i da ograniče njihovu drugu potrošnju u meri u kojoj budu rasli troškovi za servisiranje duga. „U zemljama gde je javni dug već visok, presudno je pažljivo praćenje finansijskih uslova”, rekla je ona.

Kineski predsednik Si Đinping odbacio je kritike upućene „Putu svile”.

„Nije reč o Maršalovom planu, niti o kineskoj zaveri. Reč je o inicijativi koja ide svojim tokom potpuno otvoreno”, rekao je Si, a prenela agencija Sinhua.

Prema oceni Milojka Arsića, profesora Ekonomskog fakulteta, javne finansije Srbije nisu ugrožene zbog našeg učešća u inicijativi „Novi put svile”.

– To upozorenje direktorke MMF-a ne bi moglo direktno da se primeni na Srbiju jer ima opadajući javni dug i suficit – kaže Arsić.

Geostrateški posmatrano, MMF ponekad ne želi prisustvo konkurenata u nekom delu sveta koji smatra „svojim”. I Amerika i Evropa bi da u tom smislu zavisimo samo od njih, dodaje naš sagovornik.

– Oni smatraju da Kina preko Srbije i Mađarske ulazi u njihovu interesnu sferu i njihovo dvorište – ističe Arsić i dodaje da je upozorenje Kristin Lagard verovatno i posledica zaoštravanja odnosa između grupe zemalja. Amerike i Evrope, s jedne, i Kine sa druge strane. Jedino što je s naše strane sporno, kada je o kineskim projektima reč, jeste veliko učešće kineskih izvođača u projektima, smatra Arsić. Zato je logično postavljati pitanje da li bi sa stanovišta razvoja bilo bolje da i domaće kompanije mogu da budu podizvođači na tim projektima.

Frans pres javlja da kineske državne razvojne banke, i druge institucije, zapravo daju ogromne zajmove za gradilišta pokrenuta u zemljama na „Putu svile”, do te mere da rizikuju da ih dovedu do neodržive finansijske situacije.

Međutim, kineski projekti finansiraju se i evropskim zajmovima. Tako su bankarska grupacija Inteza Sanpaolo i Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) 2016. godine saopštili da će sa milijardu evra kreditirati mala i srednja preduzeća na zapadnom Balkanu, kako bi bila konkurentna za učešće u projektima koje finansira Kina.

Procenjuje se da će u infrastrukturne projekte na zapadnom Balkanu na „Novom putu svile” u narednim decenijama biti investirano oko 11 milijardi dolara.


Komentari5
36bde
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

MAKEDONEC
Niko od vas nije svestan shta znaci kad Kinez stavi nogu na Evropsko tlo. Primera radi, pogledajte kako se osecaju Spanjolci gde su Kinezi KUPILI veliki deo zemlje (zitnih polja ) pa sve transportiraju u Kini , a Spanjolci treba da pocnu sa uvozom zita jer prodali su zemlju. Ili, kako su prosli Grci. Kinezi su kupili pristaniste Kalamata, i sada je kineski posed - parce grcke zemlje je kineski posed, i nijedan Grk nema prava da udje u pristaniste ili da ga koristi. To ce i vama i nama da se desi: dopustite, kad ste glupi, da vam Kinezi gradu infrastrukturu - jednom ta infrastruktura sagradjena, zuti ima da vam kazu: e, Srbine,, sad je autoput nash, zeljeznice nashe, ne moze da ih upotrebljavate. Onda posle 10 godina, Kinezi istovare vojsku i municiju na nashe Evropsko tlo. Ej, Balkanski narode, probudite se !! Neka vama Grcka i Spanija budu primer !!!
nikola andric
Americki ili kineski put razvoja? Americki je takozvani ''venture capital''. Investiranje u vise pocetnih preduzeca odnosno preduzetnika sa nadom da ce (bar) jedan od njih biti uspesan pa onda inkasirati dobit prodajom deonica. U Kini se golim ocima moze videti svestrano ulaganje u infrastrukturu. U tu infrastrukturu se povezuje ostao svet. Put svile je samo jedan od projekata. U Americi se moze isto tako golim ocima videti potpuno zapstavljanje sopstvene infrastrukture. Dok ostali svet akceptira dolare koje njihova centralna banka stampa moci ce da zive iznad svojih mogucnosti. Njihova ''silikonska dolina'' proizvodi slucajne inovacije cije posledice niko ne moze da predvidi . To sto se vidi je neverovatni i rastuci jaz izmedju bogatih i siromasnih. Trump sa moralnim sudovima je americka slika i prilika.
Божидар
Може се говорити о неколико Нових Путева Свиле. Путеви свиле не искључују постојеће поморске транспорте већ се међусобно допуњују. Додуше транспорт једног 20 стопног ктнр кошта поморским путем 2000 евра а Путем Свиле 6000 евра али свака роба нађе свој пут. Треба питати ММФ госпођу зашто? Ако је све да би се нашкодило Русији треба јој рећи да већи део пруга пролази кроз Монголију, Узбекистан и Казакстан него кроз Русију, али она је већ годинама у Америци а они баш и не стоје добро са географијом. Ако је против, па нека каже то госпођи Меркел јер недељно у Дуисбург стиже 25 композција из унутрашњости Кине. Ових дана стиже и прва композиција у Беч. Време транспорта 11 до 12 дана. Проблем заправо настаје за ЕЗ транспортне индустрије када Русија, која каска са економијом почне да користи те путеве а не виа Ст. Петерсбурга. То је економски разлог а други је стратешки. Зашто? - Jер онда нико не може да успостави економску блокаду Русије за претовар преко западних лука Северног Мора.
ivan
MMF je americka tvorevina i radi u njihovom interesu.To je moglo u vremenima kada je dolar bio rezervna valuta na svetskom nivou ali to se menja.Sada su im smetnja svi projekti koji nisu pod njihovom kontrolom i uticajem.Izmisljaju se razni "razlozi"kako bi se neko odvratio od takvih projekata.Ameri ne mogu da dozvole da se ekonomska moc formira na prostoru koji nije pod njihovom kontrolom i to je razlog njihovog stava po tom pitanju.Ali ostali napreduju i to ne moze niko kontrolisati i po zelji usmeravati.Proslo je vreme kada su Ameri posle drugog svetskog rata sebi dodelili ulogu glavnog kreatora svega a ostalima bila namenjena uloga onih koji sprovode.Bojim se da ce oni u svojoj nesposobnosti i nespremnosti da shvate da drugi napreduju ne izazovu velike ratove i slicno a to se i danas dogada.
Nikola Kiric
Infrastruktura je uvijek isplativa. Samo je treba odvojiti od korupcije i uspjeh zagarantovan.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja