Nikad nije kasno sići sa pogrešnog puta. A on je za dr Vukana Vučića, akademika i profesora saobraćaja na Univerzitetu Pensilvanije u penziji, najavljeno ukidanje Glavne beogradske železničke stanice planirano za početak jula. Stanica „Prokop”, ističe ovaj svetski priznati stručnjak, ne može da postane glavna, a naročito ne centralna.
Ne spori da je „Prokop” kao centralna prestonička stanica bio viđen još sedamdesetih godina 20. veka, ali, podseća, prvobitni ambiciozni planovi predviđali su i dve metro linije kod te stanice, brojne poslovne objekte, hotele i odlične saobraćajne veze sa gradom. Kako većine ovoga, nema posle svih promena planova, Vučić smatra da će prebacivanje železničkog saobraćaja na „Prokop” dovesti do saobraćajnog kolapsa i drastičnog smanjenja broja putnika koji se voze železnicom.
– Ta stanica se zvanično zove „Beograd centar”, ali to je cinična laž jer ona sa centrom nema nikakve veze, nema taksi stanice, ne postoji ni razvijena mreža javnog saobraćaja. Jedini autobus koji od nje vodi do centra ide na svakih 20 minuta. Za razliku od „Prokopa” stara je funkcionalna i saobraćajno odlično povezana sa centrom, Novim Beogradom, Banovim brdom, Voždovcem... Pošto na „Prokopu” nije urađeno ono što je planirano pre nekoliko decenija, trebalo je momentalno da se revidiraju planovi – navodi Vučić koji će danas održati predavanje u Centru za planiranje urbanog razvoja.
Ovaj saobraćajni stručnjak, koji živi u Filadelfiji, savetuje metropole poput Singapura, Praga, Moskve i San Franciska da razvijaju saobraćajni krvotok sa akcentom na javnom prevozu i potrebama putnika, a ne na željama investitora. Tvrdnje da je koncept Glavne železničke stanice prevaziđen za njega ne piju vodu. Ne stoje, kaže, ni kritike da je ona progutala atraktivno građevinsko zemljište.
– Poželjno je da postoji prolazna stanica, ali u velikim gradovima, čeona stanica kao što je stara u Savskom amfiteatru je često glavna zato što može da se uđe bliže u grad. Čeona je u Frankfurtu, Minhenu... Kada je reč o atraktivnom zemljištu na kome je Glavna, moglo je da se uzme 80 odsto i da se ostavi poslednjih osam koloseka. Nije tačna višegodišnja tvrdnja arhitekata da železnica sprečava Beograd da izađe na reke – naglašava Vučić.
Zvučite kao da plačete za prosutim mlekom?
– Nije samo ova vlast odgovorna, već i sve one koje su se smenjivale prethodne tri decenije. Jer, niko nije sagledao potrebe putnika. U tome ima grešaka i planera.
Vučiću koji je bio u komisiji za metro kod gradonačelnika Dragana Đilasa domaći stručnjaci zamerali su da je forsirao tramvaj i takozvani laki metro u odnosu na metro koji bi išao dublje ispod zemlje. Na takve prozivke odmahuje rukom i kaže „koješta”.
– Beogradu treba metro, moderni tramvaj i laki metro. Moderno planiranje gradskog saobraćaja podrazumeva razvoj svih ovih vrsta transporta jer nijedan metro u svetu ne može da bude uspešan ako ga ne hranite tramvajima, autobusima i trolejbusima. Beč na primer ima šest metro linija i drugu najveću mrežu tramvaja u svetu. Čuveni Branko Žeželj je upozoravao da se na Novom Beogradu ne kopaju tuneli zbog visokih podzemnih voda što bi dodatno poskupelo gradnju metroa – uverava Vučić.
Za njega je neopravdana varijanta metro linije koja bi se ukrštala u Savskom amfiteatru i povezivala Makiško polje i Adu Huju jer bi njena izgradnja direktno zavisila od razvoja tih lokacija.
– Nema smisla da se ukrštaju linije u Savskom amfiteatru, a pritom se sele Autobuska i Železnička stanica. Aktuelni plan za metro nije u interesu putnika, već u interesu investitora. Veza starog dela grada sa Novim Beogradom je najvažnija, a mi imamo autobuse i tramvajsku liniju koja nije razgranata. Treba više šinskog saobraćaja – ističe Vučić.
Sa njim smo se juče provozali autobusom i tramvajem Bulevarom kralja Aleksandra, a kada je „šestica” stigla na okretnicu na Tašmajdanu i putnici izašli Vučić je, očekujući uređeno stajalište, u čudu prokomentarisao: – Da li je legitimno da siđemo na ovu travu?
Dobra saobraćajna rešenja za njega su preuređenje Ulice vojvode Stepe jer se tramvaj tamo sada brže kreće. Slavija jeste bolja, ali zamera što su pešački prelazi oko kružnog toka mnogo pomereni i što je pešaku data prednost u odnosu na javni prevoz.
– Sad tramvaj na Slaviji mora da stane zbog jednog jedinog pešaka. To je apsurd. Nedopustivo je i to što nema zajedničke stanice za tramvaje iz Nemanjine i autobuse i trolejbuse iz Kneza Miloša – ističe Vučić i sugeriše da u Beogradu pod hitno treba da se srede podzemni prolazi.
Saradnja sa gradonačelnicima
Vukan Vučić sarađivao je sa mnogim gradonačelnicima Beograda, a najviše razumevanja imao je, tvrdi, Dragan Đilas.
– Jednom me je nazvala njegova sekretarica da mi kaže kako Francuzi hoće da finansiraju izradu projekta, ali da onda njihove firme rade metro. Ukazao sam da bismo, ako to prihvatimo, bili na gubitku, i da bi nas onda oni držali u šaci. Đilas me je poslušao i nije to prihvatio – priseća se Vučić.