sreda, 14.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 11:36

Plan za metro u interesu putnika, a ne investitora

Vukan Vučić, akademik i profesor saobraćaja, kaže da Beogradu treba metro, moderni tramvaj i laki metro jer nijedan metro u svetu ne može da bude uspešan ako ga ne hranite tramvajima, autobusima i trolejbusima
Autor: D. Aleksić - D. Mučibabićsreda, 18.04.2018. u 09:10
Вукан Вучић (Фото Д. Мучибабић)

Nikad nije kasno sići sa pogrešnog puta. A on je za dr Vukana Vučića, akademika i profesora saobraćaja na Univerzitetu Pensilvanije u penziji, najavljeno ukidanje Glavne beogradske železničke stanice planirano za početak jula. Stanica „Prokop”, ističe ovaj svetski priznati stručnjak, ne može da postane glavna, a naročito ne centralna.

Ne spori da je „Prokop” kao centralna prestonička stanica bio viđen još sedamdesetih godina 20. veka, ali, podseća, prvobitni ambiciozni planovi predviđali su i dve metro linije kod te stanice, brojne poslovne objekte, hotele i odlične saobraćajne veze sa gradom. Kako većine ovoga, nema posle svih promena planova, Vučić smatra da će prebacivanje železničkog saobraćaja na „Prokop” dovesti do saobraćajnog kolapsa i drastičnog smanjenja broja putnika koji se voze železnicom.

– Ta stanica se zvanično zove „Beograd centar”, ali to je cinična laž jer ona sa centrom nema nikakve veze, nema taksi stanice, ne postoji ni razvijena mreža javnog saobraćaja. Jedini autobus koji od nje vodi do centra ide na svakih 20 minuta. Za razliku od „Prokopa” stara je funkcionalna i saobraćajno odlično povezana sa centrom, Novim Beogradom, Banovim brdom, Voždovcem... Pošto na „Prokopu” nije urađeno ono što je planirano pre nekoliko decenija, trebalo je momentalno da se revidiraju planovi – navodi Vučić koji će danas održati predavanje u Centru za planiranje urbanog razvoja. 

Ovaj saobraćajni stručnjak, koji živi u Filadelfiji, savetuje metropole poput Singapura, Praga, Moskve i San Franciska da razvijaju saobraćajni krvotok sa akcentom na javnom prevozu i potrebama putnika, a ne na željama investitora. Tvrdnje da je koncept Glavne železničke stanice prevaziđen za njega ne piju vodu. Ne stoje, kaže, ni kritike da je ona progutala atraktivno građevinsko zemljište.

– Poželjno je da postoji prolazna stanica, ali u velikim gradovima, čeona stanica kao što je stara u Savskom amfiteatru je često glavna zato što može da se uđe bliže u grad. Čeona je u Frankfurtu, Minhenu... Kada je reč o atraktivnom zemljištu na kome je Glavna, moglo je da se uzme 80 odsto i da se ostavi poslednjih osam koloseka. Nije tačna višegodišnja tvrdnja arhitekata da železnica sprečava Beograd da izađe na reke – naglašava Vučić.

Zvučite kao da plačete za prosutim mlekom?

– Nije samo ova vlast odgovorna, već i sve one koje su se smenjivale prethodne tri decenije. Jer, niko nije sagledao potrebe putnika. U tome ima grešaka i planera.

Vučiću koji je bio u komisiji za metro kod gradonačelnika Dragana Đilasa domaći stručnjaci zamerali su da je forsirao tramvaj i takozvani laki metro u odnosu na metro koji bi išao dublje ispod zemlje. Na takve prozivke odmahuje rukom i kaže „koješta”.

– Beogradu treba metro, moderni tramvaj i laki metro. Moderno planiranje gradskog saobraćaja podrazumeva razvoj svih ovih vrsta transporta jer nijedan metro u svetu ne može da bude uspešan ako ga ne hranite tramvajima, autobusima i trolejbusima. Beč na primer ima šest metro linija i drugu najveću mrežu tramvaja u svetu. Čuveni Branko Žeželj je upozoravao da se na Novom Beogradu ne kopaju tuneli zbog visokih podzemnih voda što bi dodatno poskupelo gradnju metroa – uverava Vučić.

Za njega je neopravdana varijanta metro linije koja bi se ukrštala u Savskom amfiteatru i povezivala Makiško polje i Adu Huju jer bi njena izgradnja direktno zavisila od razvoja tih lokacija.

– Nema smisla da se ukrštaju linije u Savskom amfiteatru, a pritom se sele Autobuska i Železnička stanica. Aktuelni plan za metro nije u interesu putnika, već u interesu investitora. Veza starog dela grada sa Novim Beogradom je najvažnija, a mi imamo autobuse i tramvajsku liniju koja nije razgranata. Treba više šinskog saobraćaja – ističe Vučić.

Sa njim smo se juče provozali autobusom i tramvajem Bulevarom kralja Aleksandra, a kada je „šestica” stigla na okretnicu na Tašmajdanu i putnici izašli Vučić je, očekujući uređeno stajalište, u čudu prokomentarisao: – Da li je legitimno da siđemo na ovu travu?

Dobra saobraćajna rešenja za njega su preuređenje Ulice vojvode Stepe jer se tramvaj tamo sada brže kreće. Slavija jeste bolja, ali zamera što su pešački prelazi oko kružnog toka mnogo pomereni i što je pešaku data prednost u odnosu na javni prevoz.

– Sad tramvaj na Slaviji mora da stane zbog jednog jedinog pešaka. To je apsurd. Nedopustivo je i to što nema zajedničke stanice za tramvaje iz Nemanjine i autobuse i trolejbuse iz Kneza Miloša – ističe Vučić i sugeriše da u Beogradu pod hitno treba da se srede podzemni prolazi.

Saradnja sa gradonačelnicima

Vukan Vučić sarađivao je sa mnogim gradonačelnicima Beograda, a najviše razumevanja imao je, tvrdi, Dragan Đilas.

– Jednom me je nazvala njegova sekretarica da mi kaže kako Francuzi hoće da finansiraju izradu projekta, ali da onda njihove firme rade metro. Ukazao sam da bismo, ako to prihvatimo, bili na gubitku, i da bi nas onda oni držali u šaci. Đilas me je poslušao i nije to prihvatio – priseća se Vučić.


Komentari11
2adf6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Boban Filipović
Metro u interesu putnika. Izgleda da smo svi eksperti za gradski saobraćaj, itd. Prof. Vukana Vučića sam lično upoznao pre više od 20 god. i on je pravi svetski stručnjak za infrastrukturu saobraćaja. Treba ga saslušati. Svi mi koji koristimo GSP znamo koji su nedostaci i problemi. Potrebna su efikasna rešenja, ali kod nas je lako nešto grandiozno započeti, ali je teško to sprovesti do kraja. Metro je jako poteban, ali dok se to ne dogodi, treba i može da se proširi tramvajska i trolejbuska mreža. Resavska nije dobar primer za tramvaj, ali je lako skrenuti sve te tramvaje sad preko Slavije! Električni pogon more da ima prednost jer ne zagadjuje vazduh! Verovatno je prekasno da se zadrži stara glavna žel. stanica, ali nije kasno da se ubrza završetak nove u Prokopu, sa svom potrebnom infrastrukturom, tj prilazima, itd. To je trebalo da se uradi pre zatvaranja stare. Već postoje 3 linije metroa, to je BG voz. Samo je hitno potrebna barem još jedna nova linija i nove kompozicije vozova.
dr Slobodan Devic
Sto se tice metroa, tu se sa doticnim gospodinom u potpunosti slazem. Sto se pak stanice Prokop (a ne "Centar") tice, imam nekoliko primedbi. Prvo, "glavna" zeleznicka stanica u vreme kada je pravljena nije bila u tadasnjem, a Bogu hvala ni u sadasnjem centru grada; kao i u velikom broju evropskih gradova. Mozda je lokacija za putnike bila pogodna, ali znam mnogo ljudi koji su ziveli u "komsiluku" i molili su Boga da je isele. Trece, zasto Beogradu treba jedna, glavna, zel stanica u centru? Zasto ne rasporediti ulazak putnika na tri stanice: Prokop, Vukov Spomenik i Novi Beograd? Glavna autobuska stanica ce biti preko puta zel stanice Novi Beograd, a dotle idu tramvaji. U cemu je problem? Staru "glavnu" stanicu sacuvati u trenutnom obliku kao istorijski spomenik, prilagoditi je vremenu (hotel, trzni centar, ...), sine izmestiti i na toj lokaciji (pored reke, svuda u Evropi najskuplji prostor) izgraditi skupe stanove, hotele, restorane. Ne pamtim grad u Evropi da ima stanicu pored reke.
Resavska
Beograd je u kompletnom saobracajnom kolapsu..Cenjena ing struka da prvo smisli ono sto Beograd moze sebi da priusti a to je gradski prevoz sa manje tramvaja..Na pr tramvaj u Resavskoj je nevidjena glupost ..bio je glupost i kad je predlozen ali izvesni Radoje se bio napalio i nije se moglo (jado moj) zivjet od Radoja i tramvaja..jedva smo se odbranili od tih ideja u delu od Nemanjine do kruga bolnica..Valjda tramvaji idu na bulevare a ne u ulice gde nema mesta ni za auta ..Resavska u gornjem delu je kompletno zakrcena, a tu su jos i ovi sto sa autima ulaze u stanove ..Skandalozno ! Beogradu bi bilo bolje da prvo resi osnovne probleme saobracaja tj rasterecenje ulica, pa onda da pocne da prica o metrou..Gradnja metroa je inace pocela kad sam ja bila pripravnik u Inexu..a to bese pre 29 god. Sada za metro nema novca ..Grad treba da resava ono sto je hitno ..a ne da lici na tursku kasabu..
Jovanka Voždovčanka
Totalno je neobjektivan komentar da je "veza starog dela grada sa N.Beogradom najvažnija", jer zaista ne znam ima li neki ćošak N.Beograda a da nije povezan sa svakom tačkom u starom delu grada, a sada traže i direktnu vezu sa vrhom Avale. Pre ću sa Voždovca da dođem do Đeram pijace, preko N.Beograda (tramv. 9 i 7), nego direktno sa Voždovca. Što je mnogo, mnogo je. Valjda je poznato da se, najbrže, razvija onaj deo grada koji ima izgrađenu komunalnu infrastrukturu, a N.Beogradu, još, samo fale "helikopterske linije". Pustite da se razvije i neki drugi deo grada, npr. oko Ade Huje, a šta bi falilo da se, već jednom, pogleda i na Kumodraž i Jajince?
Игор Г.
"Ljubomir Sindzirevic, Dipl. Ing. Grdj" Јајинци су и данас село, јер град не чини Центар Месне заједнице, школа, амбуланта и апотека. Тога има у сваком селу. Правити метро до неког села на ободу Београда како би Дипл. Инг. Грђ. ишли из села на Ђерам пијацу је најобичнија глупост. Метро служи у друге сврхе.
Preporučujem 8
Ljubomir Sindzirevic, Dipl. Ing. Grdj.
Jajinci su BILI selo u okolini Beograda. Prva autobuska stanica u Jajincima se zvala "9. kilometar" (sada Hacijenda) - znate li zasto? Zato sto je na ravno 9 Km od Trga Republike, gde se nalazi "centar" Beograda. Davnih 60' smo isli na EKSKURZIJU na Trosarinu. U Jajince kada smo isli, obavezno smo i leti nosili dzemper, jer je predvece uvek bilo sveze. Sada su Jajinci na 770 m (izbrojeno koracima u vreme sankcija, kada smo svi isli peske) od okretnice trolejbusa na Banjici. Centar "sela" je nekih 2 Km dalje, gde je skola, ambulanta i posta, a i apoteka i Centar MZ (Mesna Zajednica, a ne Seoska Zajednica). Nama iz Jajinaca je (Jovanka je 100% u pravu) mnogo lakse da stignemo na Djeram preko N. Bgd (sala na stranu - ide se preko Slavije i Pravnog, pa na Bulevar), jer nas deli Trosarina, Dusanovac (sa auto-putem po samoj sredini), Ustanicka, Centralno groblje i dolina Vojislava Ilica, Lekino brdo i Juzni bulevar - duz tih ulica ide GSP, a "zaboravili" su na poprecne veze. Metro nam treba!
Preporučujem 11
Prikaži još odgovora
Aranđel Mihajlović
Glas struke i razuma je definitivno ignorisan .

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja