subota, 20.04.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:49

Bez turbulencija u „Er Srbiji”

Ništa ne ukazuje da će se „Etihad” povući iz naše avio-kompanije, uverava premijerka Ana Brnabić
Autor: Marijana Avakumovićčetvrtak, 19.04.2018. u 22:00
(Фото А. Васиљевић)

Ugovor o strateškom partnerstvu Vlade Srbije i „Etihada” iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, koji u zajedničkoj kompaniji „Er Srbija” ima 49 odsto udela, ističe za oko tri meseca, ali se još ne zna da li će on biti obnovljen i pod kojim uslovima.

Premijerka Ana Brnabić uverava da ništa ne ukazuje da će se „Etihad” povući iz naše avio-kompanije.

– Predstavnici Srbije u stalnom su kontaktu sa predstavnicima „Etihada”. Šeik Muhamed bin Zajed el Nahjan bio je prošle godine u Beogradu. Nemamo nikakvih naznaka da će „Etihad” izaći iz ugovora. „Er Srbija” dobro posluje i, što je još važnije, kompanija ima i ozbiljno dobre rezultate, koji se preslikavaju na poslovanje beogradskog aerodroma, koji ne bi ovoliko vredeo da nije „Er Srbije” – objasnila je predsednica vlade novinarima u Kruševcu.

Predrag Vujović, bivši direktor „Jata”, smatra da je na delu jedna vrsta nadmudrivanja između „Etihada” i Vlade Srbije ko će da pokrene pitanje ugovora.

– „Etihad” nema nikakav trošak u „Er Srbiji” i ne mora da povlači prvi potez. Njemu se ne žuri sa izlaskom iz zajedničke kompanije. On ima veliki gubitak u poslovanju i to pokušava da reši. Vlada Srbije je na potezu. Ona treba da ima stav šta Srbija očekuje od produžetka ugovora. Sigurno ne želi da joj avio-kompanija pravi gubitke – navodi za „Politiku” Vujović, koji naglašava da nije član nijedne partije, te se ne svrstava ni na jednu stranu, već govori isključivo kao čovek iz struke.

Finansijski izveštaj za 2017. biće objavljen tek u julu i on će, smatra, biti interesantan, jer je prvi put obuhvaćen i saobraćaj za Ameriku.

– Ta linija nije profitabilna – kaže Vujović.

Iz republičkog budžeta za tri godine, koliko je država bila u obavezi da je subvencioniše, ova kompanija je dobila oko 19 milijardi dinara, što je oko 160 miliona evra i sve vreme je poslovala pozitivno. „Er Srbija” je u 2015. ostvarila neto profit od 3,9 miliona evra, premašivši za 44 odsto dobit od 2,7 miliona evra iz prethodne godine. U 2016. je imala dobit od 900.000 evra, ali su te godine dotacije iznosile 4,95 milijardi dinara ili 42 miliona evra, piše u finansijskom izveštaju.

Otkako je „Etihad” sredinom prošle godine objavio gubitak od 1,9 milijardi dolara za 2016. i smenio generalnog direktora Džejmsa Hogana, ova kompanija čini sve da „ostane u vazduhu”. Drastično reže troškove, napušta poslovna partnerstva i ukida pojedine linije.

„Etihad” je pre nekoliko dana objavio da obustavlja letove za Edinburg i Pert, kao deo strategije za 2018, kako bi povećali profitabilnost. Kako navodi Rojters, veliki deo gubitaka nastao je zbog investicija u problematične evropske avio-kompanije. Novi direktor kompanije Toni Daglas doveden je iz britanskog ministarstva odbrane, gde je bio zadužen za administrativna pitanja, ne zato što se razume u avio-saobraćaj, već sa zadatkom da dovede kompaniju u red.

Za razliku od „Emirejtsa”, koji je ulagao isključivo u vlastiti rast, i „Katar ervejza”, koji je investirao u kvalitetne kompanije, „Etihad”se okrenuo kompanijama koje su bile na rubu bankrota. U momentu kupovine „Alitalija” je imala 580 miliona evra godišnjeg gubitka, „Er Berlin” 420,4 milina evra, „Džet ervejz” 197,7 miliona evra, „Jat” 73 miliona evra, dok su akumulirani gubici bili mnogo veći.

Logika „Etihada” je bila da okupi kompanije u lošem stanju, pruži im nou-hau, smanji troškove zajedničkom nabavkom aviona, logistike, keteringa, školovanja i održavanja, ali akvizicije nisu dale očekivane rezultate. Najpre je prošlog aprila u stečaj otišla „Alitalija”. „Etihad” je u njoj imao 49 odsto udela, ali ga je moćan sindikat sprečio da napravi drastične promene i avio-kompaniju učini profitabilnom. Arapski suvlasnik povukao se iz partnerstva jer je sindikat odbio plan otpuštanja 1.700 radnika i smanjenja plata za 30 odsto.

Nedugo potom, u avgustu, „Er Berlin” je bankrotirao, pošto je „Etihad”, koji je vlasnik 29 odsto, odlučio da ga više ne finansira. Prethodno mu je obezbedio 250 miliona evra za likvidnost, ali nije uspeo da ga spase.

Ukupna finansijska izloženost dvema problematičnim evropskim prevoznicima, preko kojih je bliskoistočni avio-prevoznik želeo da uđe na evropsko i transatlantsko tržište, dostigla je oko 4,5 milijardi dolara, izračunao je američki portal „Biznis insajder” i naveo da je „Etihad” doveo svoj menadžment u Srbiju, obnovio kompaniju i poboljšao uslugu. Tako je srpski nacionalni avio-prevoznik ponovo pokrenut i postao je solidan partner u „Etihadovoj” mreži, ocenjuje „Biznis insajder”, naglašavajući da je sličan uspeh ostvaren u „Virdžin Australiji” i „Džet ervejzu”, koji je pomogao „Etihadu” da otključa unosno indijsko tržište.

Činjenica je da je „Etihad” srpskom avio-prevozniku proširio tržište. „Er Srbija” je u odnosu na 2013. povećala broj putnika za 90 odsto, a broj aviona za 23 odsto. Ali, kao što su mediji više puta objavili, obaveza države u ovom partnerstvu bila je da preuzme na sebe sva zaostala dugovanja „Jata” i tri godine subvencioniše zajedničku kompaniju, kao i da obezbedi povlastice pri plaćanju aerodromskih taksa. „Etihad” je za 49 odsto udela 2013. uplatio 40 miliona dolara u vidu zajma. Kao manjinski partner ugovorom se obavezao da će uložiti do 100 miliona dolara.

„Er Srbija” „Etihadu” donosi novac i mala je verovatnoća da će se partner sa Bliskog istoka povući iz ovog posla, samo je pitanje pod kojim će uslovima ostati. Ni srpskoj strani to nije u interesu, jer „Er Srbija” ima iznajmljenih 14 aviona. Eventualni prekid saradnje nikako neće ukinuti ove lizing ugovore, koji ostaju na snazi, samo mogu biti još nepovoljniji bez „zaštite” jakog „Etihada”, ocenio je portal za vazduhoplovni saobraćaj „Tango siks”.

Rezanje troškova nije zaobišlo ni „Er Srbiju”. Prošlog leta 100 zaposlenih proglašeno je tehnološkim viškom. Sa zadatkom da smanji troškove, na čelo kompanije pre nekoliko meseci je došao Dankan Nejsmit, koji je rukovodio „Alitalijom”.


Komentari8
9b10e
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

goshnje
Из свега поменутог јасно је само да је уговор крајње неповољан по државу и прилично профитабилан по "Етихад". Тешко да ће Арапи ту нешто мијењати...
Lupus
Ovako se samo posluje u Srbiji. Ja ti dam pare ti potrosis a sta ostane to je dobit..
Filip
Posto AirSerbia posluje dobro i stabilno, nema razloga za sumnju. Ako je tako cemu zabrinutost. Podaci iz SAP protoka novca i detalja poslovanja ane mogu biti eskivirani. Ako je Etihad zadovoljan, cemu briga. Aerodrom Nikola Tesla je jedan od rijetkih u svijetu gdje zaposleni aerodroma rade na check in pozicijama. To obicno rade zaposleni avio kompanija koji dobro znaju uslove i zakone kompanija ili velikih avio grupacija, sto nije slucaj sa zaposlenim aerodrom.
Саша Јовановић
Без "турбуленција" за сада, али кад једном пукне, неће бити довољно падобрана...
milorad draskovic
Divan aranzman a jos bolje poslovanje.Arapi nisu uplatili a ugovor istice.Moze li da se sazna ko je potpisao taj ugovor a i onaj sa francuzima.Hocemo li i tu placati neke penale kao i ne za niski aerodrum. Prodali aerodrum,unistili JAT a sad ste ce da se radi sa novom kompanijom. hvala

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja