ponedeljak, 18.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:02

Dolazak „Lidla” privući će i druge evropske trgovce

Autor: Jelica Antelj / Ivana Albunovićnedelja, 22.04.2018. u 22:00
(Фото Пиксабеј)

Veliki strani trgovci i dalje zaobilaze Srbiju. Ministar trgovine Rasim Ljajić nedavno je rekao da sa „hipermarketima stojimo loše” jer je njihovo učešće na tržištu svega tri odsto, dok je u drugim zemljama dvocifreno.  

Kako je izjavio, kod nas nema ni diskontnih lanaca, dok je u Poljskoj, recimo, njihov udeo veći od 30 odsto. 

 – Zato je važan dolazak „Lidla” jer će znatno pojačati konkurenciju – podvukao je on. 

Ministar je istakao da na regionalnom nivou imamo žestoku konkurenciju jer posluje oko 45 važnih lokalnih i regionalnih maloprodajnih lanaca, a na državnom postoji prostor za nove igrače.

To tržište se kod nas deli na 30 odsto moderne trgovine i čak 70 odsto tradicionalne trgovine. 

– Što znači da imamo ogromno učešće pijaca i tezgi u ukupnoj trgovini – objasnio je Ljajić. On je naveo da je udeo moderne trgovine u Rumuniji, na primer, 47 odsto, u Poljskoj 54, a u Hrvatskoj čak 68 odsto.

U poslednjih desetak godina dolazak na srpsko tržište najavljivali su mnogi evropski vodeći diskonteri, ali su odustali svi – osim „Lidla” koji bi do kraja godine trebalo da otvori više radnji u Srbiji. Uz opasnost po domaće lance trgovine, dolazak ovakvih igrača u Srbiju doneo bi veću konkurenciju i svakako niže cene i bolju ponudu, jer svaki novi lanac donosi i proizvode iz zemalja iz kojih dolazi. Zbog čega im Srbija i pored stalnih najava i dalje nije upisana na mapi planiranih investicija? 

Stručnjaci su ranije napominjali da je razlog tome niska kupovna moć građana i to što je vrednost srpskog tržišta maloprodaje za njih niska. Okvirna vrednost je između 5,5 i šest milijardi evra, što je gledajući iz ugla većine velikih trgovinskih lanaca nedovoljno. 

Profesor trgovine na Ekonomskom fakultetu u Beogradu Zoran Bogetić, međutim, ne misli da su to primarni razlozi, već da postoji zbir okolnosti koje su na to uticale. 

– Tek u novije vreme stvaraju se ozbiljniji uslovi za sigurna ulaganja. Sam dolazak „Lidla”, njihovo dugo ispitivanje situacije i postepeni ulazak na tržište govori u prilog tome – kaže naš sagovornik, ističući da je Srbija stranim trgovcima izuzetno zanimljiva geografski, populaciono i sa stanovišta naše pozicije u regionu, ali da je u pitanju ozbiljan kapital koji traže ozbiljne uslove.

– I sam dolazak „Deleza” pre nekoliko godina, što se smatralo hrabrom odlukom, veoma je jasan signal da ovde vredi ulagati. Perspektivno treba očekivati i dolazak drugih ozbiljnih trgovinskih lanaca – smatra Bogetić. Druga stvar je, kaže, što mi nismo imali razvijenu diskontnu konkurenciju. Kaže da je dolazak „Lidla” ozbiljna tehnološka inovacija koja je temelj diskontnog poslovanja. Oni su, ističe, uneli previše tenzije na našem tržištu, što je, smatra, bespotrebno jer će „Lidl” imati svoje mesto za određenu kategoriju potrošača, dok će većinski deo kupaca i dalje tražiti drugi profil usluge i biti spreman da to plati. Profesor Bogetić smatra da su Srbiji potrebni ozbiljni i poznati tradicionalni trgovinski lanci koji dobro rade svoj posao i pošteno plaćaju radnike i obaveze prema državi, kako bismo izašli iz tranzicionog perioda. 

U međuvremenu, veliki diskonteri preplavili su region, a najbolji primer njihovog poslovanja jeste Mađarska u kojoj „Aldi” grupa ima više od 110 marketa, „Lidl” 160, a članica „Reve grupe” – lanac „Peni” čak 200 marketa. 

Prema istraživanju portala „Ritejl Srbija”, strani diskontni lanci su se toliko odomaćili da su domaći počeli da zatvaraju radnje. 

„Samo u poslednjih nekoliko godina najveće udruženje domaćih trgovaca u Mađarskoj CBA zatvorilo je više stotina objekata, a zatražili su i pomoć mađarske vlade kako bi ih zaštitila od daljeg napada konkurencije”, navodi ovaj portal, ističući primer „Aldija” koji je na mestu nekadašnjeg CBA marketa u Budimpešti otvorio savremeni diskont, a planira da u kratkom roku udvostruči broj prodavnica na tom tržištu.

Slično je i u Rumuniji u kojoj se takođe lokalni trgovci povlače pred naletom velikih kompanija. 

Zanimljiva je strategija „Lidla”. I dok u Srbiji za sada ne preterano agresivno najavljuje dolazak, skrivajući tačan datum otvaranja marketa, u Hrvatskoj je do sada otvorio 100 trgovina, a u Rumuniji već četvrti logistički centar. Ovaj lanac je, recimo, u Grčkoj jedini strani diskonter koji je prošle godine na to tržište uložio oko 100 milina evra, navodi se u ovoj analizi. Prema tom istraživanju, i bugarsko tržište je jedno od onih na kome diskonteri imaju sve veći udeo. Raste broj onih koji u ponudi imaju manji izbor artikala i niže cene, a upravo je to uticalo da domaći „Pikadili” posle dve decenije poslovanja proglasi stečaj i trajno se povuče sa tržišta. Interesantno je da je Bugarsku napustio i „Peni”, ali je ostala „Bila” koja je takođe član austrijske „Reve grupe”.


Komentari9
d5e72
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Marko Miletić
Čemu tolika pohvala "Lidlu"Po onome što sam video u Berlinu, prodaje dobar deo artikala jeftinije nego drugi,ali ima i najlošiju robu. Možđa se treba zapitati zašto Lidl godinu dana drži izgrađen objekat u Šapcu,a ne otvara ga.
Sloba
Neverovatno! Kako je samo moguce da nasi ministri razmisljaju ovako jadno i nazadno!? Jel on to smatra da Lidl pravi mleko, sir, kafu, sirce, ulje, sladolede, pivo.....!? Lidl, kao i sve ostale trgovinske firme PREPRODAJU robu koju odkupljuju po marziranim cenama na istom trzistu kao gde kupuju i svi ostali, razlika je uglavnom u pakovanju i prezentaciji tih proizvoda. Nema tu nikakve "konkurencije", ovakve velike firme opstaju tako sto GASE SVU KONKURENCIJU (!) svojim cenama, sto i nije tako lose za potrosaca, ali za malog privrednika nema nikakve sanse! Sve male i srednje specijalisticke farme ili firme ce morati da se prinudno prodaju velikim firmama, ( stocarstvo, poljoprivreda, mlecna industrija, mesnati specijaliteti..) i tu nema nista novog, to se odavno desilo u EU odakle ove firme i dolaze; JUMBO, Albert Hein, Lidl... Ono sto je cudno je to da se niko u ovoj drzavi nije setio da bi mozda mogli da stimulisu domace trgovinske lance umesto njemackih!?
Jeremija
Nema kupovne moći u Srbiji, da dođe bog-otac. Sve nam je nedostupno, jer nemamo novca.
Саша Микић
Дошли су код нас ''Веропулос'', ''Делез'', ''Меркатор'', ''Идеа'' и ко не све још и шта смо добили? Ништа. Нема конкуренције, јер су се они сви лепо договорили и све нам продају по истој цени, као на пијаци. А у суштини и цело то тржиште функционише баш по пијачном принципу ''Ако нећеш да радиш као сви ми, нећеш уопште радити!''. Погледајте само акцијске цене које су у свим ланцима за исти производ у пару исте. Тако ће и ''Лидл'' ''лећи на руду'', јер у принципу сви и долазе да би зарадили, а не да би нама било боље.
Zlatko
Koji amaterski pogled na slobodno trziste. Pre svega sa dolaskom Lilda profitirat ce Nemacka poljuprivredna industrija. Sta ce time dobiti Srpska poljuprivreda?? Srpska popjuprivreda ce se postepeno gasiti I umirati. Ta tumacenju o navodnom smanjenu cena zbog konkurenicje je sarena laza. Lidl ima dogovor sa Delezeom, I ostalima o podeli trzista I cenama. U NL na primer imamo 4 velike firme koje se bave prodajom gradjevinskog materijala: Praxis, Karwai, Gama, Brikorama etc.. I gle cuda oni pripadaju istom holding. Narod zamajavaju razlicitiom asortimanom I povremenim snizenjima cas jedni cas drugi... Ko razume shvatice...
Preporučujem 52
Saša Ivković
Dolazak hipermarketa će samo uništiti naše pijace i male prodavnice. Tako se desilo u Australiji gde dva supermarket lanca drže sve u svojim rukama i kontrolišu cene hrane koja je sada skuplja nego ikada

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja