petak, 16.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:17
VREMEPLOV

Prva domaća fabrika aeroplana

Za 22 godine postojanja, u fabrici „Rogožarski” proizvedeno je 305 aviona, a razvijeno je i izrađeno 15 prototipova letilica domaće konstrukcije
Autor: N. N.ponedeljak, 23.04.2018. u 17:00
Пред Други светски рат фа­бри­ка је има­ла око 1.000 за­по­сле­них (Фо­то Ви­ки­пе­ди­ја)

Pr­va srp­ska fa­bri­ka aero­pla­na „Ži­vo­jin Ro­go­žar­ski” AD je for­mi­ra­na na osno­vu odo­bre­nja In­du­strij­ske ko­mo­re u Be­o­gra­du 21. apri­la (u ne­kim iz­vo­ri­ma se na­vo­di i 22. april) 1924. go­di­ne. Broj­ne do­ma­će, ali i stra­ne knji­ge na­pi­sa­ne su na ovu te­mu, a iz­me­đu osta­lih je pr­va srp­ska fa­bri­ka avi­o­na na­šla me­sto i u En­ci­klo­pe­di­ji svet­skih avi­o­na. Osni­vač fa­bri­ke je bio Ži­vo­jin Ro­go­žar­ski.

Za­pi­sa­no je ta­ko da je Mi­ni­star­stvo voj­ske i mor­na­ri­ce 1923. go­di­ne ras­pi­sa­lo kon­kurs za iz­bor do­ma­ćih pred­u­ze­ća ko­ji­ma bi se uz od­go­va­ra­ju­ću teh­nič­ku, ma­te­ri­jal­nu i or­ga­ni­za­ci­o­nu po­moć dr­ža­ve po­ve­ri­la iz­ra­da avi­o­na.

Ži­vo­jin Ro­go­žar­ski
(Fo­to Vi­ki­pe­di­ja)

Pri­ja­vio se neo­če­ki­va­no ve­li­ki broj dr­žav­nih i pri­vat­nih pred­u­ze­ća, a u oštroj kon­ku­ren­ci­ji ugo­vor su do­bi­le dve ma­le pri­vat­ne fir­me: „Ika­rus” iz No­vog Sa­da i „Ro­go­žar­ski” iz Be­o­gra­da. „Ro­go­žar­ski” je pr­vo­bit­no bi­la sto­lar­ska ra­di­o­ni­ca, ali je da­va­la na­du da će bi­ti u mo­guć­no­sti da or­ga­ni­zu­je pro­iz­vod­nju va­zdu­ho­plo­va jer je njen vla­snik u to­ku Pr­vog svet­skog rata ra­dio u Bu­dim­pe­šti kao maj­stor na iz­ra­di aero­pla­na. 

Pe­ri­od od 1935. do 1941. pred­sta­vlja zlat­ne go­di­ne u po­slo­va­nju fa­bri­ke. Vred­nost pro­iz­vod­nje 1935. iz­no­si­la je 4,5 mi­li­o­na di­na­ra, a sa­mo če­ti­ri go­di­ne ka­sni­je pre­ko 51 mi­li­on. Pred rat, fa­bri­ka je ima­la oko 1.000 za­po­sle­nih. 

Apri­la 1941. go­di­ne, na­kon ka­pi­tu­la­ci­je Kra­lje­vi­ne Ju­go­sla­vi­je, Nem­ci su za­ple­ni­li sav ma­te­ri­jal, de­lo­ve i za­po­če­te kao i za­te­če­ne avi­o­ne na oprav­ci ili re­vi­zi­ji u fa­bri­ci avi­o­na „Ro­go­žar­ski” u Be­o­gra­du, re­kvi­ri­ra­li fa­bri­ku ko­ja je na­sta­vi­la da ra­di za po­tre­be ne­mač­kih oku­pa­ci­o­nih vla­sti.

Na­kon oslo­bo­đe­nja, fa­bri­ka „Ro­go­žar­ski” je pri­po­je­na za­jed­no s de­lom fa­bri­ke „Zmaj” 1946. go­di­ne ze­mun­skom „Ika­ru­su” u no­vo­for­mi­ra­nu pot­pu­no na­ci­o­na­li­zo­va­nu va­zdu­ho­plov­nu in­du­stri­ju (Dr­žav­na fa­bri­ka avi­o­na). U po­go­ni­ma fa­bri­ke „Ro­go­žar­ski” je1948. for­mi­ra­na In­du­stri­ja ko­tr­lja­ju­ćih le­ža­ja – IKL Be­o­grad.

Za 22 go­di­ne po­sto­ja­nja, u „Ro­go­žar­skom” je pro­iz­ve­de­no 305 avi­o­na. Raz­vi­je­no je i iz­ra­đe­no 15 pro­to­ti­po­va avi­o­na do­ma­će kon­struk­ci­je, pet ti­po­va avi­o­na je pro­iz­vo­đe­no na osno­vu ku­plje­nih li­cen­ci. 

Važili su za naj­bo­lju fa­bri­ku avi­o­na dr­ve­nih kon­struk­ci­ja u ta­da­šnjoj Ju­go­sla­vi­ji. „Ro­go­žar­ski” je ostao ve­zan za tra­di­ci­o­nal­nu pro­iz­vod­nju avi­o­na dr­ve­ne kon­struk­ci­je sve do po­čet­ka Dru­gog svet­skog ra­ta.


Komentari13
7ddff
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Raca Milosavljevic
... hvala komentatorima,necu ih spominjati ... uvek doznamo neki novi detalj iz blize nam proslosti,kako je to partija na celu sa Titom ali i njegovim odanim saradnicima,revolucionarima Srbima dalekovido u nekim bas neobicnim i kontroverznim resenjima resavala privredne probleme i razvoj ... kao uostalom i danas ... a nekako sa slicnim ciljevima koji se skoro sto i kusur godina ne menjaju ...sto manje imati Srbiju a puno ,,demokratiju" ...gledamo nazalost uzivo kako to izgleda ... tako je to ..
Dr.Sreten Bozic -Wongar
Davne 1955 kao novinar izvestavao sam sa sudjenja Mihailu Lavrencicu koji je osnovao FAD u Priboju .Sudjeno mu je jer je fabrika ,koja je trebala biti u Bosni - zaslugom pojedinaca, ostala u Srbiji .Te pojedince Lavrencic je odbio da imenuje na sudjenu mada se jasno znalo da su oni Aleksandar Rakovic i Slobodan Penezic. Dobio je 25g zatvora ali je FAP ostao u Srbiji.
Саша Јовановић
Данас се каже ваздуплохова...
Raca Milosavljevic
... samo da se podsetimo ... jos 1914-te Kraljevina Srbija imala je vise vazduhoplovno-konstruktorskih biroa nego cela tadasnja silna, carska Nemacka ...ostalo znamo ....
Vladan
Uoci rata avioni IK-3 su se proizvodili u fabrici "Ikarus". Od svega je ostala samo upravna zgrada, koju upravo ovih dana ruse. Nalazi se preko puta hotela "Jugoslavija". Svako normalno drustvo ljubomorno cuva svoju tradiciju, posebno kada je rec o izuzetnim objektima iz proslosti. Mi rusimo da bi neko podigao novi objekat, i verovatno nesto zaradio. Ovo sto ruse ima jednostavno neprocenjivu vrednost.
Боривоје Банковић
Нетачно. ИК-3 је прављен у фабрици "Рогожарски" на углу Далматинске и Старине Новака, која са фабриком "Икарус" није имала везе. У "Икарусу" је произвођен ИК-2, такође дело конструктoра Љубомира Илића и Косте Сивчева.
Preporučujem 10

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja