nedelja, 31.05.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 23.04.2018. u 17:42 Olivera Milošević

Pristan spreman, a kruzera još nema

Порука добродошлице је ту, чекају се туристи (Фото О. Милошевић)

Smederevo – Ovogodišnja nautička sezona otvorena je 22. marta, a od tri grada donjeg Podunavlja u kojima je tokom prošle i početkom ove godine proglašeno pristanište, samo je u Golupcu, tokom Uskrsa, pristao prvi putnički kruzer. Smederevo i Kladovo dobili su svoje operatere, ali još čekaju inostrane turiste sa Dunava. Kako bi razvila domaći linijski saobraćaj i kruzing na putničkim pristaništima na Dunavu u Srbiji, Agencija za upravljanje lukama u saradnji sa Razvojnim programom UN (UNDP) pokrenula je projekat „Probudi Dunav”.

– Projektom se promoviše prirodno i kulturno nasleđe Smedereva, Donjeg Milanovca, Kladova, Golupca, Kostolca i Velikog Gradišta i ogroman potencijal koji se otvara razvojem vodnog saobraćaja i turizma donjeg Podunavlja. Cilj je budućim turistima koji se odluče na putovanje Dunavom ponuditi skup znamenitosti i aktivnosti  u gradovima koji leže na obali ove veličanstvene reke i istaći njihovu neraskidivu vezu i dalji potencijal. Donje Podunavlje poznato je, a turistima interesantno, po Đerdapskoj klisuri, Srebrnom jezeru, Lepenskom viru, ostacima Rimskog limesa, Golubačkoj i Smederevskoj tvrđavi, Viminacijumu, Tvrđavi Ram i brojnim manastirima. Bliska saradnja partnera na projektu sa lokalnim samoupravama i upoznavanje lokalnog stanovništva sa mogućnostima koje se otvaraju razvojem nautičkog turizma na Dunavu olakšaće promociju i razvoj Donjeg Podunavlja, najavili su akteri projekta „Probudi Dunav”.

Pristan na smederevskoj obali postavljen je još u maju 2016. godine i tada je pompezno najavljeno da će u nekadašnju despotovinu i srpsku prestonicu već naredne godine sa reke svratiti 20.000 do 30.000 turista. Umesto toga, pristan dugo nije bio u funkciji, da bi tek u oktobru prošle godine dobio lučkog operatera – konzorcijum privrednih društava „Đerdap usluge” a. d. Kladovo i „Emporio tim” d. o. o. iz Beograda. Primopredaja na desetogodišnje upravljanje izvršena je početkom novembra. Usledilo je potom sređivanje pristana, usklađivanje sa međunarodnim standardima. Danas, kažu nadležni, sve je spremno za doček turista u Smederevu. Ali, konkretnih najava još nema, saznaje „Politika”.

– Ne znam tačno kada će stići prvi kruzer sa inostranim putnicima, ali očekujemo ih ove sezone. Sve najave idu lučkom operateru koji i daje dozvolu za pristan, a potom obaveštavaju nas. Oni su završili sve tehničke pripreme, uključujući i dozvole i sada obaveštavaju tur-operatere da su spremni za sezonu. Onog trenutka kad stignu turisti, spremni smo da im pokažemo tvrđavu, vilu Obrenovića, glavni gradski centar, šetalište pored Dunava, suvenirnicu – kaže za „Politiku” Goran Jovšić, direktor JP „Smederevska tvrđava”.

Iako je Dunav potencijalno najisplativiji saobraćajni pravac sa velikim potencijalom, nautički turizam u Srbiji prisutan je u mnogo manjem obimu nego u Evropi, utvrđeno je prilikom izrade projekta. On u ukupnim prihodima od turizma u razvijenim podunavskim zemljama učestvuje i do 30 odsto. Prema procenama Vuka Perovića, direktora Agencije za upravljanje lukama, Srbija bi mogla da prihoduje nekoliko desetina miliona evra godišnje od domaćih i stranih nautičara, brojnih turista i ekonomskog razvoja lokalnih samouprava kada bi nautički turizam na Dunavu zaživeo u punom sjaju.

– Strategija razvoja vodnog saobraćaja u Srbiji za period 2015–2025. godine predvidela je izgradnju 16 putničkih pristaništa za međunarodni saobraćaj. U razvoj pristanišne infrastrukture uloženo je 130 miliona dinara, na šest putničkih pristaništa na Dunavu. Strategija predviđa da se do 2020. broj brodova povećava za četiri odsto godišnje, ali se očekuje i veći rast. Tokom 2016. i 2017. primećen je stalan rast broja pristajanja od oko pet odsto – navodi Perović i dodaje da je sve više brodova sa jačom kategorizacijom na našim pristaništima.

U prošloj godini tokom nautičke sezone pristalo je skoro hiljadu putničkih brodova u Beogradu, Novom Sadu i Donjem Milanovcu. U smederevskom pristanu punu nautičku sezonu, međutim, očekuju tek u 2019. godini, saznaje „Politika”. 

Pristan ostaje kod pretovarne luke

Turistički radnici složni su da trenutna lokacija pristana u Smederevu nije idealna zbog blizine pretovarne luke i doskoro se razmišljalo da se on premesti kod tvrđave. Za sada od tog posla nema ništa.

– Razmišljali jesmo, jer bi bilo idealno da turisti iz broda praktično uđu pravo u tvrđavu. Imamo i saglasnost Regionalnog zavoda za zaštitu spomenika kulture Smederevo, ali se ispostavilo da u narednoj godini-dve nije moguće menjati odluku direkcije za luke koja je odobrila da se pristan postavi na trenutnoj lokaciji, jer bi to podrazumevalo da se menjaju i mnoge druge odluke – kaže Goran Jovšić.

Veza s Rumunijom

Otvaranjem pristaništa u Kladovu stvaraju se uslovi za uvođenje linijskog saobraćaja sa Rumunijom, što predstavlja razvojnu šansu za ovu opštinu, posebno ako se uzme u obzir činjenica da je vodni carinski prelaz kod Kladova zatvoren gotovo tri decenije. 

 

Komentari1
38bcf
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Siki
Lepo bi bilo da ta strategija zazivi i da pored turistickih tura zazivi i putnicki saobracaj Kladovo-Beograd-Novi Sad.Ovi krajevi svojevremeno nisu dobili zeleznicu,zbog potencija koje Dunav pruza.Zeleznicki saobracaj drzava subvencionise,ne znam zasto ne bi i "putnicku belu "flotu.Sto se tice kruzera i prihoda od turizma u tim mestima,nicega nema i nece biti.To je starija evropska gospoda koja na kruzeru sve ima i totalno je indeferentna za neke nase proizvode,osim mozda da vidi istorijske i arheoloske lokalitete

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja