četvrtak, 24.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:43
INTERVJU: VERNER HOJER, predsednik Evropske investicione banke

Auto-put Niš–Merdare je za EU veoma važan

Za ovu godinu predviđeno je ulaganje od 500 miliona evra, a ugovori vredni 300 miliona evra već su potpisani. Glavni je za prugu Niš–Dimitrovgrad od 207 miliona evra, od kojih je 73 miliona evra bespovratno
Autor: Jovana Rabrenovićčetvrtak, 26.04.2018. u 22:00
(ЕИБ)

Važno je da se Srbija i Kosovo povežu jer će u praksi zajedno da se razvijaju, bez obzira na nacionalna razmimoilaženja. Auto-put Niš–Merdare je za Evropsku uniju veoma važan projekat. Ovu ocenu je u razgovoru za „Politiku” izneo Verner Hojer, novi predsednik Evropske investicione banke (EIB), koji je u posetu Srbiji došao zajedno sa Donaldom Tuskom, predsednikom Evropskog saveta. Pomenuti auto-put bio je jedna od tema razgovora sa srpskim zvaničnicima, a ovom prilikom potpisan je ugovor sa Agencijom za kontrolu leta SCG u vrednosti od 45 miliona evra, a odnosi se na poboljšanje radarskih sistema koji su propisani evropskom regulativom. Projekat obuhvata izgradnju novog tornja, kao i proširenje kapaciteta agencije.

– Ugovor koji smo potpisali samo je mali deo naših projekata. Finansiramo digitalizaciju, javni sektor, mala i srednja preduzeća, zdravstvene centre, poboljšanje infrastrukture, vodovoda, tačnije postrojenja za čiste i otpadne vode. Srbija je strateški opredeljena da postane član EU. Za to su potrebi konkretni koraci i EIB je deo tih konkretnih poteza. Tu su projekti koji su vrlo vidljivi i oni pokazuju srpskom narodu šta znači ići ka EU.

Da li ste sa premijerkom Anom Brnabić posebno razgovarali o digitalizaciji?

Da, znam koliko je ona tome strastveno naklonjena. Digitalizacija je način da se unapredi ekonomija i na tome treba raditi. Takođe smo razgovarali o električnoj energiji i transportnim vezama, što je veoma važno za ovaj region. Upravo su međugranične transportne veze slabost Balkana. To je i politički osetljivo.

Kako ste zadovoljni realizacijom projekata koji su u toku?

Urađeno je dosta, ali uvek može bolje i brže. Mi pružamo i tehničku pomoć kako bi se nivo usluga povećao.

Ocenite ekonomske prilike u Srbiji?

Impresioniran sam onim što je urađeno. Budući ekonomski rast i napredak umnogome će zavisiti od nastavka veoma ambicioznih reformi i zakonskog okvira. Zato EU insistira na stabilnim zakonskim okvirima i sigurnosti i predvidljivosti kako bi kompanije mogle da posluju.

Da li u tom pogledu vidite neke probleme u Srbiji?

Vlada radi na tome da se mnogo toga poboljša, a mi to podržavamo. Nije naše da sudimo o političkoj i pravnoj situaciji u Srbiji, ali jednog dana kada budete član EU videćete da su pravni zahtevi u EU prilično strogi i zato predstojeće vreme do ulaska treba da iskoristite. Sedam godina od ovog trenutka, a gospodin Žan-Klod Junker je rekao da je finalni datum ulaska – 2025. godina – možda se čini daleko, ali je u stvari vrlo ambiciozno.

Bićete na čelu EIB narednih šest godina. Koja je strategija banke za ubuduće, pa i za Srbiju?

Banka je osnovana u Rimu 1958. godine i postavljena je u temelje EU. Na početku ciljevi su bili sasvim drugačiji. Tada je manje-više infrastrukturni razvoj bio prioritet. Niko nije mislio o klimatskim promenama ili merama energetske efikasnosti za domaćinstva. Ali stvari su se promenile. U poslednjih deset godina EIB je, na primer, bio vrlo aktivan u borbi protiv finansijske krize u Evropi i u tome je bio uspešan. Ti izazovi još postoje, ali su uglavnom pod kontrolom. Evropa je sada suočena sa novim izazovima. U poslednjih deset godina Zapadna Evropa je zanemarila obrazovanje, inovacije, istraživanja. U poslednjih deset godina članice EU su investirale između jedan i 1,5 odsto bruto domaćeg proizvoda manje u inovacije i istraživanja nego naši glavni konkurenti u Aziji i Severnoj Americi. Mi moramo da ih stignemo i tu će biti velika uloga EIB-a. Jer taj nedostatak investiranja u nauku, inovacije ne odnosi se na države, već na kompanije – i banka tu mora da bude aktivnija.

Koliko je EIB do sada uložio para u Srbiju i koliko planira ubuduće?

U poslednjih deset godina banka je uložila oko četiri milijarde evra i očekujem da će to i ubuduće biti slična suma. Za ovu godinu predviđeno je 500 miliona evra, a ugovori vredni 300 miliona evra već su potpisani. Glavni je za prugu Niš–Dimitrovgrad od 207 miliona evra, od kojih je 73 miliona evra bespovratno.

Srbija namerava da bude deo kineskog projekta „Puta svile”. Da li je EIB voljan da finansira infrastrukturne projekte iz tog domena u Srbiji?

Jesmo, i mi vidimo da Kinezi nastupaju vrlo energično. Oni imaju stratešku viziju i mi to treba da shvatimo vrlo ozbiljno. Neke ljude na Balkanu, ne samo na zapadnom Balkanu, privlače atraktivne ponude Kineza i Rusa. Ali vi treba da definišete koji je vaš strateški interes. Srbija sigurno neće jednog dana biti deo Azije.

Uticaj Tuskovog govora

Na Vernera Hojera velik je utisak ostavilo to kako je domaća javnost reagovala na desetominutno obraćanje Donalda Tuska na srpskom.

– Mnogo ljudi u Srbiji je to gledalo. Poznajem ga godinama. Način na koji je izgovorio poruku bio je veoma uverljiv. Takva vrsta strasti za Evropu nam je potrebna i nadam se da će uticati na ljude u Srbiji


Komentari25
d9886
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Rista
Sto se Srbija ne bi jos vise zaduzivala ne bi li na celom KiM razvila kompletnu infrastrukturu potrebnu EU. U samoj Srbiji fali jos onoliko puteva, vodovoda, zdravstveni centri, bolnicka oprema... ali to nije vazno. Vazno je to sve izgraditi Kosovu i njihovoj vlasti na racun Srbije. Sto bi njihovi "prijatelji" davali pate za sve to kad mogu sve lepo da prebace na Srbiju, a oni da koriste.
Zdenko
Lepo je da nam razvijaju Srbiju i Pokrajine. Hvala.
Миле Пироћанац
Али не да нас задужују до грла.
Preporučujem 13
Братислав Рисимовић
Овај ауто-пут је писта за отимање српске земље. Непријатељу дајемо могућност да се размахне, уместо да га држимо у тој црној рупи и чекамо боље дане. Мора се што више говорити о штетности овог "подухвата".
Миле Пироћанац
Братиславе, имамо исте очи, гледамо и видимо исту подмицаљку од стране ЕУ. Плус, хоће да нас задужже до грла. Надајмо се да ово исто и други виде и предузму нешто у нашој користи. Или се надамо као лисица на овнећа м%#&а.
Preporučujem 20
Muradim Rebronja
...i da komsiji crkne krava.
Preporučujem 3
miran
koliko se ja razumem u politiku taj AUTOPUT je samo vazan za NATO kako bi mogao najkracim putem da prebaci svoje trupe prema Rusiji.Sva ostala prica je za malu decu!
Борис
Космет и Србија су одавно и вијековима, нераскидиво повезани. Није нам овај тип потребан да појашњава.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja