ponedeljak, 27.01.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:00
STRANKE PODNELE RAČUNE ZA LOKALNE IZBORE

Naprednjaci podigli kredit, Đilasu donacije kompanija

Među onima koji su potrošili više nego što su prikupili su SPS–JS, DSS, LDP, DS, Đilas, radikali...
Autor: Biljana Bakovićpetak, 27.04.2018. u 21:51

Redovni lokalni izbori za grad Beograd, održani 4. marta, potvrdili su tačnost tvrdnje da i na političkoj sceni važi pravilo „koliko para, toliko muzike”, to jest da oni koji najviše potroše u kampanji najbolje prođu na biralištima. Iz izveštaja o troškovima ove izborne kampanje, koju su političke liste bile dužne da dostave Agenciji za borbu protiv korupcije do 17. aprila, vidi se da je lista okupljena oko Aleksandra Vučića potrošila više nego sve ostale liste zajedno – 326,4 miliona dinara (oko 2,7 miliona evra), a na kraju je dobila i mandata u gradskom parlamentu više nego svi ostali – 64. Drugoplasirana lista koju je predvodio Dragan Đilas, utrošila je za kampanju oko 113,6 miliona dinara (nešto manje od milion evra) i osvojila 26 mandata.

Da pomenuto pravilo o novcu i muzici ipak nije baš striktno, pokazuje se u slučaju preostale dve liste koje su 4. marta prešle cenzus, ali i ostalih dvadeset koje nisu uspele.

Lista Ivice Dačića i Dragana Markovića Palme treća je po utrošenim sredstvima – 42,8 miliona dinara (oko 362.000 evra), a dobila je osam mandata, dok je predsednik novobeogradske opštine Aleksandar Šapić sa blizu pet miliona dinara (oko 42.000 evra) uspeo da osvoji 12 mandata u Skupštini grada Beograda. Radikali su, recimo, potrošili blizu 29 miliona dinara, lista koju je predvodila Demokratska stranka – oko 14,3 miliona, koalicija DJB–Dveri – oko 11,3 miliona, DSS – 7,8, LDP – 5,6, a lista „Žuta patka” – 1,7 miliona dinara.

Među onima koji su više potrošili nego prikupili novca na račun za kampanju su SPS–JS, DSS, LDP, liste DS-a, Dragana Đilasa, radikala... Ali posle izmena Zakona o finansiranju političkih aktivnosti iz 2014. godine, stranke koje dobijaju novac za redovan rad po osnovu poslaničkih mandata, ta sredstva mogu da usmeravaju na finansiranje troškova izbornih kampanja.

Izveštaji o troškovima kampanje za beogradske izbore pomenutih deset lista, pokazuju da je najveći broj fizičkih lica, njih 143, doniralo listu „Inicijativa ne davimo Beograd – Žuta patka...”, ali tu su i oni koji su priložili 178 dinara, 600 dinara, a dobar deo po 1.000, da bi ukupan prihod po ovom osnovu za ovu listu iznosio oko 1,6 miliona dinara. Lista koju je predvodila DS imala je 97 priloga fizičkih lica ukupnog iznosa oko 8,5 miliona dinara.

Đilasova lista je od 85 građana prikupila ukupno 23,7 miliona dinara. Za ovu listu bili su najveći pojedinačni prilozi (Ana Dabović – 900.000 dinara, Vuk Vučurević i Srđan Golubović po 855.000, Jovanka Đilas – 822.500, Gojko Đilas – 800.000, Tatjana Pašić – 468.100, a novčani prilog Dragana Đilasa iznosio je 450.000, dok je nenovčani (po ugovoru o donaciji za korišćenje prostora u Ulici kralja Milana) bio u vrednosti od 426.202 dinara. Ova lista prikupila je najviše sredstava i od pravnih lica – ukupno 58 miliona dinara, uglavnom od Đilasovih kompanija ili povezanih s njima. Multikom grupa donirala je 9,5 miliona, pravna lica („Comitiy real estate”, „PIK Omladinka”, „Samo organsko” i preduzeće za marketinške i promotivne aktivnosti „Pramac”) po 10 miliona, a Huge media 8,5 miliona dinara.

Lista čiji je nosilac bio Aleksandar Vučić imala je jednu donaciju pravnog lica od 2.040.000 dinara (City records Željka Mitrovića). Fizička lica ovog puta nisu donirala ništa, ali je naprednjačka lista raspolagala sa blizu 69 miliona dinara sopstvenih sredstava, a uz to su kod Halk banke podigli kredit od 237 miliona dinara, sa rokom otplate od dve godine. Socijalisti su od 30 fizičkih lica dobili oko 6,6 miliona dinara, od jednog pravnog lica (Car World Arena) 990.000 dinara, a imali su i 5.320.000 dinara sopstvenih sredstava.

U strukturi troškova kod većine političkih subjekata, kao i obično, dominiraju izdvajanja za oglašavanje. Tako je naprednjačka lista u tu svrhu potrošila oko 260 miliona dinara, Đilasova oko 90 miliona, a SPS–JS – oko 38 miliona dinara. Jedino je Šapićev troškovnik nešto drugačiji. On je najviše dao na izborni materijal (letak, brošura, plakat, bilbord...) – oko 3,6 miliona dinara, dok je za oglašavanja potrošio samo 220.000 dinara, i to na internetu.


Komentari6
e2b71
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Moravac
Uporedite stvarne troškove (npr. cena tv spota puta broj objavljenih spotova, cena zakupa hala u kojima se održavaju skupovi puta broj održanih skupova i sl.) , sa ovim ciframa pa ćete videti da se stvarni troškovi razlikuju od zvanično objavljenih. Ne živim u iluzijama i svestan sam da vladajuća stranka neće dozvoliti objavljivanje stvarnih podataka iz prostog razloga što će nekome možde pasti na pamet jeretička pomisao " odakle vam gospodo prepošteni ?" Ako želimo da postanemo društvo u kome korupcija nije sistemska stvar, treba za početak utvrditi prave iznose sredstava kojima se finansiraju kampanje i poreklo istih. Kad to saznamo znaćemo ko kome, koliko i zašto. Bez toga sve ostale mere su puka demagogija.
Petar
Ispravka: lista D. Đilasa "Beograd pobeđuje" najveći donator je Mlađan Đorđević (dve donacije od 291 660 i 578 300 din., ukupno 969 960 din.) pa tek onda mlađana Ana Dabović sa 900 000 din. I to su zvanični podaci ove liste. Za one koji žele da znaju: M. Đorđević je kum i saradnik u Direct Media i drugim preduzećima D. Đilasa (medijski prostor, rijalitiji, reklamni prostor itd.), u isto vreme tvorac famoznog "Srpskog koda". Ana je košarkašica i emotivna podrška 23 godine starijeg Đilasa sa dva prethodna braka. Ovde nema ničeg spornog pa vas molim objavite.
Snezana
Ne donose glasove pare, već rezultati.
Deki
Otkus Djilasu tolika kompanija?
Nemanja
Naprednjaci poštuju sve partije uprkos nesuglasicama sa pojedinim članovima nekih partija.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja