četvrtak, 15.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:06

Bebi-oprema skupa zbog dogovaranja cena

U Srbiji se ova roba sada plaća najmanje 30 odsto više nego na drugim tržištima, a mnogi u kupovinu opreme za bebe odlaze u susedne države
Autor: J. Antelj, I. Albunovićnedelja, 06.05.2018. u 22:00
(Фото Пиксабеј)

Antimonopolska komisija koja je pre nekoliko dana bila u nenajavljenoj kontroli u kompanijama „Keprom” i „Juglob”, zvanično je pokrenula postupak kako bi utvrdila da li su ova dva distributera bebi-opreme prekršila pravila konkurencije. Budući da je reč o dva najveća dobavljača u Srbiji, ovaj postupak će nesumnjivo obuhvatiti i druge kompanije u lancu snabdevanja.

Kako je navedeno u saopštenju Komisije za zaštitu konkurencije, osnovano se sumnja da su ove dve firme potpisivale restriktivne sporazume i dogovarale cene u lancu prodaje, što je povreda Zakona o zaštiti konkurencije. Prema nezvaničnim informacijama, slučaj koji je trenutno pred komisijom sličan je onome sa dogovaranjem cena distributera sportske opreme, zbog čega je komisija, krajem decembra prošle godine, kaznila 15 firmi sa 45,3 miliona dinara.

Uporedo sa postupkom, u toku je i sektorska analiza tržišta bebi-opreme koja je već na početku očigledno pokazala da i te kako ima razloga što potrošači u Srbiji već godinama upozoravaju da su cene opreme za bebe, ali i garderobe i dečje obuće, igračaka, kozmetike, za bar 30 odsto više nego na drugim tržištima.

Portal „Bebac”, koji je još 2013. prvi put upozorio da je oprema za bebe u Srbiji neopravdano skupa, zbog visokih marži i nedostatka konkurencije na tom tržištu, podržava svaku akciju koja ide u prilog smanjenju ekonomske cene roditeljstva.

Reagujući na najnovije aktivnosti Komisije za zaštitu konkurencije, najavljenu analizu celokupnog tržišta bebi-opreme, u „Bepcu” navode da se ovom temom bave već dugo još od perioda kada su se izborili za ukidanje PDV-a za opremu za bebe.

„Od tada se ništa nije promenilo, a oprema za bebe je i dalje preskupa”, kaže Jasmina Mihnjak, urednica „Bepca”. Na pitanje da li će država rešiti ovaj problem, u „Bepcu” su skeptični zbog niza finansijskih problema sa kojima se roditelji i dalje suočavaju.

„Nije nam jasno kako Ikea koja je subvencionisana od naše države ima skuplje proizvode u odnosu na iste te proizvode iste kompanije u Nemačkoj”, pita Mihnjak. Kao primer navodi da dečja stolica u „Ikei” u Srbiji košta 1.700 dinara, a ista takva u Nemačkoj devet evra ili svega šest na akciji.

„Oprema je i dalje najskuplja u regionu, a roditelji sve češće bebi-opremu kupuju u inostranstvu”, kaže naša sagovornica.

Na pitanje da li su oprema za bebe i dečja garderoba i obuća preskupi u Srbiji, mogao bi bez dileme da potvrdi svako ko ovu robu kupuje kod nas. Već je poznato da se mnogi mladi roditelji za prvo opremanje bebe opredeljuju za kupovinu u Mađarsku jer su cene u njihovim marketima i do 50 odsto niže. Uz povraćaj PDV-a ušteda je ogromna.

Firme koje su trenutno u postupku pred komisijom snabdevaju veliki deo tržišta. „Keprom” tako u Srbiji posluje od 1994. najpre kroz maloprodaju, a od 2001. počinje da se bavi uvozom i distribucijom.

Kako se može videti na njihovom zvaničnom sajtu, uvozi više desetina brendova dečje opreme i garderobe, neke samostalno a pojedine kao poddistributer. Među njima su „Kiko”, „Greko”, „Bejbi miks”, „Dizni”. Druga kompanija koja se našla pod lupom Komisije „Juglob” takođe je uvoznik nekih od poznatih brendova kao što su „Nuk”, „Karters”, „Oškoš”.


Komentari5
2a6c9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Вања С.
Ствар је проста и једноставна.... власници увозничких или заступничких фирми су углавном разни кумови, тетке, тече и други рођаци, пријатељи, школски другови.... зна се кога и чији! Такође стране компаније које долазе се веома брзо "прилагоде" окружењу, што ће рећи пљачкању потрошача. И наравно све то уз сагласностнадлежбих. Да је то тачно, доказ је да на наше тржиште никако да дође компанија "SPAR", који су познати по веома ниским ценама и због којих су у многим земљама "разбили" конкуренцији! Једини "проблем" са овом компанијом је независна пословна политика и несклоност договарању цена! 2008. "ШПАР" је истраживао могућност отварања дистрибутивних центара у Србији (Суботица, Н. Сад, Београд), али су након много проблема (читај политичких уцена и условљавања око цена), одустали!!! Да је тржиште Србије слободно биће доказ кад ова компанија дође, а до тада: Остајте с' Богом, догодине на Космету!
Nikola
Браво за новинаре Политике.
Саша Микић
Код наших ''трговаца''нема никакве економске логике ни морала. Морала због тога што су свесни да су и родитељи, а поготово бабе и деде ''слабе''на децу и да ће купити све што је потребно без обзира на цену. Што се тиче економске логике требало би ваљда да буду свесни да ће им повећани обрт више донети профита него повећане цене. За децу се не купује једанпут или двапут годишње, већ сваког месеца за дете до годину дана, а касније једанпут у два или три месеца у зависности којом брзином дете напредује. Такође ми није јасна логика да дечје ствари, за које се утроши много мање материјала и сати за производњу коштају исто, па и више од истих ствари за одрасле. Нпр. дечје фармерице или дечје ципелице су изузетно скупе у односу на оне за одрасле, иако те исте ће дете носити месец дана и прерасти. Државо реагуј, ако хоћеш повећан наталитет!
Petar
Olos. Ali niko im ne moze nista.
Igor
Umesto novcane kazne koja nije ni 2% od dobitka dobijenim dogovorenim cenama , treba im zatvarati magacine i radnje...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja