Antimonopolska komisija koja je pre nekoliko dana bila u nenajavljenoj kontroli u kompanijama „Keprom” i „Juglob”, zvanično je pokrenula postupak kako bi utvrdila da li su ova dva distributera bebi-opreme prekršila pravila konkurencije. Budući da je reč o dva najveća dobavljača u Srbiji, ovaj postupak će nesumnjivo obuhvatiti i druge kompanije u lancu snabdevanja.
Kako je navedeno u saopštenju Komisije za zaštitu konkurencije, osnovano se sumnja da su ove dve firme potpisivale restriktivne sporazume i dogovarale cene u lancu prodaje, što je povreda Zakona o zaštiti konkurencije. Prema nezvaničnim informacijama, slučaj koji je trenutno pred komisijom sličan je onome sa dogovaranjem cena distributera sportske opreme, zbog čega je komisija, krajem decembra prošle godine, kaznila 15 firmi sa 45,3 miliona dinara.
Uporedo sa postupkom, u toku je i sektorska analiza tržišta bebi-opreme koja je već na početku očigledno pokazala da i te kako ima razloga što potrošači u Srbiji već godinama upozoravaju da su cene opreme za bebe, ali i garderobe i dečje obuće, igračaka, kozmetike, za bar 30 odsto više nego na drugim tržištima.
Portal „Bebac”, koji je još 2013. prvi put upozorio da je oprema za bebe u Srbiji neopravdano skupa, zbog visokih marži i nedostatka konkurencije na tom tržištu, podržava svaku akciju koja ide u prilog smanjenju ekonomske cene roditeljstva.
Reagujući na najnovije aktivnosti Komisije za zaštitu konkurencije, najavljenu analizu celokupnog tržišta bebi-opreme, u „Bepcu” navode da se ovom temom bave već dugo još od perioda kada su se izborili za ukidanje PDV-a za opremu za bebe.
„Od tada se ništa nije promenilo, a oprema za bebe je i dalje preskupa”, kaže Jasmina Mihnjak, urednica „Bepca”. Na pitanje da li će država rešiti ovaj problem, u „Bepcu” su skeptični zbog niza finansijskih problema sa kojima se roditelji i dalje suočavaju.
„Nije nam jasno kako Ikea koja je subvencionisana od naše države ima skuplje proizvode u odnosu na iste te proizvode iste kompanije u Nemačkoj”, pita Mihnjak. Kao primer navodi da dečja stolica u „Ikei” u Srbiji košta 1.700 dinara, a ista takva u Nemačkoj devet evra ili svega šest na akciji.
„Oprema je i dalje najskuplja u regionu, a roditelji sve češće bebi-opremu kupuju u inostranstvu”, kaže naša sagovornica.
Na pitanje da li su oprema za bebe i dečja garderoba i obuća preskupi u Srbiji, mogao bi bez dileme da potvrdi svako ko ovu robu kupuje kod nas. Već je poznato da se mnogi mladi roditelji za prvo opremanje bebe opredeljuju za kupovinu u Mađarsku jer su cene u njihovim marketima i do 50 odsto niže. Uz povraćaj PDV-a ušteda je ogromna.
Firme koje su trenutno u postupku pred komisijom snabdevaju veliki deo tržišta. „Keprom” tako u Srbiji posluje od 1994. najpre kroz maloprodaju, a od 2001. počinje da se bavi uvozom i distribucijom.
Kako se može videti na njihovom zvaničnom sajtu, uvozi više desetina brendova dečje opreme i garderobe, neke samostalno a pojedine kao poddistributer. Među njima su „Kiko”, „Greko”, „Bejbi miks”, „Dizni”. Druga kompanija koja se našla pod lupom Komisije „Juglob” takođe je uvoznik nekih od poznatih brendova kao što su „Nuk”, „Karters”, „Oškoš”.