sreda, 30.09.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
nedelja, 06.05.2018. u 22:00 Olga Janković

Bijenale u znaku performansa

Međunarodna selekcija dolazi iz Velike Britanije, Meksika, Libana, Nemačke, Austrije, Mađarske, a deo autora pokriva prostor bivše Jugoslavije
Рад Неше Париповића, једног од учесника Бијенала (Фото КЦ Панчево)

Pančevo – Gotovo mesec dana i u izmenjenom terminu, od 26. maja do 17. juna, Pančevom će vladati performans, u različitim medijima i očekivano neočekivanim lokacijama kao tema 18. Bijenala umetnosti uokvirenog imenom „Prostorni agens”. Majsko-junski termin osvežava dugovečnu manifestaciju, nekada Pančevačku izložbu jugoslovenske skulpture (PIJS), danas internacionalni hepening širokog okvira, a njegovo novo izdanje biće obeleženo umetničkim performansom, izrazom izuzetno značajnim poslednjih godina.

Selektora Bijenala dr Andrej Mirčev gost istraživač pri Centru za teatrologiju Univerziteta u Berlinu, dugo godina saradnik Galerije savremene umetnosti u Pančevu, otvara za „Politiku” ideju koncepta ovogodišnje manifestacije konstatacijom da čitava savremena umetnička proizvodnja nikada samo ne podražava stvarnost već je na neki način konstituiše, te da Bijenale nije posvećeno samo performansu nego se pruža u tri linije i tri pravca.

Jedan je autorska selekcija transgeneracijskog performansa, drugi se fokusira na pozicije i cirkulaciju na umetničkom tržištu, dok je treći označen pitanjima umetničkih doktorata, edukacije i problema teorije i prakse. Crvena nit koja povezuje te segmente je ideja performativnosti da umetnost sluti i menja određene navike, problematizuje norme i u tom činu konfrontacije zapravo proizvodi neku novu društvenu stvarnost. Ove godine u fokusu je pitanje kako performans utelovljuje i komunicira iskustvo traume, reaguje na određene društvene političke slepe mrlje, odnosno kako se kroz performans verifikuje društveni realitet. Pitamo se kako ćemo onda videti Bijenale?

– Reč je pre svega o doživljaju. Performans treba shvatiti kao niz malih pozorišnih predstava koje su uglavnom monolozi, jednočinke, kratke jezgrovite akcije koje se uglavnom izvode u javnom ili intimnom prostoru, naglasak je na dvosmernom odnosu koji se uspostavlja. On nastaje na raskršću likovnih i pozorišnih umetnosti, kao ovremenjavanje slike koja dobija trajnu dubinu. Unutar toga smo se odlučili da publici ponudimo i nešto konvencionalniju fotografiju dokumentarnog karaktera koja govori kako je određeni performans izgledao, video-radove kao proširenu dokumentaciju, s druge strane inscenirane situacije kroz filmski pristup, tu je i serija crteža, skulptura, slika…, kaže Mirčev, dok će na otvaranju publika dobiti „pravu predstavu” i moći da prisustvuje nekolicini performansa.

Međunarodna selekcija dolazi iz Velike Britanije, Meksika, Libana, Nemačke, Austrije, Mađarske, a deo autora pokriva prostor bivše Jugoslavije, insistirajući na odnosu koji umetnici sa tih prostora svojim performansima ispostavljaju spram kompleksa raspada i trauma, neostvarene revolucije, izneverenih očekivanja… zajedno: preko trideset autora nudi širu sliku stvarnosti. Biće kao i na ranijim izdanjima „angažovani” i najrazličitiji prostori, od Galerije savremene umetnosti, Narodnog muzeja Pančevo, kao prostora normative istorije u kojem će biti inscenirane pozicije, sve samo ne muzealne. Aktiviraće se i sale Studentskog doma i nekada popularnog bioskopa „Vojvodina”, novi ambijent „Galerije Bate Mihailovića”, ali i pančevačka novogradnja u centru grada.

– Bijenale je pre svega važno jer pančevačkoj publici omogućava susret sa, u tom trenutku, aktuelnim umetničkim stremljenjima. Držimo ga u jednom savremenom ruhu, a trendove apliciramo na specifičan lokalni kontekst. Čini mi se da je ono poligon da se vidi ono što je najaktuelniji presek umetničke prakse, kao ogledalo u vremenu, matira goruće probleme koji se tiču zajednice – položaja žene i određene tabue vezane za žensku seksualnost, bratoubilački rat u Jugoslaviji, klerikalizaciju i fašizaciju društva i naposletku tranzicijske procese, zaključuje dr Andrej Mirčev.

Komentari2
80e33
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

GoraN
Svidja mi se prilozena fotografija. Dobra je na nekoliko nacina.
Sasa Trajkovic
Iako nisam ljubitelj " savremene " umetnosti koja se svojom koncepcijom odvaja od svoje suštine LIKOVNOSTI i prelazi u sferu tehnologije, informatičkog društva i digitalnih medija zaboravljajući da je u svima njima osnova upravo SLIKA moram da pohvalim ideju i internacionlni pristup jer umetnost NE poznaje granice čak naprotiv ih ruši a umetnost je upravo most koji spaja kulture i civilizacije to je NAŠ prozor u svet.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja