utorak, 19.03.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:46
71. KAN

Kanski festival u znaku promena

Početak sa novim filmom Asghara Farhadija, ukinute novinarske projekcije, selfiji i „Netfliks”, srpski film „Teret” u nezavisnom programu „15 dana autora”
Autor: Dubravka Lakićnedelja, 06.05.2018. u 22:00
Званични плакат 71. Канског фестивала (Фото Прес служба Канског фестивала)

Argentinsko-španskim filmom „Svi znaju” („Everybody Knows”) dvostrukog iranskog oskarovca Asghara Farhadija, sa Penelope Kruz i Havijerom Bardemom u glavnim ulogama, sutra veče svečano počinje 71. Kanski festival koji je ove godine sav u znaku promena. Jedna od njih je upravo sam dan otvaranja. Festival do sada nikada nije bio otvaran u utorak, na dan koji prema praznoverju nije pogodan za započinjanje posla.

Kako bilo tek u konkurenciji za „Zlatnu palmu” ove godine je 18 filmova o čijim vrednostima će odlučivati žiri na čelu sa predsednicom, australijskom glumicom i takođe dvostrukom oskarovkom Kejt Blančet. Srpski film „Teret” Ognjena Glavonića prikazuje se u nezavisnom paralelnom programu „15 dana autora” koji ove godine slavi jubilej – 50 godina od osnivanja one burne 1968. godine, kada su ga Godar i društvo započeli u znak protesta i solidarnosti sa pariskim studentima i demonstrantima. Ipak, kako je Glavoniću „Teret” debitantski igrani film, stekao je pravo da se takmiči za zvaničnu kansku nagradu „Zlatna kamera”...

Šta to sve donosi novi Kan? Kao prvo – posle sedam decenija ukidaju se pres projekcije! Filmski kritičari i novinari sada će moći da gledaju filmove samo tokom zvaničnih, večernjih premijera ili dan posle istih. Uveden je embargo na slanje tekstova sa mišljenjem o filmovima tokom i sat vremena posle zvaničnih premijera koje su tradicionalno uvek kasnije poslepodne i noću. Drugim rečima, svi oni koji rade i izveštavaju za dnevne novine i ostale dnevne medije biće u velikom problemu. Još kada se na to doda i stalna bezbedonosna kontrola sa pretresima na svim ulazima i prilazima „radnim mestima” dnevnih izveštača, ovogodišnji Kan će pripadnicima medija prirediti dodatni stres.

Ove nove mere festivalski čelnik Tjeri Fremo objašnjava potrebom „sprečavanja stvaranja pozitivne ili negativne atmosfere oko nekog filma koju novinari često pokrenu još tokom dana, posle novinarskih projekcija, što sve dočeka ekipu filma na večernjoj, zvaničnoj projekciji”. Fremo je verovatno hteo da kaže da već dugo trpi kritike producenata filmova koji već nekoliko godina ukazuju na to da im „tviteraši”, „blogeri” i ostali internetski ovisnici „kvare posao” time što se negativno oglašavaju pre stupanja autora i glumačke ekipe na crveni kanski tepih. Fremo je rešenje problema, evo, pronašao u ukidanju jutarnjih i dnevnih novinarskih projekcija. A mogao je jednostavno samo da ukine akreditacije „internetdžijama” ili da ih po značaju akreditacije samo niže rangira (po prioritetu i značaju inače postoji pet vrsta akreditacija).

 Druga promena koju je Fremo obelodanio odnosi se na zabranu selfija. Neće biti više slikanja mobilnim telefonima na crvenom tepihu i festivalskim dvoranama. Treća „istorijska” promena je – nema više filmova u produkciji „Netfliksa” u kanskim programima. Odnosno, filmovi koji se ne prikazuju u bioskopima imaju zabranu učešća na festivalu, na kojem i inače ni jedan film koji nema  unapred obezbeđenog francuskog distributera ne može da priviri. „Netfliks” je na ovakvu odluku Kana uvređeno reagovao, prebacivši festivalu da ga je u eri modernih tehnologija pregazilo vreme. Šta će Kanskom festivalu doneti budućnost, videćemo...

Što se tiče takmičarskih filmova, njih najvećim delom potpisuju stari kanski poznanici: od Žan Lik Godara čiji je film „Ludi Pjero” iz 1965. sa Žan Pol Belmondom i Anom Karinom poslužio kao inspiracija za ovogodišnji plakat festivala, preko Đija Žang Kea, Hiorokazua Kore Ede, Pavela Pavlikovskog, Kristofa Onorea, Stefana Brizea, Spajka Lija, Dejvida Roberta Mičama, Matea Garonea do Kirila Serebrenikova i Džafara Panahija. I Serebrenikov i Panahi se svaki u svojoj zemlji već duže nalaze u kućnim pritvorima (Serebrenikov je osuđen za finansijsku prevaru, a Panahi iz političkih razloga) te je njihov dolazak u Kan sasvim neizvestan. Zbog toga je festival i Rusiji i Iranu uputio pismo apela da se autorima dozvoli dolazak na festival. Odgovor još nije dobijen.

Nije još dobijen ni odgovor, odnosno sudska odluka, na tužbu koju je slavni producent Paolo Branko podigao kada je obelodanjeno da je film Terija Gilijama  „Čovek koji je ubio Don Kihota”, rađen inače u njegovoj produkciji, odabran za zatvaranje Kana 19. maja bez njegove saglasnosti. Očekuje se da će odluka suda biti poznata danas ili tokom narednih dana, a ako bude u korist Paola Branka, Tjeri Fremo će biti u problemu ukoliko do sada nije spremio rezervnu varijantu.

Na Kanski festival posle nekoliko godina izgnanstva vraća se i kultni danski reditelj Lars fon Trir čiji se film prikazuje van konkurencije. Kan će ugostiti i legendarnog Vima Vendersa sa dokumentarnim filmom o papi Franji nazvan „Čovek od reči”, kao i novi nastavak „Ratova zvezda” u režiji Rona Hauarda, koji se takođe prikazuju van konkurencije...

Sve u svemu, Kanski festival će i ove godine biti uzavrelo, stresno i skupo mesto za život i rad. Takav je Kan, još uvek najbolji i najznačajniji filmski festival na svetu.


Komentari1
adce1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Sasa Trajkovic
A kakva je to promena? konceptualna, formalna, suštinska ...? Bojim se da mi NE živimo svetu promena već ZABLUDA da se menjamo.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja