utorak, 15.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 17:26

BiH nespremna za auto-put Sarajevo–Beograd

Iako u Srbiji i Turskoj postoji volja da se izgradi saobraćajnica, RS i FBiH još ne mogu da se dogovore o potencijalnoj trasi njenog prolaska
Autor: Mladen Kremenovićutorak, 08.05.2018. u 22:00
Коридор Пет Ц у БиХ (Фото: ЈП Ауто-цесте Федерације БиХ)

Od našeg stalnog dopisnika
Banjaluka – Najavu početka izgradnje auto-puta Sarajevo–Beograd već za narednu godinu mediji u BiH dočekali su s konstatacijom da su Srbija i Turska spremne za ovaj „projekat prijateljstva” – prvi put pomenut još pre oko dve godine – ali uz pitanje da li će za to biti spremna i Bosna i Hercegovina.

Ovde se, naime, i dalje čuju stare dileme, pa je još neizvesno hoće li zvaničnici dva entiteta uspeti da pronađu dogovor kuda bi u delu kroz BiH trebalo da ide trasa puta kojim bi bile uvezane dve najslabije povezane zemlje regiona, a kojim bi bila zadovoljena infrastrukturna potreba stara nekoliko decenija.

Do izgradnje putnog prstena, kako je nazvana zamišljena kružna deonica, i jeste došlo u nemoći određivanja jedinstvenog stava dva entiteta o izboru trase.

Sarajevo je insistiralo na trasi preko Tuzle, Brčkog i Bijeljine, a Banjaluka na sasvim drugom smeru – preko istočnog dela RS, to jest preko Višegrada. Na kraju je turski predsednik Redžep Tajip Erdogan, kako su to prepričali učesnici januarskog sastanka, navodno rekao da se onda grade – obe trase.

No, nesporazumi koji i dalje postoje odnose se na onu deonicu čija je izgradnja planirana preko Višegrada. Republika Srpska podseća na vlastitu saobraćajnu strategiju usaglašenu sa Okvirnom transportnom strategijom na nivou BiH, koja predviđa da trasa do Višegrada ide preko Sokoca i Rogatice, u prevodu – naseljenim krajevima istočnog dela RS, što se u Banjaluci vidi kao pomoć razvoju tog uglavnom manje razvijenog dela RS.

Iste namere, očito, imaju i u Federaciji BiH, entitetu kom je, kako zasad stvari stoje, uslišena želja izgradnje one deonice koja treba da ide preko Tuzle, ali bi u Sarajevu trasu načelno zamišljenu da ide preko Višegrada najradije usmerili – preko Goražda. U tom bi slučaju auto-put, ili brzi put, zaobišao naseljene delove RS, ali bi obuhvatio više gradova u FBiH. No, utisak je da, iako RS redovno podseća na strateške saobraćajne dokumente, ipak s dozom opreza govori o ovom projektu, dok su zvaničnici u Sarajevu povezivanje s Beogradom nazvali najvažnijim strateškim projektom, odmah posle Koridora 5C.

Da bi model finansiranja, koji je zvaničnicima u BiH i dalje nepoznat, mogao dobrim delom uticati i presuditi kada je reč o izboru trase, sluti se i iz izjave Ismira Juska, ministra transporta i komunikacija BiH, koji je „Nezavisnim” potvrdio da će delegacija iz Turske najverovatnije u narednih mesec dana doći u Sarajevo, kada će konačno biti definisani uslovi za izgradnju auto-puta Sarajevo–Beograd. Kaže da se i dalje ne zna konačni model finansiranja, ali da će projekat, uključujući oba kraka auto-puta od Sarajeva preko Tuzle i preko istočne BiH, ukupno koštati oko tri milijarde evra, mada to još nije zvanična suma. Iz Srbije su naveli kako su sva rešenja do kojih se dođe u BiH prihvatljiva.

Ministarstvo saobraćaja i veza RS podržava realizaciju infrastrukturnih projekata, ali podseća na to da su entiteti nadležni za transportnu infrastrukturu, pa će RS u skladu s usvojenim planskim i strateškim dokumentima odlučivati o izgradnji i realizaciji svih projekata na svojoj teritoriji. „Okvirna transportna strategija BiH predviđa izgradnju brzog puta na trasi Istočno Sarajevo – Sokolac – Rogatica – Ustiprača – Višegrad – granica Republike Srbije kao spoj Koridora 5C i Koridora 10, kao i izgradnju auto-puta Doboj–Vukosavlje–Brčko–Bijeljina – granica s Republikom Srbijom, te izgradnja brzog puta preko Bijeljine, Zvornika i Sokoca, koji će se spajati s brzim putem Sarajevo–Vardište”, rekli su medijima u ovom ministarstvu.


Komentari8
dfada
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

dijaspora
Federacija po obicaju hoce da sve bude po njihovom I da ovim putem povezu sve svoje gradove. Politicki putevi su proslost . Hrvatska je napravila puteve na kredit, koji su dovoljno prometni samo 3 mjeseca godisnje. Cjelokupna putarina koja se naplati nije ni trecina kreditnih obaveza , gubici su ogromni, a putevi trebaju odrzavanje. Ko ce to da placa u Bosni, u kojoj malo sta radi? I kakav tuzlanski okrug? Pa tamo nista ne radi. Sva teska industrija je propala, a I ona koja radi je u gubitku.
Ivo Mušić
Napraviti tako da se izvuče lova iz EU. Što je njima milijarda?
Milos
Zasto? Zar ih ne izdrzavamo vec dovoljno? Prvo su izgubili rat, onda su unistili privredu, pa su se skoro svi preselili ovde, pozaposljavali decu u firmama gde im rade saplemenici. Ta ista preduzeca su naravno unistili. Neka hvala... posto su najvecu Srbi, neka lepo zive izolovani u svojoj tvoreveni. Mogu da uzivaju u ,,pravoslavnoj ekonomiji" koju su napravili.
Milan Banjac
Sram te bilo, da nije bilo Srba iz Bosne, sad bi ,,kahvu,,ispijao u beogradskom pasaluku. Cast pojedincima, ali lako je biti srbin u Srbiji. Eto, idi brani sveto nam Kosovo, ili ces cekati da mi iz Republike Srpske dođemo u pomoć.
Preporučujem 28
Ivan
Nisu ONI izgubili rat, vec ih je Sloba, koga smo MI glasali, izdao. Ostalo ne vredi komentarisati!
Preporučujem 74
Milojko
Nek naprave put sa Srpskom.
Željko
Etno-nacionalni princip trasiranja puteva po kojem se zaobilazi najveći, ekonomski najjači i najmnogoljudniji tuzlanski kanton i grad Tuzla u sva tri planirana autoputa u BiH. Nikada ovi prostori nisu vidjeli veću kugu od nacionalizma.
Dragan
"Željko", nema tu nikakvog etno-nacionalnog principa. Radi se o prostoj ekonomskoj logici. Puteve treba graditi tamo gde će se njima neko voziti. Između RS i Srbije se ljudi maksimalno voze i tu je saobraćaj veliki. Između FBiH i RS (i dalje ka Srbiji) je saobraćaj minimalan i odvija se samo tamo gde ga građani dva entiteta ne mogu izbeći. Dakle graditi puteve koji bi zvrjali prazni, jer nema saobraćaja na tim pravcima, samo zato da se ne bi bilo "etno-nacionalista" je zaista "kuga od nacionalizma" prema tvom sopstvenom opisu. Obrnuto, graditi puteve tamo gde narodu treba je ekonomski racionalno i pametno. O tome se ovde radi, a ne o nacionalizmu. A to što nema saobraćajne razmene između prostora na kojima žive razne nacije je po nekima šteta, ali to je nepobitna činjenica koju nikakav prazan autoput neće ispraviti. To se ispravlja drugim metodima pomirenja i saradnje. Ali to će još dugo potrajati.
Preporučujem 27

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja