subota, 23.06.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:15

Erdogan nije uklonio dileme oko puta Sarajevo–Beograd

Osim trase, ni način finansiranja još nije preciziran, sem što je rečeno da će oko 80 odsto biti pokriveno kreditom
Autor: Mladen Kremenovićutorak, 22.05.2018. u 21:21
Коридор 5Ц у БиХ (Фото: Јавно предузеће „Аутоцесте Федерације БиХ”)

Od našeg stalnog dopisnika
Banjaluka – Kako je pre nekoliko meseci i pominjano, turski predsednik Redžep Tajip Erdogan doneo je u Sarajevo i neke pojedinosti u vezi s planovima za izgradnju auto-puta Sarajevo–Beograd. No, celu zamisao prate i neke nedoumice u pogledu trase, koje, izgleda, još nisu razrešene, a poznate su još od najave moguće izgradnje.

Dva entiteta u BiH, naime, nikako ne uspevaju da se dogovore o budućoj trasi. U Sarajevu, sem insistiranja na trasi preko Tuzle, Brčkog i Bijeljine i dalje do Beograda – koja je načelno prihvaćena – zahtevaju da i onaj južni pravac, koji treba da ide preko Višegrada, bude usmeren preko Goražda. Za Republiku Srpsku je to neprihvatljivo, pa podsećaju na usvojene strateške dokumente u kojima je predviđena izgradnja auto-puta od Istočnog Sarajeva, preko Sokoca i Rogatice, do Višegrada.

Dileme su primetne i posle Erdoganovih poruka u Sarajevu, gde su prilikom posete turskog predsednika nadležni ministri potpisali pismo o namerama koje se odnosi na izgradnju te saobraćajnice.

Na poseban status „puta mira” ukazao je i Erdogan u Sarajevu, podsetivši na to da je za njegovu izgradnju uključen trojni mehanizam Srbije, BiH i Turske, navodeći potom i to da će izgradnja te saobraćajnice imati poseban značaj. Turski predsednik je rekao da je projektovani nivo od tri milijarde evra, te da će za to biti neophodna i podrška Eksim banke, pojasnivši da će direktna investicija biti između 15 i 20 odsto, a ostalo kredit.

Posle sastanka delegacija dve zemlje Bakir Izetbegović, bošnjački član Predsedništva BiH, pojasnio je da studija nije baš najoptimističnija u pogledu južnog kraka auto-puta, pa će se, kako je rekao, najverovatnije ići na varijantu – brzog puta. Tender bi, sudeći po najavama iz Sarajeva, trebalo da bude raspisan već na leto i tada će, rečeno je, biti određeni i graditelji auto-puta.

Detalje o kreditu za izgradnju dve deonice brzog puta – preko Tuzle i Višegrada – pokušaće što pre iz Turske da dobije ministar transporta i komunikacija BiH Ismir Jusko, to jest o kakvom kreditu je reč, koji su uslovi, na koliko godina, sa kolikim grejs periodom. Navodeći da u javnosti postoji zabuna oko toga da li će biti građen brzi put ili auto-put, Jusko je rekao da će zapravo obe deonice, i preko Tuzle i Višegrada, biti brzi putevi jer frekvencija vozila ne prelazi 10.000 automobila.

Iz Srpske podsećaju na to da je nadležnost za saobraćaj na entitetima, a ministar saobraćaja i veza RS Neđo Trninić kaže da pismo o namerama nema nikakvu težinu dok ne bude postignut dogovor sa Srpskom. On dodaje da RS u strateškim dokumentima ima definisane projekte za auto-put prema Beogradu, a jedan od projekata se odnosi na izgradnju auto-puta od Istočnog Sarajeva, prema Sokocu, zatim Rogatici, Višegradu do granice sa Srbijom.

Predsednik Republike Srpske Milorad Dodik rekao je da gotovo ništa nije poznato kada je reč o izgradnji auto-puta Beograd–Sarajevo, jer se ne zna iz kojih sredstava će biti građen. Dodik podseća da je Erdogan pre nekoliko dana govorio o kreditu, ali ne i kakav je kredit u pitanju. „Ništa od toga nije poznato, a priča se kao da je taj auto-put gotova stvar”, rekao je Dodik novinarima u Banjaluci. Dodao je i da je u prostornom planu RS odavno utvrđeno da je prioritet izgradnja auto-puta Banjaluka–Bijeljina – granica sa Srbijom, a drugi važan projekat je izgradnja auto-puta od Višegrada do Istočnog Sarajeva.

„Ne radi se o turskoj donaciji, kako su svi verovali, a kredit ako bude prihvatljiv – apliciraćemo, a ako ne – naći ćemo neke povoljnije izvore”, istakao je Dodik.


Komentari6
23e6a
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Радомир М. Мисаљевић
Репарација.
Goran
Kome samo trebaju ovakvi projekti,od kojih ni Srbija ni RS nemaju nikakve koristi.
Milos
Kako smo mi naivni to je strasni.Erdogan je sve pricao i radio samo zarad izborne kampanje i ostanka na vlasti.Naravno do povezivanja Srbije i Bosne mu i nije nesto stalo.A ako mi koji zivimo na ovim prostorima nemozemo da napravimo nekakav put, nego vise verujemo Istambulu onda smo jadni i ne zasluzujemo nista bolje nego da nas zavlace i iskoriscava kako ko stigne.
milan
Mozda bi trebalo razmotriti dve varijante puta. Jedan put od Sarajeva do Beograda a drugi od Beograda do Sarajeva. U svakom slucaju Istambul ce biti na trasi a mozda i Carigrad. Nije bas usput ali tako se namestilo.
KoRektor
Jedan pravac treba da bude Zelena transverzala, a drugi je namenjen onima kojima se vise svidjaju neke druge boje.
Preporučujem 6
Milan drugi Prvorođeni
@milane....potpuno se slažem s vašim komentarom i još bih samo nadodao da je stvarno šteta što se ne razmatra i varijanta preko....Konstantinopolja!
Preporučujem 21

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja