nedelja, 18.04.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
nedelja, 27.05.2018. u 22:00 Marijana Avakumović

Štete od rupa na putevima mere se desetinama miliona dinara

Ove godine sedam vozača tražilo obeštećenje i isplaćeno im je 11,8 miliona dinara
Бранислав Кнежевић

Vozači su u poslednje dve godine podneli 23 tužbe zbog rupa na drumovima koje su prouzrokovale oštećenja na njihovim automobilima. Tokom prethodne godine obeštećeni su sa 50,76 miliona dinara, a u ovoj sa 11,8 miliona dinara, s tim što je ove godine bilo samo sedam pritužbi.

– Građane koji nam se obraćaju zbog naplate štete koju su pretrpeli zbog udarnih rupa ili drugih oštećenja na putu,  usmeravamo na preduzeća za puteve koja su odgovorna za redovno održavanje državnih puteva. Ona su u obavezi i da nadoknade građanima štetu nastalu eventualnim neodgovarajućim održavanjem – kažu u „Putevima Srbije”.

Britanci su, na primer, u prva četiri meseca 2018. podneli 4.200 zahteva za odštetu što je više nego tokom cele prošle godine. Tamošnjim vozačima zbog epidemije udarnih rupa na putevima isplaćuju po milion funti mesečno.

Ili su naši putevi bolji, u šta je teško poverovati, ili će pre biti da naši vozači izbegavaju da teraju mak na konac i podnose odštetne zahteve. Jer svi znaju da je borba sa  birokratijom mukotrpan posao. Mali broj pritužbi nije sigurno pokazatelj da su naši putevi savršeni niti da su naši vozači zadovoljni srpskim drumovima. Ni „Putevi Srbije”, preduzeće koje njima gazduje nije zadovoljno kako izgledaju.

– Nedovoljno ulaganje i nedostatak novca doveli su do toga da je mreža puteva ispod zadovoljavajućeg stanja. Jedan od parametara koji govori o kvalitetu puteva jeste indeks ravnosti (IRI). Kreće se u rasponu od nula do šest, a prosečan indeks ravnosti u Srbiji je oko četiri – naglašavaju u „Putevima Srbije”.

Za održavanje puteva im je potrebno 30 milijardi dinara, odnosno 150 miliona evra godišnje, a u poslednjih pet godina su ulagali po 17 milijardi dinara, odnosno 250 miliona evra.

Isti problem muči i daleko bogatiju Britaniju.

– Putevi su nam nacionalna sramota. Budžeti lokalnih samouprava su toliko stegnuti da nemaju resurse za održavanje puteva – tvrdi Dženet Konor, direktorka AA osiguranja.

Ministarstvo saobraćaja Velike Britanije je u martu obezbedilo dodatnih 100 miliona funti za sređivanje udarnih rupa, ali stručnjaci tvrde da britanskim putevima godišnje fali 556 miliona funti za tu svrhu.

Međutim, „Putevi Srbije” imaju još jedan problem, koji čini se drugi nemaju. Godišnja vrednost ukradenih, oštećenih i uništenih saobraćajnih znakova, putokaza i ostale signalizacije iznosi 120 miliona dinara.

– Godinama imamo problem sa nesavesnim građanima koji uništavaju saobraćajnu signalizaciju i opremu na putnoj mreži, bilo da se radi o fizičkom uništavanju znakova bilo o ispisivanju grafita po znacima ili zidovima za zaštitu od buke. Radi ilustracije, samo za jednu noć na deonici auto-puta Ljig–Preljina ukradeno je žičanog pletiva u dužini od gotovo 2,5 kilometra, a na deonici auto-puta Novi Sad – Subotica kod Vrbasa, takođe za jednu noć, ukradeno je oko dva  kilometra žičane ograde – navode u „Putevima Srbije”.

Neprekidno se, kažu, krade žičano pletivo na deonicama auto-puta Doljevac–Leskovac, Smederevo – Velika Plana – Batočina, na Obilaznici oko Beograda (deonice Dobanovci–Batajnica i Surčin–Obrenovac).

Krade se čak i zaštitna ograda mostova, nadvožnjaka, natputnjaka i drastičan primer toga je krađa koja se dogodila na deonici obilaznice oko Beograda od Dobanovaca do Batajnice.

Oni navode da cena jednog saobraćajnog znaka (koji se postavlja na auto-put) iznosi više od deset hiljada dinara, cena nosača – cevi (na koju se postavlja znak) iznosi najmanje hiljadu dinara, na šta treba dodati i cenu ugradnje –postavljanja znaka.

– Radi poređenja, ako uzmemo u obzir da cena presvlačenja (asfaltnog kolovoznog zastora) na jednom kilometru puta u proseku košta oko 10 miliona dinara, možemo zaključiti da bismo godišnje mogli da rehabilitujemo 12 kilometra puta za iznos utrošenog novca za zamenu ukradene ili postavljanje nove, umesto oštećene saobraćajne signalizacije i opreme – navode u „Putevima Srbije”.

Iako „Putevi Srbije” već godinama konstantno apeluju na građane, broj krađa je konstantan ili je u blagom porastu.

Oni redovno podnose krivične prijave nadležnim organima protiv poznatih ili nepoznatih počinilaca.

Komеntari3
96262
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dragan Jaćimović
Бесмислено је да се ми Срби жалимо једни на друге, кад јако добро знамо какви смо као људи и као народ...
Branislav A. Boskovic, dipl. inz. elektrotehnike
Имали су они од кога да у другој половини 20 века да науче све марифетлуке. Али бирамо их па боље да се уразумимо на следећим приликама, на изборима. Ред је више да се опаметимо.
Nikola Nesic
Racunica je jednostavna, u Srbiji za odrzavanje puteva je potrebno nesto manje od 250 MEUR, na raspolaganju je nesto oko pola tog iznosa. Novac od goriva ide za druge potrebe, ovaj problem se gura pod tepih.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja