četvrtak, 14.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:55

Srušen „Eplov” san o „ajfonu” među automobilima

Pregovori o stvaranju električnog vozila kojem uopšte ne bi bio potreban šofer nisu se završili po želji kalifornijske kompanije
Autor: Jelena Kavajanedelja, 27.05.2018. u 22:00
Елек­трич­ни ауто­мо­би­ли на пу­ње­њу (Фото Пиксабеј)

Američka kompanija „Epl” dugo je pokušavala da nađe partnera s kojim bi napravila električno vozilo s potpuno autonomnim  upravljanjem, ali joj nije polazilo za rukom da među samoupravljajućim automobilima bude ono što je „ajfon” među smartfonima.

Sada je, saznaje „Njujork tajms”, sklopila partnerstvo s „Folksvagenom” pošto su je pre toga odbili Be-Em-Ve i „Mercedes”, ne pristajući da američkom gigantu daju kontrolu nad podacima kupaca i dizajnom. Prema izvorima koji nisu želeli da im se pominje ime, dogovor je da „Folksvagenov” novi kombi „transporter T-6” „Epl” pretvori u samoupravljajući šatl za prevoz radnika. Iz detalja koje navode upućeni izvori jasno je da je srušen „Eplov” san o sasvim novom proizvodu koji će iz korena promeniti iskustvo vožnje kao što je „ajfon” promenio značenje reči telefon.

Kompanija koju je posle smrti Stiva Džobsa 2011. preuzeo Tim Kuk kao jedan od najvećih poslovnih ciljeva već četiri godine ima program autonomnih vozila, ali nije javno spominjala da pregovara sa nemačkim automobilskim gigantima i da ti pregovori ne idu glatko. Zbog problema u ovom sektoru, koji je zbog nejasne koncepcije napustilo hiljadu radnika, „Epl” je zaostajao u sve oštrijoj trci u tome ko će biti lider u budućnosti bez vozača za volanom.

Guglov „Vejmo” i mnogi startapi već godinama testiraju autonomna vozila na javnim putevima, uglavnom na američkom zapadu. Ni oni ne prolaze bez teškoća, jer i najmanja nezgoda ovakvih vozila izaziva veliku pažnju javnosti, uz pitanja da li je tehnologija dovoljno napredovala.

„Uber” se bavi posredovanjem u usluzi prevoza, ali mu budućnost zavisi od samostalnih vozila jer ovako nema profita (prošlu godinu završio s gubitkom od 4,5 milijardi dolara). Ove sedmice je, međutim, objavio da zaustavlja testiranje autonomnih vozila u Arizoni i otpušta 300 radnika posle nesreće u kojoj je jedno od njih nedavno usmrtilo biciklistkinju. Istraga je pokazala da su zakazali i senzori i čovek koji je sedeo za volanom.

„Eplov” projekat počeo je ambiciozno 2014. idejom da kompanija sopstvenim proizvodom napravi bum na tržištu luksuznih automobila koji bi više ličili na dnevnu sobu, sa prednjim i zadnjim sedištima okrenutim jedna prema drugim. Ljudi koji su bili uključeni u planove brzo su shvatili da neće biti lako dizajnirati i napraviti ključne delove novog proizvoda koji je po prvobitnoj zamisli trebalo da se pravi u „Eplovoj” fabrici na jugu SAD. Brzo se prešlo na potragu za partnerom koji bi isporučivao proizvod, ali po dizajnu kompanije iz Kupertina. Na kraju se došlo do toga da partner samo koristi „Eplov” softver i senzore.

Pedesetak „Eplovih” vozila koja trenutno po američkim putevima testiraju autonomnu vožnju u ograničenom obimu zapravo su japanska „leksus” terenska vozila (deo „Tojote”), opremljena senzorima, ali „Leksus” nije zvanično partner.

Kuk je, prema navodima „Njujork tajmsa”, od 2014. pregovarao sa Be-Em-Veom, jer kao i mnogi „Eplovi” direktori vozi automobil prestižnog nemačkog proizvođača. Zapelo je oko toga što nijedna kompanija nije htela da prepusti onoj drugoj odnose sa kupcima, a sličan problem je iskrsao i sa „Mercedesom”. U opticaju su bila još neka imena, uključujući „Nisan”, „Meklaren” i kineskog proizvođača Bi-Vaj-Di auto, ali čekali su navodno na atraktivnijeg partnera. Na kraju je to ispao „Folksvagen”, kojem će ovo biti šansa da sustigne konkurenciju u segmentu samovozećih automobila i da se oporavi od skandala zbog varanja oko emisije štetnih gasova.

Trenutno se u jednoj laboratoriji blizu Torina u Italiji, kojom upravlja „Volskvagenova” ćerka firma „Italdizajn”, planira rimejk kombija „transporter T-6” kao električnog vozila bez vozača. Točkovi i šasija ostaju isti, a „Epl” će zameniti mnoge komponente, uključujući komandnu tablu i sedišta. Takođe dodaje kompjutere, senzore i veliku bateriju za električna vozilo. Kada vozilo bude završeno, a plan je do kraja ove godine, prevoziće radnike između dva „Eplova” kompleksa u Silicijumskoj dolini, mada su navodno male šanse da će biti gotovo u predviđenom roku. 


Komentari3
b61f9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Ivan
Svajcarska i Norveska su vodece zemlje gde se voze elektricni auto. Eplov pokusaj verujem da nece proci jer su tu veci „ igraci“ nego Epl . Tesla je sigurno najbolji elektricni, auto ali i ta Firma radi sa pozitivnom NULOM
Krle
Vec su u pregovorima sa Engleskim Lotusom koji je napravio prve prototipove za Tesla automobile.
Стеван
Није Лотус правио прототипове за Теслу него је понудио комплетнушасију са модела Ексиџ , малог динамичног двоседа кабриолета са централним мотором . Разлог што је Тесла узео ту шасију је у томе што је лагана , и што има супериорно држање аутомобила на путу ( а један од разлога је што је лагана ) . Нису могли да се обрате неком другом , јер у ово геј време , сви остали аутомобиле су на клише . Тојота је имала МР2 али га је угасила МГ је имао исто неки такав ауто али цео МГ је угашем . Сада је поента да аутомобили имају велики екран и да можеш да пуниш телефон и да се качиш на нет , а није битно каква је механика , али је ауто јединствен у решењима . Битно је само да се продаје масама .
Preporučujem 6

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja