subota, 11.07.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
petak, 01.06.2018. u 08:30
ISHRANA

Urma – slast sa palme

(Фото Пиксабеј)

U arapskom svetu postoji bezbroj upotreba za ovo voće: od slatkiša, dodatka jelima, pudinga, dodatka hlebu, namaza, sirupa, sirćeta i bezalkoholnih pićaUrma je plod stabla datule, odnosno urmine palme (lat. Phoenix dactylifera). To je najpopularnije voće zemalja severne Afrike i Bliskog istoka koji su i najveći uzgajivači na planeti. Drvo datule je čak zastupljeno i na nacionalnom grbu Saudijske Arabije. U arapskom beduinskom jelovniku, urme se jedu u kombinaciji sa kamiljim mlekom, i to je njihova glavna hrana.

Postoji mnogo vrsta palme datule, pa tako i urme, različitih boja od jarkocrvenih do jarkožutih i one mogu biti mekane, srednje suve ili suve. Od vrste zavisi koliko urma sadrži glukoze, fruktoze i saharoze.

Datula odnosno urmina palma je sinonim za oazu, gde ova biljka takođe uspeva i pruža utočište putnicima kroz pustinju. Savremene plantaže datula nisu ostavljene na milost i nemilost prirodi, već se planski podižu i eksploatišu. Suve i meke urme mogu se jesti kao sveže (sa košticom) ili bez koštice umesto kojih je ubačen badem, orah, kandirano voće, marcipan, tahini ili krem sir. U arapskom svetu postoji bezbroj upotreba za urme: od slatkiša, dodatka jelima, pudinga, dodatka hlebu, namaza, sirupa, sirćeta i bezalkoholnih pića. Kada se muslimanski post ramazan završi, obično se prvo jedu urme.

Nutritivno gledano, urme sadrže obilje neophodnih hranjivih materija i odličan su izvor kalijuma, magnezijuma, mangana, gvožđa i fosfora. Ono što je takođe bitno jeste prisustvo minerala u tragovima: bora, bakra, selena i cinka. Uopšteno gledano, urma ima kalorijsku vrednost od 282 kilokalorije / 100 g, što znači da je jedna od najkaloričnijih voćki. Urme su pune šećera, naime, od 100 grama na ugljene hidrate otpada 75 g – šećeri su 63 g, dok su dijetna vlakna 8 g. Masti gotovo da i nema, a belančevina takođe, svega 2,5 g. Na vodu otpada oko 20 g. Od vitamina urme sadrže gotovo isključivo kompleks Be vitamina. Glikemijski indeks urmi zavisi od vrste, pa tako kalas ima 35,5, barhi 49,7, boman, 30,5.

U zimskom periodu imamo veliki izbor uvoznog voća, pa često u trgovinama možemo naći i suve urme. Ponekad volimo da se osladimo njima, a sada znate i šta sadrže. Ako ste na dijeti, predlažem vam da urme preskočite, jer su krcate šećerima i energijom. Ostalima savetujem da ne preteruju, jer umerenost je vrlina.

Jasna Vujičić, nutricionista
www.nadijeti.com

Komentari1
3da3b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

ivan bošković
Uz to, koliko se sećam iz jedne knjige o ishrani, banane i urme su jedino ph alkalno a ne kiselo voće.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja