nedelja, 21.10.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 13:49
10 PITANjA O TURIZMU

Pazite kod koga uplaćujete aranžman

Procenjuje se da će ove sezone milion putnika odmor provesti van granica naše zemlje, a evro po osobi, dnevno, mali je iznos kojim turista sebe čuva od rizika plaćanja velikih troškova u slučaju bolesti ili povrede na letovanju
Autor: Dana Stankovićsubota, 02.06.2018. u 08:15
Никуд без здравственог осигурања (Фото Пиксабеј)

Srbi vole da putuju, ali se usled ekonomske krize najpre odriču putovanja kao stavke koja spada u luksuz. Da je životni standard, za nijansu, ipak, sigurniji ove godine ukazuju i, za sad preliminarni, podaci Nacionalne asocijacije turističkih organizacija Srbije „Juta” da su već sredinom maja, mnogi naši građani izabrali destinacije na kojima će provesti godišnji odmor. Ponuda turističkih radnika je raznolika, a privode se kraju i radovi na auto-putevima, što će znatno olakšati putovanje. Nadaju se jednoj od najboljih sezona u poslednjih pet godina i procenjuju da bi ove godine broj putnika, koji će svoje letovanje provesti van granica naše zemlje, dostići brojku od milion.

Pred početak ove turističke sezone turistički radnici su sa novinarima na konferenciji za štampu pričali o najprivlačnijim destinacijama i novim trendovima u turizmu. Aleksandar Seničić, direktor „Jute”, naveo je da je za dobar odmor najvažnija sigurnost i građane je podsetio da paze kod koga uplaćuju aranžman, a govorio je i o novom terminalu za polazak turističkih autobusa.

1. Zašto je novi terminal za polazak i dolazak turističkih autobusa sa „Lastinog” parkinga uz auto-put BeogradNiš izazvao toliko negodovanja?

Nismo mogli da biramo i znali smo da će se putnici žaliti da im je novi terminal daleko. Ova lokacija nije savršena kada je reč o vezi sa gradom. Tuda trenutno prolaze samo dve autobuske linije, broj 38, koja saobraća od Šumica do Velikog Mokrog Luga, i 70, od Bežanijske kose do „Ikee”. Razmišljamo da uključimo i šatl buseve koji bi polazili sa Slavije i drugih delova grada, čime bi omogućili putnicima da lakše dođu na odredište. Međutim, ovaj prostor ima terminal, parking za automobile, toalete, klupe, kante za smeće, osvetljenje, tu je i obezbeđenje 24 sata, a uskoro će biti otvoreni restoran i prodavnica. Gradski sekretarijat za saobraćaj najavio je da će parking za turističke autobuse postojati u sklopu nove BAS-ove autobuske stanice, koja će biti otvorena u novobeogradskom Bloku 42.

2. Kome se obratiti u slučaju nepredviđenih okolnosti na putovanju u inostranstvu?

Velike prirodne nepogode ili terorizam nije moguće predvideti. Turističke agencije, ali samo one okupljene u „Juti” vode računa da putnici budu bezbedni u situacijama koje možemo predvideti i zato smo formirali „Juta garanciju putovanja”. To je jedinstvena turistička asistencija sa više od 730 predstavnika u Evropi, koja radi 24 časa, sedam dana u nedelji, tokom letnje sezone i reaguje u najkraćem roku bilo kada agencija zapadne u neprilike ili kada se nešto nepredvidivo dogodi na nekoj turističkoj destinaciji.

3. Koje nepravilnosti je „Juta garancija putovanja” uočila na početku ove sezone?

Prvo, 32 agencije nisu dobile našu garanciju, jer nismo bili sigurni u njihov rad i mogućnost da zaštite putnike. Neke su, ipak, nastavile da rade, jer su tu garanciju obezbedile kod nekog drugog. Jedna agencija”, koja nije članica „Jute”, nalazi u velikom finansijskom problemu, putnici nas obaveštavaju o problemima sa kojima se suočavaju, ali ne možemo da pomognemo. Ovakve situacije bi ubuduće trebalo preduprediti.

4. Koje su opšte preporuke pre odlaska na put?

Putnicima savetujemo da dobro pročitaju program putovanja i ugovor o putovanju. Treba da znaju da bilo kakva usmena informacija ne može biti povod za reklamaciju, već samo usluge koje se nalaze u ugovoru o putovanju. Takođe je veoma važno da pročitaju opšte uslove putovanja i da se upoznaju sa svojim pravima, ali i obavezama po ugovoru o putovanju koji su potpisali.

Internet je preplavljen sistemima za rezervacije koji omogućavaju da putnici sami organizuju svoja putovanja, ali kada im treba neka asistencija nemaju kome da se obrate

5. Na šta se sve turisti žale na putovanjima?

Poslednjih nekoliko godina imamo porast broja žalbi putnika koje su u najvećoj meri bez osnova ili se radi o sitnim propustima koji se mogu rešiti na licu mesta ili u najkraćem roku u dogovoru sa agencijom, ukoliko je žalba opravdana. Samo neznatan broj završi na arbitraži „Jute” ili na redovnom sudu. Najčešće pritužbe odnose se na udaljenost smeštaja od mora, opremljenost, vrstu i količinu hrane u hotelima, usluge predstavnika na destinaciji. Često smo suočeni sa ucenama putnika, koji prigovaraju za svaku banalnost. Naravno da treba zaštiti prava putnika, ali napominjem da moraju da se zaštite i prava turističkih agencija, jer velika većina vrlo odgovorno i savesno izvršava svoje obaveze.

6. Čime se još obezbeđuje sigurnost putnika?

Veoma je važno da putnici uplate putno zdravstveno osiguranje koje im omogućava da dobiju lekarsku pomoć na destinaciji na koju su otputovali. Bilo je na desetine primera koji su prouzrokovali ozbiljne probleme, jer nisu imali osiguranje. Evro po osobi dnevno je mali iznos da bi svi ulazili u tu vrstu rizika. Ko je odgovoran prema sebi i svojoj porodici obavezno treba da ga uplati uz turistički aranžman. Može da se kupi u svim turističkim organizacijama i osiguravajućim kućama. Sa uplaćenim putnim osiguranjem, putnik može da refundira račun koji je izdao lekar, a u najvećem broju slučajeva na osnovu te polise dobićete besplatnu uslugu.

7. Zašto je potrebno osiguranje od otkaza aranžmana?

Poslednjih godina putnicima, koji uslovno rečeno spadaju u rizične grupe ili imaju bolesnog saputnika i malu decu, sugerišemo i kupovinu osiguranja od otkaza aranžmana. Ova polisa, koja je u Evropi takođe uobičajena praksa, i košta procentualno od dva do četiri odsto u odnosu na iznos aranžmana, omogućava putnicima da u slučaju nepredviđenih okolnosti, bolesti, smrtnog slučaja i drugih opravdanih sprečenosti mogu da otkažu svoje putovanje čak i pred sam polazak. Osiguravajuća kuća najčešće vrši povraćaj i do sto odsto novca.

8. Koje su destinacije najtraženije ovog leta?

Turska postaje ponovo jedna od najprivlačnijih destinacija. Prvobitna nestabilnost se stišala. Bezbednost je povećana pa očekujemo tri puta više putnika za Tursku u odnosu na proteklu godinu. Egipat je, takođe, destinacija koja je imala pad tražnje. S obzirom na povoljne cene, dobre klimatske i druge prilike, korektan nivo hotelske usluge, lepotu mora, u ovu zemlju ide dva i po puta više putnika nego prethodnih godina. Za Tunis, koji se oporavlja, ali sporo, interesovanje je, nažalost, palo. Najveći broj putnika standardno odlazi u grčka letovališta, mada su nerealno skupa i očekujemo da će već iduće godine cene početi da padaju.

9. Koliko su naše agencije zainteresovane za takozvani „inkaming” turizam?

Naše turističke agencija okrenule su se privlačenju turista iz stranih zemalja put Srbije. U Beograd su čarter letovima već počele da stižu grupe turista iz Irana, Turske, Grčke.

10. Koliko domaćim hotelijerima idu naruku vaučeri?

Vaučeri su doprineli da se poveća interesovanje za boravak u banjama. Korisnici su uglavnom starije osobe koje bi se inače teže odlučile da otputuju u inostranstvo.

Maloletnici na putu

Maloletnici koji putuju van zemlje moraju imati važeći pasoš i ovlašćenje roditelja izdato nekom od punoletnih lica koje putuje sa njima. Ukoliko maloletnici putuju samostalno, procedura je komplikovanija, jer su potrebne određene garancije i osoba koja će sačekati mlade po dolasku na destinaciju. Veći broj zemalja čak i ne dozvoljava dolazak maloletnika samostalno baš iz bezbednosnih razloga.

Avanturistički turizam

– Adrenalinske ture, treking, rafting, planinarenje i ekstremne aktivnosti na samom terenu sve su popularnije. Kod nas su najpoznatije rafting ture, planinarenje i treking po Tari, Zlatiboru, Staroj Planini, a nude ih uglavnom specijalizovane agencije za ovu vrstu turizma. Planinarenje u Srbiji je popularno, ali u uskom krugu zaljubljenika. Uglavnom ga organizuju planinarska društva. Problem nastaje kada ih organizuju udruženja, koja nisu licencirana i time čine nelojalnu konkurenciju agencijama, koje imaju licencu i plaćaju poreze, osiguranje i sve druge dažbine. U Evropi ovo je rešeno tako što ovakva putovanja mogu da organizuju samo licencirani organizatori, baš iz sigurnosnih razloga putnika. Kod nas se, nažalost, i na banderama oglašavaju putovanja i letnji aranžmani. Čak se zloupotrebljava i uloga crkve, pa i pojedini sveštenici organizuju putovanja. Smatram da to vrlo brzo mora da se reši, pre nego što se desi nešto zbog čega ćemo svi zažaliti – kaže Seničić.


Komentari0
500cc
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja