ponedeljak, 24.09.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 19:03

Kraj prevarama s vraćanjem kilometraže na automobilima

Evropski parlament usvojio mere za sprečavanje ovih prevara i od država članica zatražio da se ovakve radnje tretiraju kao krivično delo
Autor: Ivana Albunović / Jelica Anteljnedelja, 03.06.2018. u 22:00
(Фото Пиксабеј)

Evropski parlament usvojio je mere za sprečavanje prevara sa kilometražom kod korišćenih vozila i predložio zakonska rešenja kojim bi se izbegla ova nepoštena poslovna praksa, preneli su mediji u Evropi. Parlament je od država  članica zatražio da se ove prevare ubuduće tretiraju kao krivično delo, kao i da kazne budu odgovarajuće kako bi odvratile prodavce od ovakvih malverzacija.

Od Evropske komisije zatraženo je da se ispita mogućnost korišćenja novih tehnologija kako bi se ove prevare sprečile, dok je proizvođačima automobila naloženo da pojačaju zaštitu merača kilometara i da razvijaju sisteme za prepoznavanje manipulacija. Hrvatska evroparlamentarka i članica odbora za zaštitu potrošača u EU Biljana Borzan izjavila je da je ova zemlja od ulaska u Evropsku uniju posebno pogođena ovom vrstom prevare, budući da građani masovno kupuju korišćene automobile na Zapadu.

– Procene EU pokazuju da je, posmatrano po pojedinačnim zemljama članicama, ovim prevarama obuhvaćeno između pet i 12 odsto vozila, a u prekograničnoj trgovini 30 do 50 procenata. Šteta na nivou unije procenjuje se na oko devet milijardi evra, dok je poverenje potrošača na tržištu polovnih automobila najniže u odnosu na bilo koju drugu robu koja se prodaje u EU – kaže Biljana Borzan.

Prevare vezane za takozvano nameštanje kilometraže raširena su pojava koja, prema mišljenju predstavnika Evropskog parlamenta, predstavljaju ozbiljnu pretnju i za bezbednost u saobraćaju, a narušava i funkcionisanje unutrašnjeg tržišta. Ovo je takođe veliki dodatni trošak i za građane, ali i za osiguravače, trgovce i proizvođače automobila.

– Osim ekonomske štete, veliki je problem što ovakva praksa ugrožava i bezbednost u saobraćaju. Zbog netačne kilometraže vlasnik automobila neće na vreme održavati vozilo, a to je problem jer će na ulicama biti više nebezbednih vozila. Sa druge strane alati za zamenu ili korekciju brojača lako su dostupni, a zarada velika za trgovce koji na ovaj način vrednost automobila, u zavisnosti od modela, mogu da povećaju od dve do čak pet hiljada evra – objašnjava Borzanova.

Belgija i Holandija su zemlje koje su ovu pojavu gotovo iskorenile, i to tako što su napravile baze podataka o kilometraži svih automobila koji su bili na tehničkom pregledu. Evropski parlament je zatražio da se slično rešenje usvoji na nivou EU, jer je to jedini način da se problem u potpunosti reši.

Prema nekim procenama, u Srbiji je kod više od 60 odsto uvezenih polovnih automobila vraćena kilometraža. Problem je što sa sigurnošću niko ne može da tvrdi koliko je stvarno automobil prešao, jer se ove prevare dešavaju već na placevima u EU, a onda u lancu ponavljaju više puta do krajnjih kupaca.

– Situacija je kod nas bolja nego ranijih godina, jer se sada nude noviji modeli vozila koji imaju i veću zaštitu (podaci o kilometraži se čuvaju recimo osim na meraču i u ključu). Sa druge strane, za vozila proizvedena posle 2005. godine postoje i umreženi servisi, pa se u svakom trenutku može proveriti kada je rađen poslednji veliki servis. Po tome već može da se kalkuliše koliko je automobil vožen od poslednjeg servisa i da li je vreme za popravku ili ne – kažu naši sagovornici sa tržišta automobila.

Zbog svega toga je, kaže on, prilikom kupovine polovnog automobila, sigurnije dati prednost auto-placevima, koji sve češće daju neke vidove garancije i dozvoljavaju pregled vozila u servisu. Kupovina sličnih automobila od fizičkog lica je veći rizik, pre svega jer je teže reklamirati ozbiljne nedostatke. I servisne knjižice (koje se veoma lako falsifikuju) moraju da se uzmu sa velikom rezervom. Koliko su ove prevare ukorenjene na domaćem tržištu pokazuju i podaci da vlasnici vozila čak i pre odlaska na tehnički pregled vraćaju kilometražu kako bi servisna knjižica bila uredna i ponuđena kao dokaz nekom budućem vlasniku.


Komentari14
c4577
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Đorđe
Svake godine se pri registraciji na tehničkom upisuje kilometraza, samo je treba zavesti u policiji prilikom registracije. Jednostavno, ne može na narednoj registraciji kilometraza da bude manja nego na prethodnoj
Zoran
I tako se kilometraza vrati svake godine pre registracije automobila i opet se moze prevariti sistem.
Preporučujem 0
branko
moze da bude manja nego prosle godine,brojac kilometara nije beskonacan on ide do neke cifre i krece ponovo od nule,na starijim automobilima do 99999 i pocinje od nule a na novijim ide do 999999 i opet krece od nule na mom autu treba jos 650000 i da dodje na nulu ali prilikom uvoza nije mi vracena na 175000 km nego je bila kao realna 320000km,prodaavac mi je rekao ako hocu manju cifru pred ocima moze da se sredi za 20e ali meni to nije trebalo tako da je ostala kao bajagi prava km,ali ako bih ga prodavao tesko da bi se neko odlucio da kupi auto sa 35oooo km a na placevima to godiste nema vise od 160000km (2002 god) bilo bi dobro kada bi to vracanje i kod nas postalo kaznjivo
Preporučujem 5
Prikaži još odgovora
dzordz
smanjivanje kilometara odgovara i kupcima. kao bajagi ne znaju da je auto presao 350.000km, pa zadovoljno trljaju ruke sto su povoljno kupili automobil iz uvoza stanje `kao casa`, za manje od 4000 evra!
Боривоје Банковић
Колега с посла је купио један од оних аутомобила које је вероватно возила чувена баба која вози све те аутомобиле. Прешао 130.000 километара, у савршеном стању, баш од "оног" најбољег произвођача. Како је имао проблем који нису могли да реше по "сервисима" у неомалетерисаним кућама у приградским селима, био је принуђен да оде у овлашћени сервис. Где су ишчитали број шасије и саопштили му датум и место производње и указали на чињенице да је ентеријер фабрички био од штофа а не од коже, као и да је возилу замењен мотор на 720.000 километара, а последњи сервис рађен на 200.000 више. Када је то предочио увознику од кога је купио ауто, нико се није потресао нити је показана спремност да се било шта предузме. Па ко мисли да може купи ауто од 80.000 евра у одличном стању за десет посто цене, само нека изволи. Нема закона који може да га заштити од њега самог.
Boris
Jeste, domaci prevaranti su mnogo uzbudjeni zbog "mera" tamo neke komisije. Pricam ti pricu.
Milivoje
Ovo je samo jedna u nizu populistickih mera koje su 'prijemcive' prosecnom coveku, a koje u sustini ne resavaju problem u opste. Da im je zaista stalo da rese problem, samo bi zahtevali da proizvodjaci automobila implementiraju softver koji ce cuvati kriptovani zapis o stanju automobila u memoriji i koji nece biti moguce izbrisati. Tehnologija vec postoji na internetu i sve sto treba je da se implementira u automobilima. Dakle, resenje je vec poznato, nema nepredvidjenih stvari i jeftino je. Tesko da bi se ikako odrazilo na cenu automobila. Ocigledno proizvodjacima nije stalo da stvarno rese problem, sto je razumnjivo imajuci u vidu da je glavno trziste polovnih automobila u zemljama istocne i juzne evrope, gde su potrosaci svejedno diskriminisani u odnosu na one u, recimo Nemackoj (setimo se samo price o kvalitetu proizvoda koji se plasiraju na ova dva trzista).

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja