nedelja, 24.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
četvrtak, 14.06.2018. u 08:15 Andrijana Cvetićanin
FENOMENI

I žene su fudbalski navijači

Oči planete biće uprte narednih meseca dana na travnati teren po kojem 22 igrača trče za loptom… a među fanovima neće biti samo muškarci, kako se doskora smatralo
(Фото Ненад Неговановић)

Da li znate da 14. juna u Rusiji počinje Svetsko prvenstvo u fudbalu? Da li ćete gledati utakmice?

Ova pitanja upućujemo i ženama i muškarcima. U obe grupe ima vatrenih navijača koji smatraju da je fudbal najvažnija sporedna stvar na svetu, ali i onih koje ni ovaj sport ni kup ne zanimaju.

Među prvima je i Iranka Zahra Kočnavaz, koja je svoje uverenje u važnost jedne lopte i 22 igrača na terenu pokazala jednim veoma hrabrim potezom. Da bi mogla da prati utakmicu sa tribina prerušila se u muškarca, rizikujući da bude uhapšena, jer je u njenoj domovini zabranjeno da žene prisustvuju fudbalskim mečevima koje igraju muškarci. Ona je to pravilo prekršila: nalepila je lažnu bradu i brkove, obukla mušku odeću i dva puta bodrila omiljeni klub na stadionu. Na takav čin odlučila se posle strašnog zemljotresa koji je pogodio Iran u novembru 2017.

– Pomislila sam da sam mogla da umrem u tom potresu i da ne ispunim neke svoje snove i želje. Zato sam odlučila da, uprkos zabrani, odem na stadion! – preneli su svetski mediji njenu izjavu. Zahra je na svom instagram profilu postavila slike na kojima je maskirana u muškarca. Kaže da planira da sve ponovi, iako je svesna da bi mogla biti razotkrivena i kažnjena.

Ako su u Iranu u kopačkama žene, onda nije nikakav problem da žene budu i u publici na tribinama. Tamošnji zvaničnici ne obaziru se na Fifine molbe da vlasti dozvole ulazak žena na stadione.

U Saudijskoj Arabiji je, međutim, ovog januara ženama prvi put dozvoljeno da prisustvuju na stadionu i navijaju ravnopravno sa muškarcima.

Srećom, žene u najvećem broju država sveta ne moraju poput Zahre da se bore za pravo da fudbalere bodre sa tribina, ali se postavlja pitanje kako će u vreme prvenstva izgledati borba za centralno mesto ispred televizora i kod koga će biti daljinski upravljač?

Kako kaže dr Maja Vukadinović, profesorka Fakulteta savremenih umetnosti i autor kulturološke studije o fenomenu medijske slave „Zvezde supermarket kulture”, ne postoji toliko atraktivan medijski sportski događaj za koji može da se pretpostavi ko su glavni gledaoci.

– Da je reč o svetskom prvenstvu u umetničkom klizanju ili ritmičkoj gimnastici većinom bi ih pratile žene, ali rejting tih prvenstava kao medijskih događaja ne može se meriti sa najvažnijim fudbalskim takmičenjem – kaže ona za „Magazin”.

Na to utiču mnogi razlozi, dodaje. Fudbal prati veliki broj ljudi širom sveta, to je jedan od najpopularnijih, ako ne i najpopularniji sport. Čak i oni koji tokom godine ne gledaju fudbal i nisu strastveni navijači, pogledaće neku (važnu) utakmicu na svetskom prvenstvu i navijati za svoju reprezentaciju.

Ne sme se zaboraviti ni ekonomska strana svega, prisustvo mnogobrojnih sponzora, prateći sadržaji koji doprinose kompletnoj atmosferi spektakla prisutnoj na svim velikom sportskim takmičenjima, pogotovo na onima koja se održavaju u ciklusima od četiri godine.

Svetski kup je važan za publiku u zemljama čije su se reprezentacije kvalifikovale, pa se javlja kao tema ne samo za sportske novinare već i razne druge analize i komentare.

Zašto se podela na žensku i mušku publiku ne postavlja u godini olimpijade?

– Zbog stereotipa i uverenja da žene uopšte ne gledaju fudbal i da će se narednih dana dosađivati. A to nije tačno. Neke će gledati fudbal zbog partnera, druge će pratiti utakmice iz nacionalnog motiva i navijaće za svoju reprezentaciju, dok će neke žene sve shvatiti kao zabavu i povod za druženje sa prijateljima – odgovara naša sagovornica.

A da je veza fanova i igrača nešto posebno, bez obzira na pol, potvrdilo je nedavno „Masterkard” istraživanje sprovedeno uoči ovogodišnjeg finala utakmice Evropske lige šampiona, koje je pokazalo da navijači koji se smeše igračima ostavljaju pozitivniji učinak na timove. Kada su na tribinama nasmejana lica, sportisti za 12 procenata poboljšaju svoje umeće. Time je potvrđeno da je publika zaista onaj presudni „12. igrač”.

Bredli Buš, autor ove studije, jedan od vodećih stručnjaka na polju sportske psihologije, savetuje kako postati neprocenjivi navijač: najvažnije je da bude glasan i ponosan, jer glasovna podrška može da podstakne tim da se potrudi i da blokira umor kod sportista. Pevanje bez prestanka pomaže da se održi dobra atmosfera tokom igranja. Transparenti, zastave i plakati su vizuelni pokazatelj ogromne podrške i takođe poboljšavaju igru. Osmeh kao predispozicija za nadu, ponos, sreću odličan je motivator u svim situacijama u životu, ne samo u odsudnim trenucima.

A sa nešto daljih meridijana, ovih dana u svetskim medijima prenet je apel Sunila Džetrija, kapitena indijske fudbalske reprezentacije. On je zamolio navijače da ih podržavaju.

– Molim vas dođite, ohrabrite nas, gledajte, vređajte, kritikujte, samo dođite na naše utakmice. Potrebni ste indijskom fudbalu! – zavapio je kapiten posle katastrofalno male posećenosti mečeva koje igraju u okviru međunarodnog kupa sa timovima Tajvana, Novog Zelanda, Kenije... Fudbal se u Indiji igra od tridesetih godina 20. veka, ali reprezentacija Indija nikada nije bila učesnica Svetskog prvenstva.

Fudbaleri – zvezde i uzori

Fudbaleri možda nisu planetarne ikone poput pevača ili glumaca, ali oni najuspešniji i najpopularniji, poput Mesija i Ronalda, jesu zvezde. I u prošlosti su imali takav status, setimo se Dejvida Bekama koji je bio modna ikona i ikona stila. Dovoljno je videti koliko današnji igrači posvećuju pažnju izgledu – kako su im stilizovane frizure, kakve imaju tetovaže... Za mnoge tinejdžere oni predstavljaju uzore u svakom smislu, smatra dr Maja Vukadinović.

Komеntari0
0d3e9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja