ponedeljak, 22.10.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 11:15

Gorivo da pojeftini, duvan i alkohol da poskupe

Smanjenje akciza na gorivo nije prioritet MMF-a. Vlada ipak o tome razmišlja, a Udruženje naftnih kompanija predlaže veće akcize na duvan i alkohol čime će se očuvati nivo ukupnih fiskalnih prihoda u budžetu
Autor: Jasna Petrović-Stojanovićsreda, 13.06.2018. u 22:00
Дизел и ТНГ по укупним државним таксама најскупљи у региону

Iako za Međunarodni monetarni fond prioritet nije smanjenje akciza na gorivo, kako je juče potvrdio Džems Ruf, šef ove misije, kao i da su derivati poskupeli zbog povećanja cene nafte na svetskom tržištu, a ne zbog akciza, Vlada Srbije ipak ozbiljno razmišlja kako da smanji ove državne namete, a da pri tome ne naruši budžetsku stabilnost.

Upravo je to juče na konferenciji potvrdio i ministar finansija Siniša Mali objasnivši „da vlada razmišlja o eventualnom smanjenju akciza na gorivo kako bi se našlo najbolje rešenje za građane, a ne da bi se odgovorilo na proteste i zahteve sa ulica”.

– Ono što u ovom trenutku radimo kao vlada je da razmišljamo i o tome razgovaramo sa premijerkom da nađemo najbolju meru da izađemo građanima u susret – izjavio je Mali.

Ruf je još dodao da bi MMF mnogo više voleo da vidi smanjenje poreza na zarade i dobit, ne želevši eksplicitno da podrži predlog da se akcize smanje. Istom tom šefu misije, međutim, u novembru 2015. godine, nije bilo teško da za pregovaračkim stolom u Srbiji poruči „da je  dobro vreme za rast akciza zbog pada cene nafte”. Jučerašnje podsećanje srpskih novinara na ovu njegovu izjavu, Ruf je prokomentarisao da „mora da je mnogo ostario čim se toga ne seća”.

Predlog Udruženja naftnih kompanija prosleđen vladi pokazuje da bi smanjenje akcize na benzin od 1,64 dinara po litru i dizela od 2,07 dinara, tečnog naftnog gasa za samo 11 para bilo potpuno bilansno neutralno za budžet budući da država danas za toliko više naplaćuje porez na dodatu vrednost nego početkom godine, zbog rasta osnovice za njegov obračun, kaže Tomislav Mićović, generalni sekretar udruženja.

Akcize na benzin u Srbiji za 25 odsto veće od minimalne propisane evropske akcize, na dizel 40 odsto, a na TNG 180 odsto

– Ta mera bi, međutim, samo ublažila goreću situaciju sa rastom cena, ali ne bi otklonila suštinske probleme koji su nastali višegodišnjim sprovođenjem pogrešne politike akciznog oporezivanja. Država može prilično precizno da izračuna koliko se danas u Srbiji potroši goriva za koje je plaćena akciza u nekoj od susednih zemalja i koliko je propuštene prodaje, jer domaći transporteri na međunarodnim linijama i strani transporteri u tranzitu kroz Srbiju daleko više koriste gorivo iz susednih zemalja nego sa naših benzinskih stanica. Upravo zbog visoke cene – kaže on.

Na pitanje za koliko bi onda akcize trebalo smanjiti da bi se osetio efekat i kroz povećan promet derivata Mićović je kazao da ne može precizno da odgovori, ali je dodao da Srbija svakako ne može da ostane u vrhu po cenama dizela i TNG, jer visoke dažbine već nekoliko godina utiču na značajan pad potrošnje ovog ekološki najprihvatljivijeg goriva, pa ćemo kada na red bude došlo pitanje zaštite životne sredine ponovo ulagati u povećanje udela ovog goriva u ukupnoj potrošnji ne bili dostigli ono što smo već imali. Niko ne pominje pitanje obezvređivanja investicija u proizvodnju i logistiku TNG-a, gradnju fabrike, rezervoara ili ugradnju aparata za autogas u automobile – kaže on.

Efekta na povećanje prometa bi bilo ukoliko bi se akcize na dizel i TNG smanjile za po pet dinara, dok se ne očekuje da se akciza na benzin menja. Među predlozima vladi je da se uporedo sa smanjenjem akciza na dizel i TNG umanje akcize na komprimovani prirodni gas – pogonsko gorivo na koje se uopšte ne plaća akciza, a u prometu se primenjuje posebna stopa PDV od 10 odsto, pa se predlaže i njeno povećanje na 20 odsto.

Predlaže se rasterećenje akciznog zahvatanja od derivata na račun većih akciza na duvan i alkohol čime će se očuvati nivo ukupnih fiskalnih prihoda u budžetu. Država je mogla ove godine da preskoči usklađivanje akciza s rastom cena na malo imajući u vidu da je nafta već dovoljno skupa.

Mićović kaže da su akcize na benzin u Srbiji za 25 odsto veće od minimalne propisane evropske akcize, na dizel 40 odsto, a na TNG  za čak 180 odsto.

– Ako ništa drugo Ministarstvo finansija moglo bi da stavi na test svoju politiku akciznog oporezivanja energenata poredeći je sa susednim državama, koje su inače u evropskim razmerama manje ili više slične ekonomskoj razvijenosti kao i Srbija. U svim zemljama postoje kategorije subjekata sa značajnim olakšicama kada je u pitanju akcizno oporezivanja goriva koje troše, u prvom redu poljoprivreda i transport – zaključuje on.


Komentari8
a7892
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Boris
Briga mmf odakle nama pare. Jedino je bitno da se dug redovno servisira skupa sa kamatom. Oteti od seljaka ili prosvjetara, njima je svejedno...
nikola andric
Za Nemce kazu da nemaju smisla za humor . Ipak od njih potice sledeca izreka: ''Ako se teorija i praksa slazu onda su najverovatnije obe pogresne''. Kako i deca danas znaju ''trziste je najbolji mehanizam za utvrdjivanje cena''. Kad se pak drzva mesa u odredjivanje cena onda to zncai deformaciju cena a jos gore deformaciju konkurencije. Poskupljene ''duvana'' i ''alkohola'' znaci da ce njihovi korisnici morati da stede na drugim proizvodima. To pak znaci da ce druga preduzeci ici u stecaj. Posto drzava ubira akcize i ''dodatu vrednost'' nije jasno odnosno vrlo je jasno ko ima najvise koristi od drzavnog mesanja u cene.
Milojko
A zašto ne zadržati i akcize na benzin i povećati akcize na duvan i alkohol i recimo osnovati neki nacionalni investicioni fond?
Preporučujem 3
Ivan grozni
A kako bi bilo da korisnici duvana i alkohola ustede upravo na tim proizvodima? Duvan i alkohol su provereno stetni u vecim kolicinama, dok je gorivo osnovni segment privrede. Dajte malo i realnosti
Preporučujem 32
Milan Panic
Potpuno saglasan sa naslovom ovog članka "Politika" bez mnogo pojašnjavanja i filozofiranja zbog čega to treba uraditi još od večeras (višestruko uvećanje akciza na duvan i alkoholna pića i proporcionalno u istom iznosu smanjenje cena goriva). Zdravija, trezvenija, bezbednija nacija, "krhki" standard se ne "razbija u paramparčad", mnogostruka korist od takve odluke. A konzumenti alkohola i nikotina neka slobodno "blokiraju" kafane i duvanska polja.
Miroslav
Samo za informaciju, cena dizela u Nemackoj sipana pre dva dana je 1.28 EU ili oko 140 rsd, u Srbiji 168 rsd, cena dizela za seljake u Hrvatskoj je 90 din i to u kolicini koja se nikad ne potrosi.
milivoje
Volio bi da mi neko ko dobro zna "poslovanje" MMF-a kaže koju je zemlju u kojoj je "poslovao" od njegovog osnivanja doveo na zdrave grane. Koliko zemalja, stalnih članica EU ima aranžman sa MMF-om?. Zašto su "poslovanje" sa MMF-om prekinule neke zemlje EU, npr. Mađarska, da bi nakon prekida veze sa njihova privreda procvetala, a dok su bili u aranžmanu, privreda im je tavorila. I koja je to ekonomska mudrost kada MMF predlaže povećanje akciza, PDV-a, smanjenje penzija i plata? Pa za to ne treba preporuka MMF-a, nego Vlada, za ovakve nepoularne mere, kaže, "mi nismo to hteli, ali MMF to od nas traži". MMF od početka aranžmana sa Srbijom traži i smanjenje birokratije, ali ni jedna Vlada, i one ranije ni ova aktuelna, nisu napravile neki značajniji pomak.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja