ponedeljak, 01.03.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
ponedeljak, 18.06.2018. u 19:20 Dragana Jokić-Stamenković

Test iz srpskog jezika u znaku Branislava Nušića

Prvi dan polaganja protekao uobičajeno, test mnogima bio lagan, ali većina đaka nije znala da objasni šta znači reč „kompromitovati”, koja se našla među pitanjima
Пред полагање теста из српског у Основној школи „Бора Станковић” у Београду (Фото Н. Неговановић)
(Фото Н. Неговановић)
Министар просвете, науке и технолошког развоја Младен Шрачевић посетио је данас осмаке у Основној школи „Бора Станковић” у Београду, пред сам почетак решавања теста из српског језика. (Фото Н. Неговановић)

Na metar i dvadeset ukrug skoro da ni muva nije smela da sleti oko skupa 119 osmaka u beogradskoj Osnovnoj školi „Bora Stanković”, koji su tačno u 9 časova u fiskulturnoj sali počeli rešavanje maturskog testa iz srpskog jezika. Sevajući pogledom na sve strane, između u centimetar tačno razmaknutih klupa šetali su nastavnici-kontrolori iz drugih beogradskih škola.

Strogu tišinu, koja je počela već pet minuta pred prvi od tri testa na ovogodišnjem završnom ispitu, samo nakratko je prekinuo Mladen Šarčević, ministar prosvete. Poželeo je sreću malim maturantima i naglasio da ovim ispitom završavaju jednu od najboljih beogradskih osmoletki. Nju su, između ostalih, završili i teniser Novak Đoković i vaterpolista Filip Filipović.

Udubljivanjem u gramatičke i književne zavrzlame koje su učili u prethodne četiri godine, u celoj Srbiji, kao i na Kosovu i Metohiji, započela je mala matura za 71.817 osmaka. Njihov završni ispit nastavlja se u utorak i sredu, kada će rešavati zadatke iz matematike, odnosno kombinovani test, sastavljen od pitanja iz biologije, istorije, geografije, fizike i hemije.

Ministar je u školi na Banjici ponovio da će ove godine biti pooštrena kontrola prilikom pregledanja testova, kao i da je nadzor bio stroži i prilikom njihove izrade. Kako nezvanično saznajemo, štampariju je na oku držala Vesna Nedeljković, pomoćnik ministra za osnovno i predškolsko obrazovanje, koja je po Šarčevićevom odlasku, ostala da dežura u banjičkoj osmoletki.

– Uvedene su najstrože mere u školskim upravama u kojima je kontrola ranije bila veoma loša. Tamo gde otkrijemo nepravilnosti biće sprovedene rigorozne mere, od smene direktora, pa nadalje. Da se ne bi direktori vadili na priču da nisu oni odgovorni, dolaze im nastavnici iz drugih škola u kontrolu male mature, a u deset odsto škola napravili smo model gde su direktor i ceo kolektiv odgovorni za regularnost ispita. Prošle godine moglo se desiti da se neko pravi da ne zna da se u njegovoj školi prepisuje ili dopisuje na pregledu završnog ispita, pa sam ja molio školske odbore da to provere, jer nisam imao ovlašćenja kao sada. Novim zakonom ingerencije su date direktno meni i ja ću ih koristiti. Ni novinari nisu samo posmatrači, mogu da otkriju gde ima prepisivanja, a uzimaćemo u obzir i sve konkretne i ozbiljne prijave roditelja – istakao je Šarčević i pojasnio da će oštrih kontrola biti sve dok sistem ne počne efikasnije da funkcioniše.

Lek u borbi protiv prepisivanja očigledno su i pitanja otvorenog tipa, koja traže da đaci povezuju gradivo i iznose zaključke. Zato su nam osmaci koji su test polagali u beogradskoj OŠ „Drinka Pavlović” objasnili da im je moždane vijuge pošteno „zamrsio” odlomak iz Nušićeve biografije, sa pitanjima na koja su sami morali da pišu odgovore. Prvi dan njihove male mature obeležilo je još jedno pitanje, na koje gotovo nijedan osmak nije tačno odgovorio, a to je definicija pojma „kompromitovati se”.

– Devedeset odsto nas napisalo je da to znači istakao se. To nam je bilo najteže pitanje iz srpskog, mada je test inače bio poprilično lagan. Dosta pitanja bilo je vezano za književnost i proveru da li razumemo pročitani tekst. Iz gramatike je bilo jednostavno da napišemo velika slova u rečenici u kojoj su nepravilno napisani Sremski Karlovci, Vuk Stefanović Karadžić i Prvi srpski ustanak. Za ovaj test nisam se mnogo spremao, više sam učio za kombinovani test, dok od matematike baš strepim, iako imam peticu – istakao je đak Branko Šabanović.

Njegova školska drugarica Sofija Gojković kaže da test uopšte nije bio težak, ali da je prepun trik pitanja.

– S druge strane, stvarno nije bilo teško pogoditi koja je naša najpoznatija pesnikinja iz 20. veka, koja je napisala „Krvavu bajku” – kaže Gojkovićeva.

Nekoliko osmaka, među kojima je i nosilac Vukove diplome Nikola Vešović, ističu da je „mala matura nepotrebno maltretiranje đaka”.

– Dva meseca sam učio, nisam izašao iz kuće. Poslednje dve noći oka nisam sklopio, ne znam gde se nalazim i vrlo lako sam mogao da kiksnem u rešavanju. Na sva pitanja sam odgovorio za 15 minuta i onda sam pola sata mozgao kako da odgovorim na jedno trik pitanje, koje ima tri dela, a odnosi se na analizu Nušićevog „Sumnjivog lica”. Desetak minuta pred kraj testiranja shvatio sam da su moji odgovori čitko ispisani grafitnom olovkom, a ne hemijskom, kako se jedino priznaje. Ne pitajte me kako sam stigao da sve nabrzaka podebljam hemijskom – ljutito je komentarisao Vešović, dok je Vladimir Marković dodao da je saglasan sa školskim drugom i da hitno treba ukinuti kombinovani test.

Iz razgovora sa osmacima u još nekoliko osmoletki u Beogradu saznajemo da klupe nisu baš svugde bile razmaknute „pod konac”, niti je disciplina bila na najvišem nivou, kako je to izgledalo u OŠ „Bora Stanković”. Jedan od malih maturanata iz centra Beograda, posle testa iz srpskog jezika, poverio nam je da je, iako ima 58 od maksimalnih 60 bodova na školskom uspehu, poneka pitanja ipak krišom proverio sa drugarom u klupi iza njega čim je nastavnik okrenuo leđa.

– Iz kombinovanog testa biće dosta zadataka sa zaokruživanjem odgovora, svi smo uvereni da će tu moći malo da se prepiše. Planirao sam da tog dana „štekujem” mobilni telefon na zidiću u toaletu, da mi internet bude pri ruci ako ne budem znao neke odgovore – iskren je osmak iz centra Beograda, koji očigledno nije čuo šta je ministar Šarčević „obećao”. Đaci uvek ostaju đaci…

Novi način bodovanja na završnom ispitu osmacima može doneti 40, umesto ranijih 30 poena, koji, uz uspeh iz prethodnog školovanja i bodove sa prijemnog ispita, ukoliko su ga polagali za ulazak u specijalizovane i umetničke škole, predstavljaju „dobitni tiket” za neko od 75.790 mesta u 594 srednje škole

Komеntari0
c919f
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja