ponedeljak, 12.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 20:35
IZMENE U BEOGRADSKOM ŽELEZNIČKOM SAOBRAĆAJU

Raštrkane stanice i slaba veza sa javnim prevozom

Gašenjem Glavne železničke stanice vozovi izmešteni na nedovršeni Prokop i od centra odsečeni „Topčider” – Ove dve stanice kao i zemunsku ne podržava dovoljan broj gradskih linija
Autor: Dejan Aleksićponedeljak, 18.06.2018. u 22:00
У овом објекту у Топчидеру су благајна и чекаоница за путнике (Фото Н. Неговановић)

Donedavno je putnicima koji koriste vozove bilo prilično jednostavno. U prestonici je za većinu njih osnovni orijentir bila Glavna železnička stanica sa koje su kretali, tu se slivao najveći broj vozova koji ulaze u Beogradski železnički čvor. Ali, nije više tako. Osim sa Glavne, putnici već duže polaze i sa stanice „Beograd centar”, a od prošlog vikenda i sa godinama zaboravljene stanice „Topčider”. Kada se tome doda da su odranije za pojedine vozove polazne tačke i „Beograd Dunav” i Zemun,  jasno je da je putnicima koji svakodnevno koriste naše „gvozdene puteve” život zakomplikovan. Što zbog raštrkanosti polaznih stanica, što zbog njihove ne tako dobre veze sa javnim prevozom.

Glavna železnička stanica u poslednjih godinu dana samo je imenom glavna, jer kada se uđe na njene perone ubrzo se vidi da se ova stanica polako, ali sigurno gasi. Ni traga da je reč o stanici na kojoj su se ne tako davno tiskali putnici. Sa Glavne trenutno polazi tek desetak vozova – većinom međunarodni. 

Za manje od dve nedelje, tačnije 1. jula stanica sa koje je 1884. krenuo prvi voz prvom srpskom prugom, biće zatvorena, a svi preostali polasci sa nje biće prebačeni na nedovršeni „Prokop”. Tu nastaju glavni problemi za putnike. Jedna od osnovnih pogodnosti Glavne je što je ona odlično povezana javnim prevozom sa skoro svim ostalim delovima prestonice što „Prokop” svakako nije. Kod Glavne se zaustavljaju tramvaji 2, 3, 7, 9, 12, 12, ali i autobusi 36, 46, 51, 78, 83, 91, 511, 551, 601, 860…

„Prokop”, koji već uveliko opslužuje putnike u unutrašnjem železničkom saobraćaju i koji je polazna stanica za BG voz ka Resniku, ali i prolazna za gradske vozove od Ovče ka Batajnici, ima znatno slabiju vezu. Do njega idu samo autobusi 34, koji nije veza sa centralnim delom grada, i 36. Problem je i što ovi autobusi, s obzirom na njihovu važnost saobraćaju retko. Jeste da nedaleko od „Prokopa” staju trolejbusi 40 i 41 koji saobraćaju često, ali oni se ne spuštaju do same stanice pa putnici sa sve torbama i koferima moraju da se penju uzbrdo od „Beograd centra” do trolejbuske stanice. Mana „Prokopa” je i što javnim prevozom, za razliku od Glavne železničke, ne postoji direktna veza sa Novim Beogradom i Zemunom. Na sve to, nova centralna železnička stanica u Beogradu bar još dve godine sigurno neće dobiti staničnu zgradu.

Putnicima koji koriste banatske vozove lakše je jer su se oni na svoju stanicu u prestonici „Beograd Dunav” već navikli. Vozovi ka Zrenjaninu i Vršcu godinama idu sa ove stanice pa za putnike na ovim pravcima nema velikih nedoumica. Linije gradskog prevoza na koje se oni oslanjaju, kako bi došli do ove stanice ili kako bi se sa nje uputili ka ostatku grada su 33, 37, 44 i 48, ali ova stanica je nedaleko od prometnog Bulevara despota Stefana gde se zaustavlja znatno više autobusa.

Određenu važnu ulogu u Beogradskom železničkom čvoru kao polazna tačka ima i stanica „Zemun”. Osim što je važna kao prolazna stanica za vozove koji idu ka severu zemlje i Evropi, kao i za BG voz ka Batajnici, ova stanica je i polazna za voz ka Sremskoj Mitrovici. Ali stanica koja se godinama nalazi na vrlo važnom železničkom koridoru, i koja je u dugoročnim planovima za moderan Beogradski železnički čvor viđena kao jedna od četiri glavne, ima isti problem kao i „Prokop” – loše je povezana sa ostatkom grada javnim prevozom. Kod stanice „Zemun”, koja je prilično zavučena, zaustavljaju se autobusi 45 i 612, a nedaleko od nje i 15 i 78, ali s obzirom na njenu višegodišnju ulogu to je očigledno slaba veza.

Najviše zabune, čuđenja i negodovanja putnika ovih dana ipak je izazvala nekada važna, ali potom godinama zapuštena stanica „Topčider”. Od prošlog vikenda sa nje kreću putnički auto-vozovi ka Baru, jer na njoj za razliku od Prokopa mogu da se utovaruju automobili. Da je „Topčider”, koji će ovu važnu ulogu obavljati sve dok se ne uredi moderna Tehničko-putnička stanica u Zemunu, zaista zaboravljena stanica svedoče dve činjenice. Jedna je da, dok nisu prebačeni barski vozovi, na nju se nisu zaustavljali drugi putnički, a druga je da se kod ove stanice u svojevrsnoj nedođiji zaustavlja samo tramvaj 3 na liniji Omladinski stadion – Kneževac. Nedaleko odatle zaustavljaju se i autobusi 49 i 94, ali sve je to nedovoljno za stanicu koja je dobila ovako važnu ulogu.

Železnica nije igra vozićima

I znatno pre nego što se približio rok za zatvaranje Glavne železničke stanice, ova odluka nadležnih naišla je na kritike. Zorana Mihajlović, ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, juče je ocenila je da kritičari izmeštanja pokazuju veliko neznanje.

– Napadaju oni kojima je jedini kontakt za železnicom taj što su se kao deca igrali vozićima. Odluku o izmeštanju Glavne železničke stanice doneli su gradonačelnici Beograda i to pre više od 40 godina. „Prokop” nije slučajno izabran za mesto nove stanice, jer se tu spajaju tri najveća kraka beogradskog železničkog čvora – naglasila je Mihajlovićeva dodajući da je izmeštanje železničke infrastrukture iz Savskog amfiteatra uslov da se ostvari dugogodišnji san Beograđana – izlazak grada na reku i da se konačno izmesti transport opasnog tereta kroz najstroži centar grada


Komentari7
0250d
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Nedim
Nedavno sam kod Željezničke stanice čekao tramvaj br 2 ,bila je subota i nikako da dođe dok mi nisu rekli ljudi da vikendom NE SAOBRAĆA a to treba negde velikim slovima i da se napiše,mnogi koji dođru u BGD to ne znaju.Platih taksi 900din do Dorćola.
Melanija
Samo dve linije gradskog prevoza na Prokopu? Ko je to tako pametno smislio? Mislim da svi znamo odgovor i na ovo pitanje, a i na mnoga druga. To su oni koji ne znaju svoj posao a služe se neistinama.
Стеван
Којим превозом се може доћи до станице Београд Центар? Ти нико не пише абто треба?
Marek
Pohvale Politici što se uopšte usudila objaviti ovu vest jer će je vladajući establišment već prepoznati kao udar na njih.
GoraN
Citam i ne mogu da vjerujem. Ne mogu da zamislim Beograd bez zeljeznicke stanice. Nego, kakav se to presto nalazi u Beogradu? Vidim da je napredovao od uobicajenog "glavnog" grada do "prestonice". Napredak cak i bez zeljeznicke stanice.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja