utorak, 20.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 18:36

Blagi pad cena goriva

Poslednjih dana gorivo na pumpama pojeftinilo za oko 1,5 dinara. – Ukoliko se danas na sastanku OPEK-a postigne dogovor o povećanju proizvodnje crnog zlata cena derivata trebalo bi da bude još niža
Autor: Jasna Petrović-Stojanovićčetvrtak, 21.06.2018. u 22:00
(Фото Драган Јевремовић)

Sastanak OPEK-a, globalne petroalijanse (13 članica OPEK-a i još 11 proizvođača crnog zlata predvođenih Rusijom), treba da se održi u Beču radi dogovora da li da članice počnu s povećavanjem proizvodnje nafte nakon drastičnog pada globalnih zaliha i osetnog skoka cene te strateške sirovine od prošle jeseni. U međuvremenu, cena goriva u Srbiji od prošle nedelje polako pada.

Derivati su u proseku prošle nedelje pojeftinili za oko 30 para, a to se nastavilo i cele ove sedmice i zbirno se beleži pad od oko 1,5 dinara.

Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, potvrđuje da je posle dužeg vremena gorivo ponovo počelo da pojeftinjuje.

– Cena barela nafte već dve nedelje je stabilna na oko 75 dolara i pada do 73 dolara, kurs dolara je manje-više stabilan, tako da ima prostora za pad cene goriva. Međutim, to ne znači da država ne treba da nastavi da razmišlja o smanjenju akciza, pre svega na dizel-gorivo, koje je među najskupljim u regionu, odmah posle Grčke i Albanije – kaže Mićović.

U narednom periodu može se očekivati dalje pojeftinjenje goriva, ukoliko danas u Beču ne bude iznenađenja. Ukoliko se donese odluka da se krene u veću proizvodnju nafte, cena goriva će biti još niža.

Kako stvari sada stoje, od 153,52 dinara koliko košta litar benzina, kompanijama pripada 70,39 dinara, a državi 83,13 dinara ili 54,1 odsto. Od litre evrodizela, koji se toči za 163,18 dinara, kompaniji ostaje 76,88, a državi 86,3 ili 52,9 procenata, dok je državni namet na tečni naftni gas 49,6 odsto od 76,13 dinara, za koliko se ovo pogonsko gorivo prodaje na pumpama.

Mićović kaže da je toliko skupo gorivo posledica loše vođene akcizne politike, posebno od 2012. do 2016. godine, kada su se akcize na dizel povećavale da bi se budžet punio, jer je bio primetan rast potrošnje dizela u odnosu na benzin.

Akcize na dizel povećavale su se i pored redovnog godišnjeg usklađivanja cena goriva s rastom cena na malo, podseća Mićović.

Posebno je loša situacija kod auto-gasa, gde je zanemaren kriterijum ekološki prihvatljivog goriva, pa umesto da izostane ili bude smanjen, rast akciza na TNG u poslednjih pet godina bio je ubedljivo najveći.

Povećanje akciza na motorna goriva i uvođenje naknada za formiranje obaveznih rezervi s jedne strane doprinosi povećanju državnih prihoda, ali s druge strane, zbog porasta akciza, uz uvođenje još tri naknade, dovodi do pada potrošnje.

To je istovremeno dalo i zamah sivom tržištu, a deo potrošnje je po više osnova preusmeren ka susednim zemljama, zaključuje Mićović.


Komentari5
5f3e2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

marko
Нафта по барелу је пала неких 8 долара значи прео 10% а код нас је пала 1 динар дакле неких мало промила. Јуче после договора је скочила преко 5% и сада чекамо да поскупи код нас поново. Јасно је као дан да је у питању једна обична и ступидна отимачина од овог сиромашног народа. Овде се поседовање аутомобила од 2000 еура сматра луксузом и позиција са које ваља скинути кајмак, и то је логика властодржаца и бизМисмена.
jeremija
A lebac? A? Najjeftiniji u Evropi! To vam ne smeta. A?
Preporučujem 2
Мирослав
Веома је битно да појефтињење буде у скоро неприметном облику,10,20 пара до највише пола динара,годишње или сваке друге године.Да не дође до шока код народа.Не ваља ништа радити драстично,збунићемо се.Ја ,наводим као пример,са вишком новца који ми сада претиче од овог смањења цене горива сам у недоумици да ли да идем на Бахаме,да ли да почнем да пијем виски,ели коњак,оли неке скупље ликере на дневној бази, да ли да кренем да се дрогирам,сад када сам ушао у паре ,почео сам да биркам златне ланце ко за краву или шарпланинца,што и стан на Теразије да не купим? Само нека капље. Поздрављам одлуку владе и министара и премијера( премијерке ) и саветника и помоћног особља и хвала ММФ-у што су се сагласили и дозволили и Хвала(велико Х) председнику Трампу што је један од ретких председника САД који није заинтересован да нас бомбардује и хвала председнику Путину што смо му симпатични и што зна где смо на карти. И хвала Господу Богу што нас трпи овакве шунтаве какви смо.
Nikola Nesic
Kako se lepo naruče i isporuče dobre vesti.
jeremija
Lako je ovima u BiH i Makedoniji. Oni imaju domaću naftu.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja