„Infostan” je odlučio da vrati stari sistem knjiženja i izgled računa za objedinjenu naplatu. Iako je ovo preduzeće korisnike još pre mesec dana na svom sajtu informisalo o promenama, mnogi Beograđani verovatno nisu razumeli šta se menja u namirivanju obaveza za komunalije. Kako u ovom preduzeću kažu za „Potrošač”, JKP „Infostan tehnologije” je posle sedam godina vratilo stari način fakturisanja tako što će se ove obaveze od maja plaćati za mesec koji je naznačen na računu, a neće biti kao do sada proknjižen na plaćanje najstarijeg neplaćenog a neutuženog računa. Time će biti postignuta jasna povezanost dostavljenih računa i naloga za uplatu, jer će na računu biti naveden poziv na broj za konkretan mesec i godinu.
– Na ovaj način JKP „Infostan tehnologije” će izaći u susret zahtevima korisnika da se uplate koje izvrše knjiže na mesec i godinu za koji je račun izdat. Informaciju o novom načinu knjiženja uplata korisnici su dobili na poleđini majskog računa – saopštavaju iz ovog preduzeća.
One koji su se obraćali našoj redakciji interesovalo je šta će se dešavati sa zaostalim dugovanjima. U „Infostanu” kažu da korisnici komunalnih usluga na svakom mesečnom računu imaju precizan prikaz svojih obaveza, pa sve neplaćene račune pre maja 2018. godine logično mogu da izmire već dostavljenim nalozima za uplatu.
Udruženje za zaštitu potrošača „Efektiva” u više navrata je upozoravalo da pojedina preduzeća (među njima i „Infostan”) „po ustanovljenom sistemu automatskog knjiženja uplata na najstarije neizmireno potraživanje” krše Zakon o obligacionim odnosima
– Uplata izvršena na ovaj način biće knjižena na najstarija, neutužena dugovanja. Kako bi olakšalo korisnicima izmirenje tekućih obaveza, JKP „Infostan tehnologije” će ih redovno obaveštavati na koji način mogu da izmire zaostale obaveze – kažu u ovom preduzeću za naš list. Iako tvrde da u Beogradu čak 300.000 domaćinstava redovno izmiruje svoje obaveze za komunalne usluge i ostvaruje popuste, mnogo je i onih koji su nagomilali dugovanja.
Udruženje za zaštitu potrošača „Efektiva” u više navrata je upozoravalo da pojedina preduzeća (među njima i „Infostan”) „po ustanovljenom sistemu automatskog knjiženja uplata na najstarije neizmireno potraživanje” krše Zakon o obligacionim odnosima. „Efektiva” je isticala da se na ovaj način potrošači obmanjuju jer su dobijali račune bez konkretnog poziva na broj sa kojim bi bili sigurni da račun plaćaju za određeni mesec. U ovoj potrošačkoj organizaciji navode i primer za to. Kažu da su korisnici dobijali račune.
– Na računu je naznačeno da važi za konkretnu mesečnu obavezu, na primer za novembar 2017, i potrošač veruje da plaća upravo tu obavezu. Međutim, prodavac usluga, pozivom na broj automatski knjiži uplatu na najstariji potrošačev dug koji može biti i zastareo (na primer iz marta 2010). Praksa je bila takva da su prodavci privatnom izvršitelju zatim podnosili predlog za izvršenje, tvrdeći da potrošač nije platio novembar 2017, objašnjavaju u „Efektivi”.
Ukoliko bi, dodaju, korisnik podneo prigovor, prodavac se pravdao pred sudom na to da potrošač prilikom uplate nije naznačio za koji mesec tačno plaća, zbog čega se može primeniti zakonska odredba o uračunavanju uplate na najstarije potraživanje. Kao dokaz dostavlja priznanicu – koja je deo mesečnog računa i pri plaćanju se otcepljuje – a na kojoj nije navedeno za koji se mesec odnosi.
– Isto se događalo i pri plaćanju opštom uplatnicom i elektronskim putem – kažu u „Efektivi” kojoj su se građani često javljali da bi ukazali na ovaj problem. Ovakav sistem automatskog knjiženja uplata u „Infostanu” uveden je u oktobru 2011. godine na osnovu odobrenja Gradskog veća, kada su sa uplatnica i priznanica, kako tvrde u „Efektivi”, uklonjeni nazivi meseca i godina na koje se objedinjeni računi odnose, kao i datumi dospeća obaveza na naplatu. Promenjen je i poziv na broj, tako da se ne razlikuje od meseca do meseca (kao npr. na računima operatera telefonije i interneta), već da bude uvek isti – kažu u ovoj potrošačkoj organizaciji.
U „Infostanu” nisu želeli da komentarišu navode potrošačkih organizacija i rekli su da su uvedene promene u interesu potrošača.