nedelja, 21.10.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 20:30
ASTRONOMIJA

Mars krije niz tajni

Sonda „Kjuriositi” otkrila da se na Crvenoj planeti sezonski menja količina metana
Autor: Aleksandar Todorovićutorak, 03.07.2018. u 22:00
Селфи сонде „Кјуриосити” која више година шаље податке о саставу површине Марса (Фото НАСА)

Planeta Mars prva je planeta na koju su naučnici uspeli da pošalju sondu koja već godinama pohodi njegovu površinu, skuplja podatke i šalje na Zemlju. Mars je dosad bio velika inspiracija za širenje teorija da je na njemu nekad postojao život, ili da još postoji, odnosno da bar postoje određene vrste mikroba. U proteklom saopštenju NASA naglasili su da takva mogućnost postoji.

Poslednja otkrića stigla su od „Kjuriositija”, 2,5 milijarde dolara vredne sonde koja je sletela na Mars 2012. godine. Sonda je 2013. godine otkrila određene vrste organskih molekula koji se nalaze na tlu Marsa, dok je naredne poslala podatke o postojanju metana u atmosferi. Prema najnovijim informacijama, sonda je otkrila još dve zanimljive stvari: naučnicima zbunjujuće sezonsko menjanje nivoa količine metana na planeti i postojanje novih organskih molekula koji se nalaze u stenama koje su stare milijardama godina.

Na Zemlji 95 procenata metana stvaraju biljke i životinje: organski molekuli su osnova života na našoj planeti. Dolaskom do novog saznanja svaki laik može da dođe do zaključka da je NASA pronašla dokaz da postoji život na Marsu. Međutim, u praksi to nije u potpunosti tačno. Gas metan i organski molekuli se obično generišu kroz geološko-hemijske procese, tako da nam nova naučna saznanja ne donose odgovor da li je nekada postojao živi svet na Marsu.

Godine 1877. mogućnost postojanja života na Marsu izrazio je Đovani Šjapareli, italijanski astronom, koji je tvrdio da je posmatrajući sa Zemlje uočio kanale na površini Marsa za koje se smatralo da su iskopani zbog kanalisanja vode.

Persival Lauel, američki astronom, koji je 1894. godine osnovao u Arizoni opservatoriju Lauel, izdao je elaborat sa skicama kanala za koje je tvrdio da su iskopani kako bi vodili vodu od polova ka ekvatoru. Fantastična Lovelova hipoteza je toliko inspirisala Orsona Velsa da je režirao radio-dramu „Rat svetova”, na osnovu istoimenog romana Herberta Džordža Velsa, o Marsovcima koji napadaju Zemlju. Danas se pouzdano zna da su kanali koje su videli astronomi samo optička iluzija. Ipak, pomama za dokazom o postojanju života time nije prekinuta.

Naučnici NASA 1996. godine objavili su da su pronašli dokaze da na Marsu postoje fosili mikroba. Kako su potvrdili, do tih dokaza su došli proučavanjem meteorita nazvanog Alan Hil 84001, za koji se pretpostavljalo da je na Antarktik pao s Marsa. Međutim, od velike objave ostala je samo medijska prašina koja se nakratko podigla, slično kao sa objavom Šjaparelija.

Ostaje da se vidi kakav će zaključak naučnici da donesu o novim podacima do kojih je došla NASA. U svakom slučaju, plan je da stručnjaci NASA 2020. godine na Mars pošalju rover, vozilo koje će još lakše i brže da proučava površinu Crvene planete.

Dok se ne bude lansirao rover, za otkrića sonde „Kjuriositi” se može reći da su izuzetna. Po nekim naučnim tvrdnjama, Mars je nekad bio topla, vlažna planeta sa bar osnovnim uslovima za život. Danas je, kažu, izuzetno suva i hladna, bez života, barem dok se novim podacima ne utvrdi suprotno.

fc17c