sreda, 14.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 17:22

„Er Srbija” poslovala najbolje do sada

Prošle godine je ostvarila dobit od 15,7 miliona evra. Država nastavila da subvencioniše nacionalnu avio-kompaniju pa je na ime razvoja turizma i letova za Severnu Ameriku dala 1,4 milijarde dinara
Autor: Marijana Avakumovićčetvrtak, 05.07.2018. u 21:21
(Фото Д. Јевремовић)

„Er Srbija” je prošle godine ostvarila dobit od 1,9 milijardi dinara ili 15,7 miliona evra, što je napredak u odnosu na 2016. kada je neto dobit iznosila oko 106 miliona dinara, navedeno je u godišnjem finansijskom izveštaju srpskog nacionalnog avio-prevoznika koji je objavljen na sajtu Agencije za privredne registre. Ali ovom uspehu su doprinele državne subvencije od 2,46 milijardi dinara ili 20,8 miliona evra. U suprotnom kompanija bi poslovnu godinu završila u minusu. Državna pomoć je istina prepolovljena, jer je „Er Srbija” na ime subvencija dobila 4,95 milijardi dinara, odnosno 42 miliona evra u 2016. godini, do kada je prema ugovoru između Vlade Srbije i „Etihada”, država imala obavezu da ulaže bespovratni novac u zajedničku kompaniju u kojoj ima 51 odsto vlasništva.

Siniša Mali, ministar finansija, koji je donedavno bio predsednik Nadzornog odbora „Er Srbija”, rekao je da je ta kompanija ostvarila prošle godine najbolji rezultat u istoriji poslovanja i imala dobit od 15,7 miliona evra, što pokazuje koliko je opravdana odluka da se od „Jat ervejza” napravi najbrža rastuća avio-kompanija u regionu.

Upitan zbog čega je vlada nastavila da finansira „Er Srbiju”, budući da je prvobitno bilo ugovoreno da državna pomoć traje do kraja 2016. godine ministar je kazao da strategija turizma do 2020. godine podrazumeva podršku aktivnostima, idejama i projektima koji doprinose razvoju turizma u našoj zemlji, te da je pomoć „Er Srbiji” u skladu s takvim opredeljenjem.

– Ako pogledate „Er Srbiju”, ona je pokretački faktor razvoja turizma i rekordnih doprinosa od turizma, prošle godine imali smo 1,2 milijarde evra – naveo je Mali, a prenosi Tanjug.

Dodao je i da Aerodrom „Nikola Tesla” ove godine ima sedam odsto više putnika nego u isto vreme prošle godine.

– U 2017. bilo je 12 odsto više turista, dok podaci iz maja ove godine pokazuju da je broj noćenja uvećan za 20 odsto. Deo svega toga je „Er Srbija” – kazao je Mali.

Prema njegovim rečima ta kompanija je odlukom vlade bila u obavezi da razvije severnoameričko tržište kao najvažnije, a da je od kada su krenuli letovi za Njujork na toj relaciji putovalo 150.000 putnika.

Upitan ko je doneo odluku da se novac iz budžeta usmeri „Er Srbiji” Mali je odgovorio da je odluku donela Vlada Srbije i da se ona odnosi na razvoj turizma koji je za nas veoma važan.

Iako strategija, po kojoj je država finansirala „Er Srbiju” sa 1,4 milijarde dinara, važi do 2025. godine, ministar finansija je rekao da to ne znači da će država narednih sedam godina po tom osnovu finansirati „Er Srbiju”.

– Svake godine ćemo videti kako napreduje taj let ka Njujorku, odnosno kako napreduje ta strategija koja je u vezi sa razvojem severnoameričkog tržišta – objasnio je Mali.

Osim toga u finansijskom izveštaju se navodi i da je „Er Srbija” početkom 2017. godine dobila kredit od državnog Fonda za razvoj u iznosu od 14 miliona evra sa rokom dospeća od 18 meseci i kamatnom stopom od 3,5 odsto, što se takođe može smatrati nekom vrstom državne pomoći.

Broker Nenad Gujaničić naveo je da je poslovna dobit kompanije dostigla 947,5 miliona dinara u odnosu na gubitak iz poslovanja od 308,8 miliona dinara godinu dana ranije. Krajnji rezultat, neto dobit, skočio je sa 105,8 miliona dinara, koliko je iznosio u 2016. na 1,9 milijardi dinara 2017, uz veliki doprinos dobrog rezultata iz finansiranja (pozitivne kursne razlike).

– Kompanija je u bilansima priznala prihode od državne pomoći u visini od 2,46 milijardi dinara, bez čega bi svakako imali negativan krajnji rezultat. Veliko je pitanje da li su realno ovo sve dotacije koje je kompanija direktno i indirektno uživala od države prošle godine – rekao je Gujaničić.

Kada je o zaduženosti reč, kompanija je na kraju decembra imala neto dug od 34,7 milijardi dinara u odnosu na skoro 40 milijardi dinara na kraju decembra 2016. godine.

– Ovo je veoma visok nivo zaduženosti jer je neto dug skoro 15 puta veći od profita pre kamata, poreza i amortizacije.

Osim činjenice da „Er Srbiji” ne idu u prilog problemi oko „Etihada” (već je prodao neke kompanije usled gubitaka), u budućnosti problem bi mogle da budu i više cene kerozina koji predstavlja veliki trošak u avio-biznisu – kazao je Gujaničić.

Finansijski izveštaj ukazuje na stabilan broj prevezenih putnika, rast prihoda od redovnog putničkog saobraćaja i čarter saobraćaja i od prevezenog tereta. Ukupno gledano većina pokazatelja je bolja nego što se moglo pretpostaviti usled mera štednje i promene poslovnog modela.

Restrukturiranje kompanije koje su mnogi okarakterisali kao prelazak u lou-kost doneo je poprilično smanjenje troškova. Tu se ističe smanjenje troškova za plate za 350 miliona dinara, za ketering je potrošeno 252 miliona dinara, a za reklame 136 miliona dinara manje. Najveća ušteda je napravljena na stavci troškovi intelektualnih i konsalting usluga koji su smanjeni za skoro pola milijarde dinara (sa 702 na 250 miliona dinara).


Komentari7
52ebc
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Mile
Kako uspesno , kad im Vlada daje dodatna sredstva ?sve je ovo kic i soiza???
Немања Опанчаревић
Да није комично било би трагично. Нисам велики зналац што се тиче авио-компанија и њиховог пословања, али сам велики путник и видео сам и користио услуге наше националне авио-компаније. У почетку је раст и квалитет услуге заиста био на завидном нивоу, сада се наша авио-компанија претворила у нискотарифну компанију по услузи, али се то није одразило на цене. Зато сам ја, као и многи, отишао на друге аеродроме и користио друге компаније. Волео бих да видим Ер Сербију као водећег нискотарифног авио-превозника у региону. Када толико патимо од тога. У супротном навијам за Виз ер, Рајан ер и остале нискотарифне компаније, а нека се државна врхушка и њихови прилепци возе прецењеним Новаком, Кустурицом, ја више нећу...
Ognjan Sretković
ostale firme treba najoštrije osuditi.
Bata
Ha, ha... ako je tako sa svakom državnom firmom onda smo stvarno jaki.
Бане
Прво дајте транспарентан и од независног ревизора одобрен финансијски извештај, биланс успеха и биланс стања. Онда ћемо видети какав је резултат пословања.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja