četvrtak, 17.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:52

Srpska solo pesma od Marinkovića do Despića

Autor: Darko Kalezićnedelja, 08.07.2018. u 23:39
Кристина Ашковић и Петар Марковић на концерту „Што се боре мисли моје” (Фото: Д. Жарковић)

Melodije i stihovi starih srpskih solo pesama odjekivali su Atrijumom Narodnog muzeja. Mnogobrojnoj publici predstavili su ih sopran Kristina Ašković i pijanista Petar Marković. Ulogu naratora u ovom programu „Belefa”, nazvanom „Što se bore misli moje”, imala je violinistkinja Ljubica Damčević. Ona je posetiocima govorila tekst profesora FMU-a Srđana Teparića o razvoju srpske solo pesme s osvrtom na istorijske događaje 19. i 20. veka, koji su pratili taj razvoj.

U svakom od tri dela nastupa, za koji joj je podršku na klaviru pružio Marković, Kristina se pojavila u različitim kostimima. Prvi, iz fundusa Narodnog pozorišta, doneo je duh ranog 19. veka. Drugi, inače kreacija Aškovićeve, dočarao građansku nošnju srpskih varoši s početka 20. stoleća. I poslednji, savremena haljina, označio moderno vreme. Sva tri zajedno vizuelno su obogatila izvođenje kompozicija, a isto toliko „etapa” kompletiralo je putovanje u prošlost za poklonike umetničke muzike na koje su ih akteri na sceni odabranim repertoarom s najboljom namerom poveli. Simbolično, i srpske pesme su se vratile u zdanje obnovljenog Narodnog muzeja, jer i one tu pripadaju – upravo se navršilo 160 godina otkad je Josif Marinković počeo da ih komponuje.

Uz Kristinin raskošni glas, haljine su oživljavale periode u kojima su stvarali rodonačelnik ovog žanra Marinković i njegove kolege kompozitori Isidor Bajić, Stanislav Binički, Stevan Hristić, Petar Konjović, Milanka Mišević, Dejan Despić... Publika u Atrijumu, koji je mirisao na novo, mogla je da oseti kreativne damare dva veka uz stihove Branka Radičevića, Zmaja, Vojislava Ilića, kneza Mihaila Obrenovića, Alekse Šantića, Laze Kostića, Desanke Maksimović... nabijene ljubavlju, melanholijom, setom, sumnjama i čežnjom, rodoljubljem i opisima prirode. Burne aplauze zavredele su „Gde si dušo gde si rano”, „Vidim ti još sumnjaš”, „Jorgovan grana procvala”, „Elegija”, „Ruse kose”, „Predosećanje”, „Pesmo moja” i mnoge druge numere.

Kristina Ašković priznala nam je da je počastvovana, uzbuđena i presrećna što opus koji profesionalno neguje deli sa sugrađanima baš u Narodnom muzeju, i to ovih dana kad slavi 18 godina svog rada. U njenom fokusu je kamerna i koncertna aktivnost sa naglaskom na srpskoj i ruskoj solo pesmi uglavnom slovenskih izvođača, uz repertoar starih majstora i italijanske, nemačke i španske solo pesme, a tu su i operske arije i dueti. Nagrađivana na mnogim takmičenjima, diplomirala je na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu u klasi profesora Nikole Mijailovića. Radi kao profesor u prestoničkoj Srednjoj muzičkoj školi „Josif Marinković”.

Petar Marković diplomirao je takođe na FMU-u na klavirskom odseku u klasi profesorke Jokut Mihajlović, a magistrirao na Odseku za klavir na Muzičkoj akademiji u Istočnom Sarajevu u klasi prof. Irine Skerl.


Komentari0
d7162
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja