petak, 16.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 14:24

Penali za raskid ugovora biće i zakonom zabranjeni

Želimo da ove izmene unesemo i u novi zakon koji je Vlada već usvojila kako ne bismo više ostavljali prostor za različita tumačenja – istakao je Rasim Ljajić, ministar trgovine
Autor: Jelica Antelj i Ivana Albunovićnedelja, 15.07.2018. u 22:00
(Фото Д. Јевремовић)

Zakonom o elektronskim komunikacijama, koji bi u septembru trebao da se nađe u skupštini, mobilnim i kablovskim operaterima kao i internet provajderima biće zabranjeno da korisnicima naplaćuju penale za prevremeni raskid ugovora, izjavio je za „Politiku”

Rasim Ljajić, ministar trgovine, turizma i telekomunikacija.

Kako je naš list već objavio, u poslednjoj godini ovo ministarstvo izdalo je više obavezujućih rešenja protiv telekomunikacionih kompanija i naložilo im da promene dugogodišnju praksu koja je korisnike dovodila u nepovoljan položaj.

– Ovim uvodimo evropsku praksu koja ne prepoznaje naplaćivanje naknada za prevremeni raskid ugovora. Želimo da ove izmene unesemo i u novi zakon koji je vlada već usvojila kako ne bismo više ostavljali prostor za različita tumačenja – istakao je Ljajić.

Iako kako saznajemo već postoje pritisci operatera, u ministarstvu tvrde će ostati dosledni u nameri da korisnici budu više zaštićeni u ovoj oblasti.

Šta tačno ovo rešenje znači za potrošače? Dosadašnja praksa bila je vrlo nepovoljna za korisnike. Recimo, ukoliko je sa operaterom potpisao ugovor na 24 meseca, a zbog slabog kvaliteta usluge ili iz nekog drugog razloga želi da raskine ugovor posle pet meseci, bio je u obavezi da u celosti isplati preostalih 19 meseci kao da je uslugu i koristio.

Pravnik Borivoje Đorđević, iz leskovačkog Udruženja za zaštitu potrošača Narodni parlament, objašnjava na primeru paketa jednog od mobilnih operatera kako bi sada trebao da izgleda raskid ugovora. On smatra da bi operateri sada morali da izmene praksu i ponude korisnicima dve opcije – naplatu pretplata do kraja ugovorenog perioda ili naplatu popusta koje je korisnik ostvario do trenutka raskida ugovora. Visina popusta koji je korisnik ostvario može se preračunati tako što se popust na mesečnu pretplatu pomnoži brojem meseci u kojima je usluga korišćena. Od ove dve opcije prilikom raskida ugovora biće primenjena ona koja je povoljnija po potrošača, odnosno ona gde je iznos penala koje plaća potrošač manji.

Navodi i primer. Recimo, ako je korisnik sa operaterom potpisali ugovor za određeni paket, sa ugovornom obavezom od 24 meseca, mesečna usluga paketa koštaće ga 500 dinara. Isti taj paket bez ugovorne obaveze koštao bi ga 700 dinara mesečno. Ukoliko posle 10 meseci korisnik odluči da raskine ugovor sa operaterom trebalo bi da ima dve opcije – da plati celokupan iznos svih preostalih pretplata do kraja ugovora, što iznosi 14 meseci pomnoženo sa 500 dinara (7. 000 dinara). Druga mogućnost je da izmiri razliku, odnosno iznos popusta koji je ostvaren tokom korišćenja paketa, što iznosi 10 meseci pomnoženo sa 200 dinara (2.000 dinara).

– U ovom slučaju, operater treba da vam predoči oba obračuna i omogući da izaberete onaj koji je povoljniji. Ukoliko ste uz paket odabrali i neki od uređaja za koji ste ostvarili popust, dužni ste da isplatite punu cenu uređaja prilikom raskida ugovora, odnosno razliku maloprodajne cene u odnosu na cenu uređaja sa ugovornom obavezom – navodi se u dopisu ovog udruženja i ističe da su inicirali donošenje ovog rešenja jer su pre tri godine Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija podneli zahtev za zaštitu kolektivnih interesa potrošača.


Komentari10
da5e6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Bojan
Koliko sam ja to pratio operateri retko ili nikad ne iznose cene usluga "bez ugovorne obaveze", tako da tu ostaje da nas opet oderu po želji.
tomkarlo
Nije tačno. pogledajte ponude svih operatera unazad godinama i videćete da uvek ima cene i za i bez ugovora. Kod svakog operatera. Uvek ima i cena uređaja sa ugovorom i bez ugovora. I sve to piše i u ponudama, ugovorima i na svim njihovim sajtovima.
Preporučujem 0
Nedzad
Na zalost ni ovo nije prihvatljivo resenje. Korisnik usluga, odnosno potrosac, koji uredno izmiruje svoje obaveze, a pri tom od mobilnog operatera zbog manjkavosti mreze ne dobija uslugu koju placa, ako raskine ugovor, morace da plati deo troskova, ili preostalu pretplatu, ili popust koji je ostvario prilikom sklapanja ugovora, dok druga strana iako nije ispunila obaveze iz ugovora ostaje potpuno zasticena i moze da naplati uslugu koju nisu isporucili.
novak
Čini mi se da ugovori sklopljeni na godinu ili dve su povoljniji nego mesečno plaćanje pretplate, pa se najviše zbog te pogodnosti i sklapaju. Ako se takav ugovor prekine, normalno je da se plaćaju penali. Zamislite samo da prekinete ugovor gde imate "beskonačno" minuta posle mesec dana kada ste potrošili 5000 minuta za 999 dinara. Da ste imali pretplat koštalo bi vas oko 100.000 dinara. I vi hoćete da prekinete taj ugovor bez sankcija. Normalno je da će se operateri zaštititi od ovakvog zskona. Ili će izbaciti ugovore pa svi na pretplatu ili će cene na ugobore poskupeti.
Zoran
A zamisli ti, Novace, ovo: odes do MTS-a i sklopis s njima ugovor za koriscenje mobilnog interneta, na 24 meseci, gde mesecno placas 1500 din za 50 GB, i u tom trenutku je to najpovoljnija varijanta jer u Telenoru i VIP-u si vec proverio, ponuda im je skoro nikakva; pre nego nastavim, samo da napomenem da je to moja situacija od pre godinu i kusur dana; a onda nakon pola godine, Telenor ponudi paket gde za 1500 din dobijas 150 GB, a pritom se desava da ti 50 GB u MTS-u nekad istekne usred meseca, neobjasnjivo, i naredne dve nedelje, do pocetka narednog meseca ostao si bez signala. Odes do MTS-a i pitas za veci paket, oni ga nemaju u ponudi, zelis da predjes u Telenor, jer za iste novce dobijas TRI PUTA VECI PAKET, ali avaj, ne mozes, jer ce te MTS tuziti za prekid ugovora, a zasto? Zato sto su nesposobni da drze korak s konkurencijom? Ne, druze Novace, nisi u pravu, jer na taj nacin oni su te vezali dve godine ugovorom i ne mrdaju prstom da svoju uslugu usavrsavaju. A ovako ce morati.
Preporučujem 19
djole
Знам шта је уговор и има у њему много чланова поред оног да уговор траје 2 године или годину. Треба натерати оператере да испоштују уговор у целости. Рецимо кабловски оператер по уговору каже да је брзина интернета 100 мбс а да вам wifi рутер који подржава до 50 мбс и неће да га замени јер само утп каблом гарантују приближну брзину по уговору. Жалите се да вам кочи слика на ХД каналима и да праве пикселизацију кажу вам да је то немогуће и ако имате доказ за то и неће да отклоне недостатак годину дана. Па и да раскинеш уговор код другог оператера је исто. Мобилни оператер вам наплаћује 3Г услугу и ако немате ни 2Г а и приликом склапања уговора узели сте телефон који нама ту могућност.
Драган
Законом би требало забранити кабловским, интернет и телефонским оператерима да на било који начин једнострано мењају ниво и квалитет услуга на штету корисника. Нпр. постала је масовна појава да оператери склопе уговоре, затим избаце неке канале из ТВ понуде а ракид уговора условљавају великим накнадама или пеналима. Брзина интернета, број минута у телефонији и списак канала у свим пакетима морали би бити саставни део сваког уговора и као такви обавезујући за оператера. Па, ако се избаци 1 или више канала из било ког пакета укључујући основни или повећа цена или интернет проток буде мањи од уговореног, нека све последице и трошкове раскида уговора сноси оператер.
Boris
@Jeremija Da li vi znate sta su obligacioni odnosi. Jedna strana ne smije jednostrano mijenjati odredbe ugovora.
Preporučujem 19
Дејан
Када се уговор једнострано промени, обе стране имају рок од 30 дана да безусловно и без надокнада раскину уговор. Оператер би требао да обавести корисника о промени, што они вероватно или избегавају или само напишу на веб страници и тако рачунају да су испунили уговорну обавезу, што се толерише иако је противно закону.
Preporučujem 41
Prikaži još odgovora

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja