ponedeljak, 24.09.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 13:28

Auto-put do Srbije kroz javno-privatno partnerstvo

U toku je izgradnja deonice od Mateševa do Andrijevice u dužini od 43,5 kilometra, budućeg koridora Bar–Boljari
Autor: Novica Đurićčetvrtak, 19.07.2018. u 22:00
Мост на Морачици, ауто-пут Бар – Бољари (фото Н.Ђ)

Od našeg stalnog dopisnika

Podgorica – Nastavak realizacije deonica auto-puta Bar–Boljari u dužini od 169,2 kilometra, do granice sa Srbijom, biće nastavljen ukoliko se obezbedi javno-privatno partnerstvo, stav je Ministarstva saobraćaja i pomorstva. Da je model javno-privatno partnerstvo najsigurnije rešenje ne krije ni državna sekretarka u Ministarstvu saobraćaja i pomorstva Angelina Živković, koje je takav stav iznela i nedavno na konferenciji o javno-privatnim partnerstvima koja je održana u Beogradu.

Ona je analizirajući razne projekte koji se na bazi javno-privatnog partnerstva realizuju u Evropskoj uniji kazala da treba „raditi na iznalaženju sličnih modela i za region, uz primenu kombinovanih mehanizama finansiranja – grantova, kredita međunarodnih finansijskih institucija i privatnog finansiranja”.

„To se naročito odnosi na projekte u putnoj infrastrukturi, gde su potrebe kapitalnih ulaganja veoma visoke. I kao primer takvog partnerstva je deonica auto-puta na takozvanom Koridoru 11, od Požege do Boljara”, navela je Živkovićeva.

Za gradnju auto-puta, najvećeg infrastrukturnog projekta u istoriji Crne Gore, čija je izgradnja počela pre tri godine, do sada je, prema podacima Ministarstva saobraćaja, utrošeno 390 miliona evra. Na trasi Smokovac–Mateševo od ukupno 16 tunela, radovi se izvode na 15, a angažovano je oko tri hiljade radnika, gde je nedavno, nakon obilaska gradilišta, crnogorski premijer Duško Marković rekao da se na nekim deonicama kasni i da je zatražio od Kineza da povećaju broj radnika i mehanizacije kako „bi sve bilo završeno u dogovorenom roku”.

Vlada Crne Gore je potpisala ugovor o izgradnji pomenutog auto-puta, odnosno prve i najteže deonice auto-puta od Smokovca do Mateševa, sa kineskom kompanijom CCCC i CRBS u iznosu od 809 miliona evra i učešća države od 120 miliona, dok će se kreditom kod Eksim banke, na 20 godina, finansirati ostatak investicije. Cena ove, kako je vlada naziva, kapitalne saobraćajnice je oko dve milijarde evra.

I pored sporenja vlasti sa opozicijom oko iznosa cene ove deonice i oslobađanja Kineza od poreza i raznih akciza koji dostižu milione evra, vlada je ipak krajem marta potpisala memorandum o razumevanju sa kineskom kompanijom CRBC za projekat gradnje auto-puta na principima privatno-javnog partnerstva.

Prema ranijim objašnjenjima iz Ministarstva finansija, kredit za auto-put počinje da se vraća za šest godina i Crna Gora ima obavezu da plaća kamatu na zajam čim se on povuče. Potom je vlada dodatno pojasnila da je to razlog uvođenja takse od sedam centi na gorivo, od koje će se pet centi izdvajati za izgradnju auto-puta, a dva centa za finansiranje reprezentativnog sporta. Očekivanja su da se od taksa na gorivo u budžet godišnje slije devet miliona evra. Uz skok cene goriva, nepopularne mere primenjuju se na alkohol, gazirana pića i duvan.

Da je reč o zaista izuzetno zahtevnoj građevini govore i podaci da sa polazišta auto-puta iz Smokovca nadomak Podgorice trasa kreće sa 63 metra nadmorske visine gde na njenom kraju u Mateševu izlazi na nadmorsku visinu od 1.100 metara.

Prema projektu, trasa sa Smokovca ide preko mosta Moračica, tunela Klopot, Pelevog brijega, tunelom Vjeternik, Mala trava, Uvač, leva obala Tare do Mateševa. Imaće 18 tunela i 13 mostova, među kojima su najzahtevniji most na Moračici, dužine jedan kilometar, naslonjen na stubove visine 180 metara, i tunel Vjeternik, dužine tri kilometra.

Nakon što neimari pobede ljute crnogorske gudure, put će posle Lutova, Lijeve Rijeke i Tuzi Ljevorečkih izbiti na Taru, na Uvac, odakle će magistralnim putem biti povezan sa Kolašinom.

Onaj „stari”, magistralni put kroz kanjon Platije, nakon izgradnje deonice Mateševo–Smokovac ostaje kao alternativni, kao turistička atrakcija i kao put s kojim se stiže do Manastira Morače, kanjona i reke Mrtvice i brojnih prirodnih lepota koje preseca ova saobraćajnica koja je decenijama bila glavna veza između Crne Gore i Srbije.


Komentari14
bba16
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Miloš
"Javno - privatno partnerstvo najsigurnije rešenje" reče ministarka. Hm, tu najviše leži mogućnosti za neku psinu pošto znamo kako neki političari umeju da pretvore javno u privatno.
dušan
Kad cena trajekta od Italije do Bara bude jeftinija od cene avionske karte i kada ne bude zaustavljanja od strane saobraćajne policije što Crnogorske što Srpske na svakih 40-50Km možda ću da razmislim da do Srbije dolazim preko Crne Gore. Do tada važi ona narodna 'Preko preče , naokolo bliže'.
Trifun
Srbija svoj deo autoputa Beograd-Bar gradi,pre svega,zbog svojih interesa.Autoput prolazi kroz jugozapadnu Srbiju i treba da je otvori prema svetu da privuce investitore i stavi u funkciju potencijale tog regiona Srbije koji je zapostavljen.To sto ce autoput,dalje,produziti u Crnu Goru samo je prednost,a ne mana.To ce doprineti da autoput ima veci promet i rentabilnost.Ne treba potcenjivati ni luku Bar.Dobar deo srpske spoljne trgovine se obavlja preko te luke:"Fiat" najveci srpski izvoznik koristi luku Bar;izvoz zitarica takodje.. Jedan krak autoputa treba da se nastavi prema BiH/R Srpskoj gde Srbija ostvaruje najveci izv.sufic.Autoput priblizava turisticke kapacitete regije(Zlatibor,Zlatar,Uvac...) Nije nebitan ni nacionalni znacaj za povezivanje sa sunarodnicima:Srbima u CG i R Srpskoj/BiH.I pored svih pritisaka u CG se 1/3 stanovnistva izrazava da su Srbi,a 2/3 da govori srpskim jezikom.Oni,kao i Srbi u R Srpskoj/BiH na Srbiju gledaju kao na maticu koja im ne sme okrenuti ledja...
Joван П
Иако је то питање за стручњаке, као лаику ми се не чини да овај ауто-пут може бити исплатив за Србију. Претпостављам да је тежак терен за градњу, а не видим да је транзитан и да би га критична маса људи користила. Не мислим да га српске стране треба стопирати, али га свакако не треба финансирати. Оно што треба, јесте у перспективи продужити ауто-пут из Београда до Златибора.
Јован П
@Драган П. Не чини ми се да Лука Бар ради како треба (рецимо и поморски трајект саобраћај на линији Бар-Бари је преузлеа хрватска фирма), а са створеном ситуацијом и психологијом вечно владајућих у Црној Гори, нажалост, не верујем да се може очекивати да ваљано проради ни у наредних 10 година.
Preporučujem 11
Драган П.
Овај ауто-пут је значајан пре свега као веза са луком Бар.
Preporučujem 6
Dejan Kovjenic
Budimo realni i Crna Gora i Srbija grade ovaj put do tacke koja im odgovara - do raskrsnica. Srbija pravi put do Pozege odakle ce se put racvati prema Crnoj Gori (Podgorici) i prema Bosni i Hercegovini (Sarajevu). Sa druge strane Crna Gora prica da pravi autoput prema Srbiji a dobro je poznato da je to deo Jadranske magistrale koja treba da poveze Dubrovnik - Podgoricu - Pec - Skoplje. Crnogorci pricaju pricu da se povezuju sa nama a u stvari grade onu deonicu koja ih povezuje sa Srbijom, ali i sa Kosovom. Crna Gora zeli Albance koji putuju iz Zapadne Evrope da koriste pravac Hrvatska - Crna Gora - Kosovo. Svako treba da se bori za svoje ekonomske interese. Treba iz jednacine da izbacimo emotivne momente. Mislim da je za Srbiju sasvim dovoljno u ovom trenutku da izgradi put do Pozege, otplati deo kredita uzetih za gradju i nastavi da radi na podizanju GDP-ja.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja