petak, 22.03.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 17:05

​Za elektrovozila sunce bolje od uglja

Na postavljanje punjača za elektrovozila obavezuje nas EU, jer do otvaranja poglavlja 27 o ekologiji, imamo zadatak da postavimo 150 takvih aparata širom države
Autor: Marija Brakočevićsubota, 21.07.2018. u 22:00
У Србији има 174 власника електричних возила (Фото Танјуг)

Nerazvijena infrastrukturna mreža i nedovoljan broj brzih solarnih i električnih punjača unutar zemlje glavni su problemi sa kojima se suočavaju vlasnici električnih vozila u Srbiji kojih je 174. Svima njima zasad je na raspolaganju tridesetak punjača, dok je samo pet postavila država na naplatnim stanicama u Subotici, Šidu, Dimitrovgradu i Preševu, kao i na rampi „Bubanj potok” u Beogradu. U zemlji ima i onih koji upravljaju hibridnim vozilima, a takvih je trenutno 240. Njima je u ovom momentu znatno lakše, jer u državi imaju dovoljno benzinskih stanica gde mogu da napune rezervoar, kad im zafali struje za električni pogon.

Dobra vest ovih dana ipak stiže iz „Puteva Srbije”, otkriva Miloš Petrović, direktor Centra za električna i hibridna vozila, jer to preduzeće planira da do kraja godine postavi još desetak punjača na prioritetnim putnim pravcima u zemlji. Za sada takav brzi punjač postoji samo na jednom mestu u zemlji – u Novom Beogradu, dok unutar zemlje na potesu od Horgoša do Preševa standardnih električnih punjača – nema.

– Na njihovo postavljanje obavezuje nas EU, jer do otvaranje poglavlja 27 o ekologiji, u najkraćem roku imamo zadatak da postavimo 150 punjača. To nije sporno, postavićemo ih, napajaće se iz postojeće elektromreže, ali pre toga država treba da napravi strategiju. Cilj je postaviti više brzih solarnih punjača koji mogu da napune bateriju električnog vozila za samo 30 minuta, a ne onih koji koriste struju dobijenu iz uglja – napominje Petrović.

​Ekološki, ali skupi
Prema podacima MUP-a, u Srbiji ima 1,9 miliona registrovanih vozila, a svake godine u zemlju uđe oko 25.000 vozila sa najvišim ekološkim standardima, dok su više od 100.000 polovni automobili. Za razliku od njih električni automobili su potpuno ekološki, bezbedni i bešumni, ali je problem što su skupi. Baterija modela be-em-ve I3 staje oko 15.000 evra, a auto košta 40.000 evra.

Dok u Srbiji ne bude bilo dovoljno obnovljivih izvora energije, električni automobil će ipak više zagađivati sredinu, nego konvencionalna vozila. Obaška to što se troši i ruda za proizvodnju struje.

Ako potrošimo na primer tonu uglja da proizvedemo megavat struje, pa je upotrebimo za pogon električnog auta, vrtimo se u začaranom krugu.

Primer za to je, kako dodaje Petrović, elektrifikacija javnog prevoza u glavnom gradu. U Beogradu zasad postoji pet električnih autobusa, a vozni park bi uskoro trebalo da postane bogatiji za još 80.

– Oni su dobri za centar grada, jer ne zagađuju okolinu. Pitanje je međutim da li grad može, sa povećanjem broja takvih vozila, da izdrži dodatnu potrošnju struje, posebno ako se zna kakav je način proizvodnje struje, iz takozvanih prljavih izvora. Koliko će to onda zaista biti isplativo? Jer, ukoliko se mreža električnih autobusa proširi, nuspojave mogle bi da budu povećanje potrošnja struje, veća eksploatacija lignita, zagađenje okoline u delovima gde se struja proizvodi... – objašnjava Petrović.

Upravo zbog toga je cilj Srbije da se električna vozila pune strujom iz čiste energije, odnosno obnovljivih izvora kao što su sunce i vetar. U Srbiji je to još pionirski poduhvat, smatra on, dok Evropa užurbano juri za električnim vozilima.

– Veliki problem je i baterija takvih vozila koja je najskuplji deo. U njenom sastavu je i kobalt koga ima najviše u rudnicima u Kongu, gde besni rat. Zato i nema sigurnog snabdevanja, pa je i cena previsoka – podseća on.

Prosečna cena automobila na električni pogon je oko 28.000 evra, ali u Srbiji još ne postoje državne subvencije za njihovo korišćenje.

– U Evropi postoje dve vrste podsticaja. I naša država bi trebalo da podrži sve društveno-odgovorne firme koje voze takve automobile, da daje direktno podsticaje za smanjenje cene takvih vozila. U Hrvatskoj i Sloveniji, recimo, državne subvencije iznose od 4.000 do 10.000 evra – otkriva Petrović.

Postoji i nefinansijska podrška, koja bi trebalo da pretpostavi da  svako ko kupi takav auto ne plaća PDV, parking-mesto, putarinu...

– Očekujemo od država da najkasnije do 2020. počne da daje podsticaje za kupovinu električnih i hibridnih vozila. Za sada se kod nas u postupku registracije ne naplaćuje porez na upotrebu takvih vozila, ali se recimo i dalje plaća ekološka taksa, što je apsurdno – navodi direktor Centra za električna i hibridna vozila, i podvlači da je bez subvencija države električni model automobila u Srbiji ekonomski neisplativ.


Komentari3
6d0c1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Sale Aleksandrović
-Valjda je potrebno stimulisati udeo elektroautomobila, u tranzitnom saobraćaju kroz srpske prostore, a ne saobraćaj sa motorima sa unutr. sagorevanjem.(Postaviti što veći broj dostupnih punjača,npr) Zašto stimulisati-"fosile"--vozila sa pogonom na fosilna goriva?(Dati SUBVENCIJE,KONAČNO !) Veliki broj ljudi,ima zdrastvenih problema kao posledica upotrebe fosilnih goriva...praktično obolevaju skoro svih organski sistemi.Pored alergijskih reakcija,hroničnih teških inffekcija disajnih organa tu je NAUČNO dokazano kancerogeno dejstvo.Mnogo ljudi DOSLOVNO pati od tih bolesti,OKO NAS.Pa i deca, tih istih ljudi,koji dobro zarađuju,na bespotrebnoj ZLOUPOTREBI fosilnih goriva Da ne govorimo da je naše područje pretrpelo ratna dejstva i posledice toga ! - Građanima treba ostaviti mogućnost da sami odluče gde će deo njihovih davanja "državi "da odlaze: u ZDRAVIJU MOBILNOST ili u zastarelu tehnologiju.Imaju pravo na mogućnost izbora.Nije u redu da se deo bogati na račun zdravlja ljudi.
Зоран
О чему ми причамо овде? Дајте прво квалитетне путеве, па да се побољша стандард да возимо и нове класичне ауте, а не само отпад из Немачке, а док стигнемо до иоле масовније употребе електричних и хибридних ... Далека је то будућност за Србију. Та која стотина власника еколошких аута ће морати да се стрпи до тада.
Dejan Stankovic
Nema čekanja...treba napraviti pod hitno brže punionice po autoputevima i magistralama, sporije postaviti u tržne centre i većim parkiralištima. Tog momenta će doći za Srbiju više od hiljadu Tesla vozila a vlasnici ostaviti novac po hotelima i restoranima. Čekati dok trava naraste...biće kao i uvek problem za Srbiju koja kasni za svima. Elektromobilitet funkcioniše perfektno i predstavlja prekretnicu ne samo u automobilizmu već i u načinu obhođenja prema stvaranju i korišćenju energije.
Preporučujem 7

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja