nedelja, 24.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
ponedeljak, 23.07.2018. u 22:00 Anica Telesković
POSLE SMENE NA ČELU „FIJAT KRAJSLERA”

Ima li Majk Menli plan za Kragujevac

Ne očekujem da će odlazak Serđa Markionea promeniti osnovne smernice poslovanja, kaže Zoran Marković, predsednik Saveza sindikata FCA
(Фото Танјуг)

Samo mesec i po nakon što je Serđo Markione objavio petogodišnju poslovnu strategiju kompanije „Fijat Krajsler”, kojom se predviđa da ovaj auto-gigant nastavi sa proizvodnjom „fijata 500-L” u Kragujevcu, jedna operacija ramena potpuno je promenila tok njegove karijere. Hoće li odlazak izvršnog direktora u crnom džemperu, po kome je Markione bio prepoznatljiv, promeniti i biznis planove ove kompanije i ima li Srbije u beležnici njegovog naslednika Majka Menlija?

Sudeći prema informacija sa Milanske berze, investitori nisu oduševljeni Markioneovom iznenadnom smenom, koja je usledila i posle štrajka radnika u Italiji, koji su negodovali jer je „Fijat Krajsler”, kao glavni sponzor, odlučio da plati 112 miliona evra za prelazak fudbalera Kristijana Ronalda u Juventus. Nakon što je za izvršnog direktora upravni odbor postavio Majka Menlija, dugogodišnjeg direktora „Džipa”, akcije ove kompanije juče su pale za četiri odsto. U izveštajima se navodi da je Menli doveo „Džip” do uspeha meteorskom brzinom i da je ovaj pedesetpetogodišnji Britanac od njega napravio superbrend.

Analitičari američke agencije „Blumberg” za Menlija kažu da nije sujetan i da će zbog toga dobro voditi kompaniju. Nemoguće je, ipak, da jedna osoba u potpunosti zameni Markionea, dodaje se u analizi.

Šef evrop­skog ode­lje­nja „Fi­ja­ta” pod­neo ostav­ku
Iz­vr­šni di­rek­tor kom­pa­ni­je „Fi­jat Kraj­sler auto­mo­bi­li” (FCA) za tr­ži­šte Evro­pe, Bli­skog is­to­ka i Afri­ke (EMEA), Al­fre­do Al­ta­vi­lja, pod­neo je ju­če ostav­ku na tu funk­ci­ju, na­kon što je iz­gu­bio u tr­ci da Ser­đa Mar­ki­o­nea za­me­ni na če­lu FCA, ja­vlja „Blum­berg” po­zi­va­ju­ći se na iz­vo­re upo­zna­te sa si­tu­a­ci­jom.Al­ta­vi­lja (54), bli­zak sa­rad­nik Mar­ki­o­nea, nad­gle­dao je po­slo­va­nje FCA ši­rom sve­ta, a va­žio je za jed­nog od tri vo­de­ća kan­di­da­ta, po­red Maj­ka Men­li­ja i fi­nan­sij­skog di­rek­to­ra FCA Ri­čar­da Pal­me­ra, za pre­u­zi­ma­nje čel­ne po­zi­ci­je u kom­pa­ni­ji. Iz FCA po­ru­ču­ju da će Men­li bi­ti pri­vre­me­ni iz­vr­šni di­rek­tor FCA za re­gi­on EMEA. 

Zoran Marković, predsednik Saveza samostalnog sindikata „Fijat Krajsler automobili Srbija”, kaže da ne očekuje da personalna promena izvršnog direktora na čelu globalne kompanije promeni osnovne smernice poslovanja.

– Najavljeno je da „Fijat Krajsler” ostaje u Srbiji, što znači da će novi ugovor biti potpisan i da nema razloga za brigu – kaže Marković.

Prema njegovom mišljenju, Markione je sasvim sigurno obeležio jednu eru u poslovanju ove kompanije u Kragujevcu.

– On je čovek koji je 2008. godine sa srpskim državnim zvaničnicima potpisao ugovor kojim se osniva zajedničko preduzeće. Sećam se da je na mene ostavio utisak, jer su tog dana svi u Kragujevac došli u odelu sa kravatom, a on se pojavio u crnom džemperiću. Nije bio formalista, već je bio ležeran. Pamtim i da je 2008. godine. na prvom ručku sa tadašnjim gradonačelnikom Veroljubom Stevanovićem, u Hotelu „Kragujevac” tražio da se na sve stolove postave piksle, da bi moglo da se puši – prisetio se Marković.

Dodaje da fabrika u Kragujevcu trenutno ima veće brige od toga ko upravlja kompanijom na globalnom nivou, a to su uposlenost, broj radnih dana, uslovi rada...

Kada se pogleda finansijski izveštaj FCA, vidi se i da su poslovni prihodi u 2017. godini pali za više od 20 milijardi dinara, što je oko 170 miliona evra. Kompanija je ipak ostvarila neto dobit od 2,13 milijardi, što je negde na nivou rezultata iz prethodne godine. Međutim, tokom prethodne godine znatno su smanjena i izdvajanja iz budžeta za ovu kompaniju. Tako su donacije, dotacije i subvencije na kraju 2016. godine dostizale 3,7 milijardi, dok su na kraju prošle godine smanjene na 1,9 milijardi. Za park dobavljača uplaćeno je 20 miliona, a za trening akademiju 12 miliona dinara. Po osnovu plana restrukturiranja imovine na račun kompanije FCA leglo je 405 miliona dinara. Gotovinsko davanje države iznosilo je 364 miliona, a dodatno, na specijalni račun kompanije uplaćen je još 661 milion dinara. U finansijskom izveštaju navodi se da je 2016. godine društvo priznalo i dodatne podsticaje u iznosu od 1,25 milijardi dinara, koje je uputila Vlada Srbije u skladu s Dopunjenim i izmenjenim ugovorom o zajedničkom investicionom ulaganju. Ovaj dokument Republika Srbija je potpisala sa rukovodstvom „Fijata”.

Koliki će biti iznos državne pomoći za FCA u novom ugovoru sa ovom kompanijom za sada nije poznato. Pogotovo što je prethodni potpisan pre nego što je stupio na snagu Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju, kojim su strogo definisana pravila za državnu pomoć. U međuvremenu, Srbija je i zakonodavstvo uskladila sa evropskim, pa je pitanje i da li je to i u kom obimu moguće po našem Zakonu o kontroli državne pomoći.

Komеntari3
1f023
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

миливоје
Томкарло,слажем се са вама у потпуности.Живим у Крагујевцу.Град је у буквалном смислу дуго био долина глади,како су говорили за њега.Посла за младе није било ни издалека.Колико год несавршен систем по коме је ФИАТ дошао у КГ,зацрњен уговор...млади су се запослили.И то не само шраф-мајстори,већ и млади инжињери.Многи на основу свог рада планирају женидбе,оснивање породице.Са доласком Сименса,производња каросерија за шинска возила,ситуација је још боља.Вероватно је за рубрику веровали или не,фирма планира кадар који је при крају школовања,младе инжињере и ученике.Ургентно су примили десет заваривача,само су сачекали да добију дипломе.Треба проверити,али кажу да на бироу нема машинских инжињера.Нисам члан нити симпатизер ни једне партије,нисам,далеко било,бот.Имам лична сазнања о овоме што пишем.У граду и даље има доста незапослених,али постоји знатно побољшање.
Боба
Капитал има само тренутне интересе а аутоиндустрија је увек била једна од стратешких грана која свуда има подршку за свој домаћи сектор као Џенерал моторс и Форд у Америци. Само у Србији постоји пракса да се помажу стране индустрије због политичких поена. Фијат ће на крају отићи из Србије као што је и US Steel само је питање времена кад чак и да планирамо да довека имамо најјефтинију радну снагу и дајемо субвенције из све задуженијег буџета, то неће моћи да траје вечно јер ће и кредити споља за дефицитарно финансирање пресушити у једном тренутку. Када се то деси биће касно за лупање главе јер план преоријентације на домаћу производњу мора да постоји много пре тога.
tomkarlo
A rešenje je da se Zastava ugasi? Ili da je otkupi neko od silnih domaćih biznismena? Ili da je skupo prodamo kinezima - vidim ubiše se od ponuda. Neka je nama Zastave pod Fiatom - hiljade radnika je zadovoljno i sa ovakvim platama (bolje išta nego ništa).

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja