Koliki je srpski inat definitivno se najbolje vidi ovih dana na ukrštanju Obrenovačkog puta sa obilaznicom oko Beograda, kod petlje „Ostružnica”. Ni policija, ni izdaleka lako uočljive fizičke barijere i mobilni ivičnjaci na kolovozu, kao ni jasno istaknuti putokazi koji upozoravaju na privremen režim saobraćaja na ovom delu obilaznice nisu dovoljni za nesavesne vozače. Mere bezbednosti između petlje „Ostružnica” i tunela „Lipak” pojačane su posle objavljivanja snimka na kome se vidi da se vozila sa Obrenovačkog puta kod Ostružničke petlje uključuju ka Surčinu polukružnim nepropisnim okretanjem preko pune linije. Ali brojni vozači kao da nisu dali preveliki značaj tome. Oni koji nisu želeli da gube vreme i kruže oko 20 kilometara, odnosno da odu do petlje „Orlovača” i vrate se do Ostružnice nastavljajući propisno ka Novom Sadu i Surčinu, poslednjeg julskog petka opušteno su posle uključenja sa Obrenovačkog puta pravili polukružno preko pune linije. Nastavili su da dovode u opasnost svoje živote, ali i živote vozača i putnika koji dolaze iz pravca Orlovače kroz tunele „Lipak” i „Železnik”.
U ovo se juče uverila i naša ekipa koja je organizovala mini-patrolu saobraćajnicom koja je već nekoliko dana u žiži zbog upornosti vozača.
Da automobili koji dolaze sa Obrenovačkog puta na petlji „Ostružnica” trenutno ne mogu da skrenu ka Novom Sadu i Surčinu uočljivo je mnogo pre tačke na kojoj se ovih dana dešavaju nepropisna polukružna okretanja. Na više znakova pre isključenja za tunel „Lipak” vidljivo je precrtano skretanje ka Novom Sadu i Sremskoj Mitrovici.
Izdaleka su lako uočljivi i mobilni ivičnjaci i fizičke barijere, signalizacija koja ukazuje da zbog trenutnih infrastrukturnih radova kod obilaznice jedino može da se nastavi u pravcu Orlovače. Upravo tu je sporno mesto gde dobar deo vozača i dalje pravi prekršaj kako bi brže okrenuli ka Surčinu, Novom Sadu, Sremskoj Mitrovici…
Naša ekipa se na toj tački i zaustavila da bi proverila da li je na terenu zaista sve i urađeno kako su saopštili „Putevi Srbije”, odnosno da utvrdi da li su tu policija i sve najavljene prepreke.
U prvi mah je iznenadilo što na spornom mestu kod Ostružničke petlje nigde nije bilo policije i što svi vozači, kako je u tom trenutku delovalo, poštuju novoutvrđena pravila saobraćaja na ovoj deonici. Ali, to je bila samo varka.
Niti je policija zatajila, niti su vozači za samo nekoliko sati postali savesniji. To je postalo jasno kada se nesavesni vozač džipa „upecao” i napravio grešku kao i mnogi pre njega polukružno okrećući preko pune linije. Taman što je pomislio da je uspeo da nasamari patrolu i da prekrši pravila, nekoliko desetina metara dalje ispod nadvožnjaka sačekali su ga vešto sakriveni policajci. Umesto prečice, kao i mnoge pre njega, dočekala ga je kazna organa reda. Vozač crnog džipa svakako nije bio jedini koga je ekipa „Politike” uočila da pravi identičan prekršaj. Većina vozača koja ovo i dalje čini, po svemu sudeći, vodi se činjenicom da je potez između petlje „Ostružnica” i tunela „Lipak” prav, ravan i pregledan. Problem je što zanemaruju drugu činjenicu – da je to deonica na kojoj se vozi većom brzinom i da vozači koji izlaze iz tunela lako mogu da nalete na one koji hoće da polukružno okrenu preko pune linije. Prenebregavaju i to da, bez obzira na vozačko iskustvo, lako može da se izgubi koncentracija i da se u trenu napravi pogrešan potez za volanom prilikom ovakvih manevara na saobraćajnici za veće brzine.
Kako se ne bismo upecali na varku pregledne deonice, kao i većina, i naša ekipa je, vodeći se savetom nadležnih, nastavila dužim putem kroz tunele „Lipak” i „Železnik” ka petlji „Orlovača” odakle smo se okrenuli nazad ka Ostružnici i Ostružničkom mostu. Na mestu je zamerka brojnih vozača i saobraćajnih stručnjaka da je to još dvadesetak kilometara i nešto manje od 15 minuta dodatne vožnje, ali ovo je trenutno jedini bezbedan način za sve koji iz pravca Obrenovačkog puta žele da nastave ka Surčinu ili vojvođanskim gradovima.
I na potesu između dva tunela uočili smo još jednu tačku na kojoj vozači nepropisno okreću da ne bi išli sve do Orlovače i kako bi se vratili ka Ostružnici. Da se između dva tunela obavljaju nepropisni manevri svedoče polukružni tragovi na kolovozu. Ovaj deo za tako nešto vozači koriste jer između dva tunela trenutno nema patrole policije.
A kada je reč o patroli koja je zaustavila vlasnika crnog džipa, vozači koji razmišljaju da ipak postupe kao on trebalo bi da znaju da policajci nisu stacionirani isključivo ispod nadvožnjaka kod Ostružnice. Samo desetak minuta posle zaustavljanja „džipdžije” patrola se podelila na dve grupe promenivši lokaciju. I tako po ceo dan sve dok ne prestane polukružno okretanje preko pune linije.
Izmena na snazi više od mesec dana
„Putevi Srbije” su još krajem juna, zbog početka nove faze radova na uklapanju novoizgrađene leve kolovozne trake sa postojećom rampom na delu petlje „Ostružnica”, saopštili da je za saobraćaj zatvorena rampa kojom se vozila iz Beograda i Obrenovca uključuju na obilaznici oko Beograda ka Surčinu. Još tada je ukazano da se sva vozila upućuju na petlju „Orlovača”, odakle se adekvatnom saobraćajnom signalizacijom mogu vratiti ka Surčinu i nastaviti dalje.
Pojedini saobraćajni stručnjaci ipak ocenjuju da bi najekonomičnije i najbezbednije rešenje bilo da su nadležni privremenom saobraćajnom signalizacijom omogućili bezbedno skretanje u levu stranu vozačima koji sa Obrenovačkog puta žele da obilaznicom nastave ka Surčinu.