utorak, 20.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 12:33

Nebeski saobraćajac

Prva žena kontrolor leta u Jugoslaviji i jedna od prvih u svetu Bosiljka Novaković bezmalo dve i po decenije je navodila avione iz kontrolnog tornja beogradskog aerodroma
Autor: Dimitrije Bukvićsubota, 04.08.2018. u 22:00
Босиљка Новаковић данас... (Фо­то А. Васиљевић)
... и са колегама из Контроле лета у којој је радила од 1967. до 1990. године (Фо­то лична архива)

Za kontrolora leta je najvažnije da bude odlučan, kaže Bosiljka Novaković. A ta osobina njoj očito nikad nije manjkala. U suprotnom, ova današnja osamdesetdvogodišnjakinja ne bi postala prva žena kontrolor leta u Jugoslaviji i jedna od prvih dama u svetu koje su se bavile ovim zanimanjem. Ne samo da je 1967, kad je počela da obavlja taj posao, rasturila predrasude kako „to nije za žene”, već su joj 1990. pred odlazak u penziju nudili da ostane još malo.

Sumirajući te bezmalo dve i po decenije radnog staža u toku kojeg je navodila avione s kontrolnog tornja beogradskog aerodroma, Bosiljka za „Politiku” kaže da je sve počelo sedam godina ranije. Te 1960. naša sagovornica je, doduše posredno, zakoračila u vazduhoplovstvo jer se zaposlila u Saveznoj upravi za kontrolu letenja, gde je radila na dokumentaciji. A onda je Bosiljka, po prirodi posla upućena na saradnju s kontrolorima leta, poželela da postane jedna od njih, prva kod nas. Njen tadašnji direktor Batrić Jovanović se najpre nećkao. Tvrdio je da su žene isuviše emotivne za tako zahtevno zanimanje, kao i da Bosiljka nema nikakvo zvanje za taj posao. Zato je naša sagovornica odlučila da završi kurs za navigaciju i posle devetomesečne obuke je ponovo pokucala na Jovanovićeva vrata. Direktor je na kraju bio zadovoljan. Rekao joj je: „Sad možete i do Boga da idete.”

„Neću do Boga, samo do tornja”, odgovorila je.

„Tada su u svetu postojale samo još tri žene kontrolori leta, u Kanadi, Nemačkoj i Francuskoj. Zato se dešavalo da piloti, kad iz vazdušnog prostora stupe u vezu s našom kontrolom i začuju ženski glas, posumnjaju da nisu na pravoj frekvenciji, pa kažu: ’Ponovite, ponovite’”, priseća se s osmehom Bosiljka.

Velika gužva na nebu zabeležena je pred finale fudbalskog Kupa evropskih šampiona 1973. godine u Beogradu, kada su na meč između holandskog Ajaksa i italijanskog Juventusa, osim igrača,došli i navijači. Na beogradski aerodrom prvi put sleteo je tada „boing 747”, a kapetan koji je njimepilotirao pohvalio je Bosiljku i njene kolege

U to vreme, lišeno tehnoloških čudesa, kontrolori leta nisu pratili tačkice na ekranu, već su glasovno komunicirali s pilotima, utvrđujući njihov položaj na mapi vazdušnih koridora i navodeći ih da ne skrenu prema kumulonimbusima ili u neku od brojnih zona zabranjenog leta.

„Oblast kontrole leta je bila podeljena na beogradsku i zagrebačku. Kad se pilot javi, znali smo u kojoj je zoni, na kojoj je tački, tip aviona, visinu, gde leti... Dešavalo se da u vazdušnom špicu istovremeno radimo s dvadesetak aviona bez ikakvih vizuelnih pomagala”, objašnjava Bosiljka.

Takva gužva na nebu zabeležena je pred finale fudbalskog Kupa evropskih šampiona 1973. godine u Beogradu, kada su na meč između holandskog Ajaksa i italijanskog Juventusa, osim igrača oba tima, došli i brojni navijači. Tada je na beogradski aerodrom prvi put sleteo „boing 747”, u kojem su bili fudbaleri kluba iz Torina. A kapetan koji je njime pilotirao je pohvalio Bosiljku i njene kolege.

„Kad su sleteli, taj kapetan je došao u kontrolni toranj kako bi se uverio koja je to kontrola tako dobro vodila njegov avion”, kaže Bosiljka.

Nebeski saobraćajni špic je bio i uoči Titove sahrane, na koju su pristizali državnici iz celog sveta. I tada su se Bosiljka i njene kolege dobro snašli, baš kao i u znatno neprijatnim situacijama poput havarija aviona ili udesa. Najteži slučaj je bila pogibija visokog državnog funkcionera Džemala Bijedića, čiji se avion 1977. srušio u BiH na putu za Mostar.

„’Lir-džet’ s Bijedićem je noću poleteo iz Beograda iako vremenske prilike nisu bile pogodne. U toku leta, iz naše kontrole je pilotu rečeno da se vrati, ali on je odlučio da sleti i srušio se. Sve je to kasnije potvrdila i crna kutija. Glavni problem je što je avionom upravljao vojni pilot, navikao da sluša naređenja svojih nadređenih, a ne civilni, koji sluša kontrolu leta”, objašnjava Bosiljka.

Ipak, ta 1977. je po jednoj stvari značajna za njenu struku: tek tada, deset godina pošto je Bosiljka probila led, žene u Jugoslaviji su počeli ravnopravno da primaju u kontrolu leta.

Tito i lift

Pre nego što je postala kontrolor leta, Bosiljka Novaković je imala priliku da sretne Tita jer je bila u delegaciji koja je 1962. organizovala njegov doček na novootvorenom surčinskom aerodromu. Tom prilikom, Tito i Jovanka su obilazili i kontrolni toranj gde ih je sačekalo neprijatno iznenađenje – lift marke „David Pajić Daka” nije radio. „Tito je tada prokomentarisao: ’Ovo nije David Pajić, nego Davić Pajić’”, uz osmeh priča Bosiljka.


Komentari0
d1a39
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja