nedelja, 24.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
četvrtak, 09.08.2018. u 20:00
ISHRANA: LAKE LETNjE NAMIRNICE (2)

Tikvice i boranija odlične za dijetu

Godišnja svetska proizvodnja boranije je oko 21 milion tona, a vodeći svetski proizvođač i potrošač je Kina s oko 16 miliona tona
(Фотографије Пиксабеј)

Tikvice su, poput krastavca, namirnica koja obeležava leto, iako ih možete naći i u drugim godišnjim dobima. Energetska vrednost tikvica je 16 kcal/100 g. Tikvice sadrže i nešto minerala: magnezijuma, fosfora, bakra, gvožđa, cinka, kalcijuma. Tikvice sadrže i vitamine Be-kompleksa, vitamin Ce, kao i nešto vitamina Ka. baš kao i krastavci, tikvice su sjajne za razne dijete za mršavljenje jer sadrže vlakna i vodu.

Zbog velikog sadržaja dijetnih vlakna, pogodne su i za dijetu kod povišenog holesterola i triglicerida.

Tikvice su odlične kako za zdrave osobe, tako i za obolele:

– Dijabetičari bi trebalo što češće da ih imaju na jelovniku jer tikvice s jedne strane skoro i da nemaju ugljene hidrate, a s druge strane, smanjuju resorpciju glukoze. Preporučujem ih i trudnicama koje imaju gestacijski dijabet

– Ako imate problem s hipertenzijom, kalcijum i magnezijum iz tikvica deluju na sniženje krvnog pritiska

– Delovanjem na regulaciju masti i šećera, tikvice preventivno utiču na pojavu ateroskleroze, srčanog i moždanog udara

– Fitonutrijenti u tikvicama deluju antikancerogeno jer sprečavaju mutaciju ćelija

Leto je pravo vreme za ovu namirnicu, pa nikako nemojte preskočiti tikvice u rashladnoj vitrini u prodavnici ili vama najbližoj pijaci. Kada birate, neka to bude tikvica sa sjajnom korom bez oštećenja. Kora ne sme da bude previše tvrda jer je onda tikvica prezrela.

Čuvajte ih u frižideru, u donjoj fioci. Takođe je moguće zamrznuti, ali će njihova struktura nakon odmrzavanja biti puno mekša. Pre zamrzavanja, isečene tikvice potrebno je blanširati u kipućoj vodi oko dva minuta.

Tikvice možete kuvati, grilovati, kuvati na pari, rendati u supe i čorbe, puniti s mesom ili drugim povrćem ili žitaricama, a postoje i oni manje zdravi načini pripreme poput pohovanja i prženja u dubokim masnoćama. Recepata zaista ima mnogo, pa šteta je da vam prođe leto, a da ne probate ovo veoma zdravo povrće. Ipak izaberite zdrave načine pripreme i uživajte.

A boranija (ili kako je na zapadu Balkana nazivaju mahune) najkraće rečeno nedozreli je pasulj (grah) koji se uzgaja, bere i konzumira pre nego što se pasulj potpuno razvije, dakle ostane u omotaču (mahuni). Postoje nekoliko sorti boranije koje se kao takve koriste i upravo sada je pravo vreme da ih sveže nađemo na našim zelenim pijacama. Najcenjenije su sorte koje nisu končaste, a pored svežih, možete tokom cele godine lako pronaći i smrznutu boraniju u najbližoj prodavnici.

Boranija ima raznih: pljosnatih, širokih, uskih, kratkih ili dugačkih, ravnih ili povijenih, a po boji to su zelena, žuta, žuta s ljubičastim prugama ili zelena s ljubičastim prugama. Ako je boranija mlada, onda je najbolja, nije končasta, ima najbolji ukus i lako se kuva.

Boranija je niskoenergetska namirnica i često je na jelovniku osoba na dijetama. U 100 grama boranija daje samo 18–28 kalorija, u zavisnosti od vrste. Što je boranija starija, kalorijski je jača. Sadrži dijetna vlakna koja su važna za pravilno funkcionisanje probavnog sistema, kao i vitamine Be-kompleksa, provitamin A i vitamine Ce i Ka. Od minerala u boraniji možete naći gvožđe, magnezijum, kalcijum, fosfor, mangan i cink.

Boranija termičkom obradom gubi protein lektin koji može biti toksičan u većim količinama, pa je veoma važna pravilna priprema. Boraniju možete kuvati na pari, kuvati u vodi, peći u rerni, ili pripremati u voku (prži-mešaj). Boraniju možete kombinovati s piletinom, bademima, pavlakom. Recepti za pripremu boranije su brojni, granica je samo vaša mašta.

Godišnja svetska proizvodnja boranije je oko 21 milion tona, a vodeći svetski proizvođač i potrošač je Kina s oko 16 miliona tona. Možda je ova činjenica tajna vitkog stasa kod velikog broja Kineza. Ali, bilo kako bilo, boranija treba da bude neizostavni sastojak i u vašoj ishrani.

Jasna Vujičić, nutricionista
www.nadijeti.com

Komеntari0
b9d4c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja