četvrtak, 20.09.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:39
ISHRANA: LAKE LETNjE NAMIRNICE (2)

Tikvice i boranija odlične za dijetu

Godišnja svetska proizvodnja boranije je oko 21 milion tona, a vodeći svetski proizvođač i potrošač je Kina s oko 16 miliona tona
četvrtak, 09.08.2018. u 20:00
(Фотографије Пиксабеј)

Tikvice su, poput krastavca, namirnica koja obeležava leto, iako ih možete naći i u drugim godišnjim dobima. Energetska vrednost tikvica je 16 kcal/100 g. Tikvice sadrže i nešto minerala: magnezijuma, fosfora, bakra, gvožđa, cinka, kalcijuma. Tikvice sadrže i vitamine Be-kompleksa, vitamin Ce, kao i nešto vitamina Ka. baš kao i krastavci, tikvice su sjajne za razne dijete za mršavljenje jer sadrže vlakna i vodu.

Zbog velikog sadržaja dijetnih vlakna, pogodne su i za dijetu kod povišenog holesterola i triglicerida.

Tikvice su odlične kako za zdrave osobe, tako i za obolele:

– Dijabetičari bi trebalo što češće da ih imaju na jelovniku jer tikvice s jedne strane skoro i da nemaju ugljene hidrate, a s druge strane, smanjuju resorpciju glukoze. Preporučujem ih i trudnicama koje imaju gestacijski dijabet

– Ako imate problem s hipertenzijom, kalcijum i magnezijum iz tikvica deluju na sniženje krvnog pritiska

– Delovanjem na regulaciju masti i šećera, tikvice preventivno utiču na pojavu ateroskleroze, srčanog i moždanog udara

– Fitonutrijenti u tikvicama deluju antikancerogeno jer sprečavaju mutaciju ćelija

Leto je pravo vreme za ovu namirnicu, pa nikako nemojte preskočiti tikvice u rashladnoj vitrini u prodavnici ili vama najbližoj pijaci. Kada birate, neka to bude tikvica sa sjajnom korom bez oštećenja. Kora ne sme da bude previše tvrda jer je onda tikvica prezrela.

Čuvajte ih u frižideru, u donjoj fioci. Takođe je moguće zamrznuti, ali će njihova struktura nakon odmrzavanja biti puno mekša. Pre zamrzavanja, isečene tikvice potrebno je blanširati u kipućoj vodi oko dva minuta.

Tikvice možete kuvati, grilovati, kuvati na pari, rendati u supe i čorbe, puniti s mesom ili drugim povrćem ili žitaricama, a postoje i oni manje zdravi načini pripreme poput pohovanja i prženja u dubokim masnoćama. Recepata zaista ima mnogo, pa šteta je da vam prođe leto, a da ne probate ovo veoma zdravo povrće. Ipak izaberite zdrave načine pripreme i uživajte.

A boranija (ili kako je na zapadu Balkana nazivaju mahune) najkraće rečeno nedozreli je pasulj (grah) koji se uzgaja, bere i konzumira pre nego što se pasulj potpuno razvije, dakle ostane u omotaču (mahuni). Postoje nekoliko sorti boranije koje se kao takve koriste i upravo sada je pravo vreme da ih sveže nađemo na našim zelenim pijacama. Najcenjenije su sorte koje nisu končaste, a pored svežih, možete tokom cele godine lako pronaći i smrznutu boraniju u najbližoj prodavnici.

Boranija ima raznih: pljosnatih, širokih, uskih, kratkih ili dugačkih, ravnih ili povijenih, a po boji to su zelena, žuta, žuta s ljubičastim prugama ili zelena s ljubičastim prugama. Ako je boranija mlada, onda je najbolja, nije končasta, ima najbolji ukus i lako se kuva.

Boranija je niskoenergetska namirnica i često je na jelovniku osoba na dijetama. U 100 grama boranija daje samo 18–28 kalorija, u zavisnosti od vrste. Što je boranija starija, kalorijski je jača. Sadrži dijetna vlakna koja su važna za pravilno funkcionisanje probavnog sistema, kao i vitamine Be-kompleksa, provitamin A i vitamine Ce i Ka. Od minerala u boraniji možete naći gvožđe, magnezijum, kalcijum, fosfor, mangan i cink.

Boranija termičkom obradom gubi protein lektin koji može biti toksičan u većim količinama, pa je veoma važna pravilna priprema. Boraniju možete kuvati na pari, kuvati u vodi, peći u rerni, ili pripremati u voku (prži-mešaj). Boraniju možete kombinovati s piletinom, bademima, pavlakom. Recepti za pripremu boranije su brojni, granica je samo vaša mašta.

Godišnja svetska proizvodnja boranije je oko 21 milion tona, a vodeći svetski proizvođač i potrošač je Kina s oko 16 miliona tona. Možda je ova činjenica tajna vitkog stasa kod velikog broja Kineza. Ali, bilo kako bilo, boranija treba da bude neizostavni sastojak i u vašoj ishrani.

Jasna Vujičić, nutricionista
www.nadijeti.com


Komentari0
1efb2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja