- Sumnje u autentičnost „Spasitelja sveta”
ponedeljak, 20.08.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 17:51

Sumnje u autentičnost „Spasitelja sveta”

Stručnjaci ponovo tvrde da najskuplja slika ikad nije delo Leonarda da Vinčija, već njegovog učenika
Autor: J. K.petak, 10.08.2018. u 09:14

Od početnih stotinu miliona „Spasitelj sveta” (Salvator Mundi), slika Leonarda da Vinčija, dostigla je prošle godine četvorostruko veću sumu na aukciji, postavši tako najskuplje prodato umetničko delo ikad. Iako je pre, ali i uoči same aukcije bilo oprečnih mišljenja o autentičnosti dela, sve sumnje su razvejane bombastičnim naslovima u svetskim medijima o astronomskoj cifri za koju je prodato delo slavnog slikara. Danima, pa i mesecima mediji su se bavili time kako je jedno delo dostiglo toliku cenu, kao i da li će to pokrenuti lavinu novih rekorda.

Međutim, nakon što se slegla prašina, sada se ponovo dovodi u pitanje autentičnost dela. Metju Landrus, stručnjak za Leonarda da Vinčija i istoričar umetnosti, veruje da je većinu slike uradio umetnikov asistent u ateljeu Bernardino Luini čija se dela, inače, na aukcijama prodaju za nešto više od milion dolara.

„Ovo je Luinijeva slika. Kada se uporede različite slike Leonardovih učenika, shvatite da tako slika samo Luini”, kazao je za „Gardijan” Landrus.

Britanski stručnjak smatra da je od pet do 20 odsto slike uradio Leonardo, dok je „glavni autor” Luini. Landrus, koji radi na Volfson koledžu na Oksfordu, ovu tvrdnju iznosi i u knjizi „Leonardo Da Vinci” koja će biti objavljena narednog meseca, a zapravo je prošireno izdanje iste knjige iz 2006. godine.

Ovaj stručnjak uveren je da može da dokaže da je većinu slike uradio Luini. Za to je, kako ističe, dovoljno da se samo uporede ostale Luinijeve slike sa „Salvatorom Mundijem”. Naziva ga jednim od dvojice najtalentovanijih Leonardovih asistenata u ateljeu i dodaje da se, koristeći tradicionalni rečnik, može kazati kako je „`Salvator Mundi` slika iz Leonardovog ateljea”.

Sa njim se, donekle, slaže i njegov nemački kolega. Frank Zelner sa Univerziteta u Lajpcigu smatra da je delo zapravo „proizvod visokog kvaliteta nastao na jednoj od Leonardovih radionica”. Zelner dopušta mogućnost da je slika nastala i kasnije. I mišljenje Čarlsa Houpa, stručnjaka za italijansku renesansu, ide u prilog ovoj tezi, jer naglašava da „Leonardove slike izgledaju sasvim drugačije”. „Nedostatak većeg naturalizma i kompleksnosti držanja”, koji su inače prisutni u opusu da Vinčija, za Majkla Dejlija, još jednog likovnog stručnjaka iz Velike Britanije, ukazuju na to da ovo nije njegova slika.

„Gardijan” se poziva i na svoje izvore u samom Luvru čiji stručnjaci, navodno, takođe sumnjaju da je u pitanju delo Da Vinčija.

Slika će od 18. septembra biti izložena u ispostavi Luvra u Abu Dabiju, a naredne godine planirano je da bude uvrštena u veliku izložbu Leonarda da Vinčija u pariskom muzeju.

Delo je, podsetimo, rađeno u ulju na drvenoj podlozi i prikazuje Isusa Hrista koji u levoj ruci drži kristalnu kuglu, dok desnom, podignutom, blagosilja. Iako je slika, koja je bila u izrazito lošem stanju, sa nekoliko naknadno dodatih slojeva boje, delovala kao kopija, stručnjaci Metropoliten muzeja, uz eminentne saradnike iz Velike Britanije i Italije, potvrdili su njenu autentičnost pre nekoliko godina. Da Vinčijeva slika iz 1500. godine najpre je bila u vlasništvu engleskog kralja Čarlsa Prvog, da bi joj se izgubio svaki trag. U javnosti se pojavila ponovo u 19. veku kada ju je kupio jedan britanski kolekcionar i to kao delo upravo Luinija. Polovinom prošlog veka, tačnije 1958. godine, prodata je, takođe na aukciji, kao delo Đovanija Boltrafija, još jednog od Da Vinčijevih učenika, za sumu od samo pedesetak dolara. Nakon što je slika predstavljena javnosti 2011. u londonskoj Nacionalnoj galeriji, stručnjaci su bili skeptični da je u pitanju delo italijanskog slikara. Uprkos svemu, prošlog novembra prodata je za 450 miliona dolara na aukciji u njujorškom „Kristiju”.


Komentari5
c19ef
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Nikola Savic
Naravno da nije Leonardo, Leonardo da Vinci nikad nije ovako slikao. Nema nikakve Veze sa Leonardom. Jos jedna prevara Prijatno
Sasa Trajkovic
Delo je prodato javno na aukciji poznate aukcijske kuće a da pritom nije potvrđena autentičnost samog dela veoma NE profesionalno... naime u labaratoriji se lako može skeniranjem i hemijskom analizom utvrditi datirati vreme nastanka slike... Leonardo je nažalost NE tipični predstavnik Renesanse koji je jako malo slika završio tako da misterija ostaje misterija ali umetnost u suštini i jeste opsena- iluzija i jedna velika misterija pa ko verje ... neka mu je?!
Петар,ЗАГРЕБ.
Ја као лаик видим: Да је модел Спаситеља у женским аљинама и да ми је требало времена да схватим да је на слици мушкарац. Друго,видим да је за модел Спаситеља била иста особа као и за Монализу,а како неки тврде да је Монализа аутопортрет самог Леонарда,ондак биће да је он сликао обје слике. Из ове двије слике види се да је Леонардо сигурно биа транвесиста,а можда ,како наш народ говори у Далмацији и гузич.р. А како је Вук за основу српског књижевног језика узео,како је сам река,простонародни језик,ондак молим да ми читатељство опрости овај простаклук. Молим . Ову анализу без мог одобрења не могу користити одређени покрети за пропаганду својих ,шта,чега,шутим,да неби добио прекршајну пријаву.
aleksandra
'aljine su gosparske , a mami slici (ne zaboravimo da je zacet Duhom svetim, ko jaje jajetu. mona liza nema obrva sto je dokaz da je u pitanju portret ortodoksne jevrejke pa mozemo da ustvrdimo da je monaliza/djokonda zapravo portret Bogocovekorodicin a ovo je Sin Njen. sam model koji je posluzio leonardu bila je zena ne narocito bogata ali tako vazna i ugledna da ju je ispratio na onaj svet citav grad. nama ostaje da se pitamo da li je leonardo hteo da kaze da je potomak svete loze ? ..... a kad smo vec kod guzi.a da kazemo da ih od velikih slikara tog vremena samo mikelandjelo nije cenio (zato se i danas prica anegdota da je na : ,,Buona sera Buonaroti!" odgovarao sa : ,,Buona sera culi rotti!" : ) i za "the ende" petre, kako i Vuka pomenu, da dodam jos da se valja setiti kako su se u dubrovniku, da ne kazem raguzi, jednom prilikom kongrigali da liberaju madre lingvu shtranijeh parola :D :D :D
Preporučujem 14
aleksandra
ne moze biti lunijeva nikada.lunijevi potezi cetkom su tvrdi za razliku od davincijeve tehnike.... ovakve izjave po medijima vise sluze tome da se manipulise cenom i da se odvrate potencijalni kupci, pa i lopovi, narocito kada je vlasnik nezainteresovan za prodaju, nego sto imaju ikakvu strucnu tezinu ... razne izjave po medijima svih vrsta a iz citavog sveta vise su proizvod robno-novcanih odnosa, da tako kazem, nego sto su odraz necije strucnosti ili strucnog kapaciteta. ozbiljne ekspertize placaju se ,,suvim zlatom" i svakako, a opet nazalost, nisu skoro nikada publikovane iako bi u siroj javnosti itekako bilo interesovanja ....

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja